Val av rulle - Abu Revo toro beast vs Shimano Conquest. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av rulle - Abu Revo toro beast vs Shimano Conquest.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Val av rulle - Abu Revo toro beast vs Shimano Conquest.

    Hej på er,

    Som ämnet beskriver är jag på jakt efter en ny rulle. Men det här med att bestämma sig är inte lika lätt.

    Valet är mellan en Abu Revo toro beast eller Shimano conquest 300 alt. 400.
    Rullen kommer sitta på ett Daiwa AGS 120g spö.

    Jag kommer enbart fiska gädda med denna utrustning och kastvikten på beten kommer vara mellan 60-120g. Gummibeten/tails osv.

    Har varit och klämt/känt på båda rullarna men kan fortfarande inte bestämma mig, så därför ber jag om er hjälp.

    Allt gott!
    //Lindmartin
    Senast ändrad av Lindmartin; 2019-03-25, 13:13.

  • #2
    Ta den som ligger bäst i handen och är minst kall att hålla i!

    Kommentera


    • #3
      Du klarar dig bra med en 200 stl på det spöt.
      Att ha en stor tung rulle på ett spö som är gjort för att vara så lätt som möjligt känns lite fel enligt mig.

      Max en typ Tatula 200 eller motsvarande vikt.
      CQ finns ju som 200stl med

      Eller varför inte en Daiwa Z2020 även om den är tung. Grymt ball rulle.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • #4
        Nya beast 41 är ju liten i modellen. Conquest 400 kommer bli galet stort o tungt. 300, mjo en 200 räcker gott för vikter runt 100g

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Lindmartin Visa inlägg
          Hej på er,

          Som ämnet beskriver är jag på jakt efter en ny rulle. Men det här med att bestämma sig är inte lika lätt.

          Valet är mellan en Abu Revo toro beast eller Shimano conquest 300 alt. 400.
          Rullen kommer sitta på ett Daiwa AGS 120g spö.

          Jag kommer enbart fiska gädda med denna utrustning och kastvikten på beten kommer vara mellan 50-120g. Gummibeten/tails osv.

          Har varit och klämt/känt på båda rullarna men kan fortfarande inte bestämma mig, så därför ber jag om er hjälp.

          Allt gott!
          //Lindmartin
          Hej Lindmartin;

          Om du inte riktigt vågar fiska med en
          Ambassadeur Revo Toro Beast 51 HS LH
          får du väl hålla till godo med en Shimano Calcutta Conquest som den här https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...a-vanster.html
          Fråga Henrik Sandahl på Sportfiskeprylar vilken rulle han skulle välja...

          Själv klarar jag mig med min gamla Ambassadeur 5000 Mod. SG på bilden här ...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm ,,,

          Thats Amore!

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Senast ändrad av Old Firehand; 2019-03-25, 16:44.

          Kommentera


          • #6
            Som ovan så tycker jag med att en CC 300 eller tom 400 är lite stort för ett så lätt spö. Jag har en cc201dc på mitt, och bytte just till min Zillion Type R som känns rätt där. En Tatula/Zillion 200 sitter nog bra.
            Vad som gäller 14 CC 201 så skulle jag idag (har haft det på spöt förut) inte välja denna för beten +60g. Det är lite magkänsla att den inte håller i längden för vikter högre än 60g. Vi har diskuterat länge om rullen i andra tråder och deras hållbarhet jämförd med tidigare serien (som tex.CC201 DC). Ska det vara rund skulle jag nog snarare välja (om man gillar de) en Amba 5000, en Ryoga eller en äldre CC200, Luna 103 eller deras derivat.
            Lågprofiler finns fler än de som nämndes. Curado/Scorpion, Tranx, nämnda Z2020 (en platt Ryoga), vanliga Beasten. Föredrar personligen japanska rullar.
            Mitt val idag vore nog en Tranx 200

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
              Du klarar dig bra med en 200 stl på det spöt.
              Att ha en stor tung rulle på ett spö som är gjort för att vara så lätt som möjligt känns lite fel enligt mig.

              Max en typ Tatula 200 eller motsvarande vikt.
              CQ finns ju som 200stl med

              Eller varför inte en Daiwa Z2020 även om den är tung. Grymt ball rulle.
              Har faktiskt kikat in Tatula 200hd, helt klart en rulle att överväga också.
              Tack för tips.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                Hej Lindmartin;

                Om du inte riktigt vågar fiska med en
                Ambassadeur Revo Toro Beast 51 HS LH
                får du väl hålla till godo med en https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...a-vanster.html
                Fråga Henrik Sandahl på Sportfiskeprylar vilken rulle han skulle välja...

                Själv klarar jag mig med min gamla Ambassadeur 5000 Mod. SG på bilden här ...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm ,,,

                Thats Amore!

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Hej Trumman,

                Så som jag tyder din text så menar du att Revon är lite för grov för mitt ändamål.
                Lutar just nu för tillfället mest åt CC 300.

                Tack för svar.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                  Som ovan så tycker jag med att en CC 300 eller tom 400 är lite stort för ett så lätt spö. Jag har en cc201dc på mitt, och bytte just till min Zillion Type R som känns rätt där. En Tatula/Zillion 200 sitter nog bra.
                  Vad som gäller 14 CC 201 så skulle jag idag (har haft det på spöt förut) inte välja denna för beten +60g. Det är lite magkänsla att den inte håller i längden för vikter högre än 60g. Vi har diskuterat länge om rullen i andra tråder och deras hållbarhet jämförd med tidigare serien (som tex.CC201 DC). Ska det vara rund skulle jag nog snarare välja (om man gillar de) en Amba 5000, en Ryoga eller en äldre CC200, Luna 103 eller deras derivat.
                  Lågprofiler finns fler än de som nämndes. Curado/Scorpion, Tranx, nämnda Z2020 (en platt Ryoga), vanliga Beasten. Föredrar personligen japanska rullar.
                  Mitt val idag vore nog en Tranx 200
                  Hej Utter,

                  Tack för ditt svar. Ska ha det i åtanke.
                  Har även kikat massor på Daiwa Zillion HD 1520 till detta spö, är dock orolig om rullen besitter kraft och kapacitet till det jag vill.
                  Vad tror du?
                  Senast ändrad av Lindmartin; 2019-03-25, 12:38.

                  Kommentera


                  • #10
                    Pest eller kolera!

                    Skämt åsido, hade alla dagar i veckan valt Conquest före Toro Beast men till vikterna du ska kasta hade jag valt Tranx, Tatula HD/Coastal, Revo Beast och säkerligen ytterligare någon modell före både Conquest och Toro Beast.
                    Men det är klart, Conquest glimmar fint och går mjukt i butik.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 617 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 391 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 544 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X