Revo Beast 41 HS vs Lexa 300 HSL? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo Beast 41 HS vs Lexa 300 HSL?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Kör både Curado 300 och Lexa 300, den senare känns enklare i utförande men jag föredrar enkelheten med magnetbroms och den ligger bättre i handen min - även jag har bytt lager

    Skulle jag köpa en ny gäddmulti så skulle jag absolut överväga och känna på den nya Beasten eller Tranx, gillar att pröva nytt när jag väl byter... (till haspel har jag en Stradic Ci4 men Certate LT monococ är ett intressant koncept...)
    Senast ändrad av anteman; 2019-03-16, 12:39.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Daiwox
      So if i want a reel that has the same “finesse-feeling” as my Daiwa 200HD’s, but MAYBE is a bit more long lasting, and definetly has a bit more: “Veva-i-smör”-feeling with heavier baits i should choose the Beast?
      Nåväl, jag tycker kanske inte Tatulorna har varken finess- eller smörkänsla men det är för att jag personligen anser att ganska många rullmodeller hade snurrat lätt (inte nödvändigtvis synonymt med mjukt) om de smorts som just Tatulorna vid tillverkningen.
      Hållbarheten hos Tatulorna har dock visat sig vara helt okej, förutom några rostiga lager.

      Tycker inte en väl inkörd Lexa 300 går särskilt hårt faktiskt, kanske inte snurrar så lätt alla gånger men återigen så är lätt och mjukt två skilda saker.

      Ursprungligen postat av Daiwox
      The Lexa seems the clever, but boring choice.

      Am i totally off?
      Tråkig och tråkig.
      Hur rolig kan en gäddrulle vara?

      Själv använder jag numera en Shimano Scorpion XT 1500, så tråkigt det kan bli men det fungerar ju ypperligt och är byggd på en beprövad och hållbar plattform. Dessutom billig så om jag skulle råka köra sönder den blir det inget större hål i plånboken.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Nåväl, jag tycker kanske inte Tatulorna har varken finess- eller smörkänsla men det är för att jag personligen anser att ganska många rullmodeller hade snurrat lätt (inte nödvändigtvis synonymt med mjukt) om de smorts som just Tatulorna vid tillverkningen.
        Hållbarheten hos Tatulorna har dock visat sig vara helt okej, förutom några rostiga lager.
        Nu kapar jag tråden litegrann, sorry TS.
        JontaK
        du verkar kunnig inom rullvärlden, jag har en skrikande tatula 200 (börjar skrika efter ett par kast och fortsätter så resten av fisketuren) och jag såg att du skrev något om lager på föregående sida. Vad kan jag göra själv och vart ordnar man prylar? Tycker det är en trevlig rulle som jag köpte i slutet utav förra året så en liten smörjning och eventuellt utbyte av delar så bör den väl hanka på ett tag till.

        Förstår att det är svårt att svara på hurvida det är så utan film eller ljud.
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
        8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

        Kommentera


        • #14
          BrainDisorder Först och främst, rengör och olja spolaxeln!
          Hjälper inte det, olja spollagren.
          Hjälper inte det, rengör spollagren och olja dem.
          Hjälper inte det, byt spollagren!

          Du kan beställa nya från Daiwa via fiskebutik, köpte du rullen ny borde lagren vara gratis då de inte ska skrika efter några månader om rullen inte är gravt misskött.
          Det går att sätta i diverse eftermarknadslager (så kallat "rulltrim") också förvisso, ger i princip ingen vinst prestandamässigt men kan öka hållbarhet och motstånd mot korrosion något.

          Kommentera


          • #15
            I ended up buying both the Revo Beast 41 HSL and a Daiwa Lexa 300HD HL.

            The Revo i received was horrible, and noisy, so i had it returned. The ‘new’ one is quite nice , and i already used it alot with baits from 50-120 gr.
            It has a bit more power than the Tatula 200HD’s, but has a bit more ‘play’ in the handle-knobs when ‘jerk-veva’ than most other reels. That i had to get used to, but other wise the reel has been stellar, and so far seems to be a power House for its size!
            Been casting and ‘vev-jerking’ alot with 100-120 gr.-baits!

            The Daiwa Lexa 300HD i received screamed and was just a failure out of the box. I oiled spool-bearings, and it helped a bit.
            I ended up receiving a new reel on warranty.

            The ‘new’ Lexa 300HD i received is just a pure machine. After de-oiling the spool-bearings it is a bit more loud than my other reels cause of the CRBB-bearings, but damn is this reel smooth even when reeling in 150 gr. rubber, Big spinner-baits and Miuras Mouse with 20 gr. lead.
            Love this reel. True Power-House

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 305 svar
            262 881 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg JontaK
            av JontaK
             
            Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
            858 svar
            139 453 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gaddivar  
            Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
            1 031 svar
            193 748 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
            7 svar
            2 144 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg billion
            av billion
             
            Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
            79 svar
            12 322 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Torekrok  
            Arbetar...
            X