Jig, T&C, Finesse etc... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jig, T&C, Finesse etc...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jig, T&C, Finesse etc...

    Hej.

    Nu har jag googlat utan att finna något svar så jag vänder mig till den samlade expertisen.

    Jag är på jakt efter ett spö runt 7-8 fot med kastvikt nånstans vid 5-15 gram.
    Det ska nästan uteslutande användas till att fiska regnbåge o då med skeddrag runt 10 gram o något lättare spinnare.

    Det jag undrar är vilken sorts spö passar för det här fisket?
    Passar ett jiggspö?
    Ett finessespö?
    Ett T&Cspö?

    Har ni något favoritspö till den sortens fiske tar jag gärna emot tips.
    Gillar inte supersnabba pinnar utan får gärna vara lite långsammare.

    Fritt att diskutera i tråden.

  • #2
    Tycker det låter som du skulle klara dig bra med ett spö som kastar upp till 3/8oz (alltså ungefär 11 gram). Då många lätta spön har en tendens att vara något underklassade skulle en sådan variant säkerligen fungera perfekt med tanke på de lätta spinnarna du ska kasta.
    Ett lite underklassat -3/8oz benämnt "Fast" kan också för all delen kännas som ett djupare, mer följsamt spö om du fiskar det i sitt övre register.

    Hade själv inte valt typiska jiggspön till sked- och spinnarfiske. Hellre då crankbait men allra helst mittemellan.
    Tycker man får en sämre beteskontakt då jiggspön används till den typen av beten.

    Men visst, klart 1/8-1/2oz funkar dock är det så att råkar du köpa någon överklassad variant (som det finns många av) vilken kanske egentligen är 5-20 och optimal från 10-16 eller liknande missar du ju tyvärr din tänkta betesvikt.

    Kommentera


    • #3
      Har enbart haspelspön för snabbare jiggfiske men spontant borde ett lättare dropshotspö funka. Mjuk topp som jobbar även med lättare vikter och dämpar knycken vill drillning, man behöver inte toppsnabba spön vid konstant invevning med spinnare/skedar.

      titta på dessa?

      Click image for larger version

Name:	20190328_220342.jpg
Views:	460
Size:	1,40 MB
ID:	2499068 Click image for larger version

Name:	20190328_220756.jpg
Views:	455
Size:	1,31 MB
ID:	2499069

      Kommentera


      • #4
        Tack för svaret JontaK.

        Absolut, jag har kollat på spö med kastvikt 2-12 så jag är absolut inte låst vid den vikten jag skrev i inledningen.
        Jag kan inte bara sådär köra till en fiskebutik o känna på spö o även om jag kunde är det svårt att veta hur skönt spöt är att verkligen fiska med... tycker jag ska jag tillägga.

        Jag tar till mig det du skriver o tänker att ett jiggspö går bort.
        Jag är lite vilsen som du märker för jag vet inte vad ett spö som jag skulle kunna gilla går under för benämning.
        Funkar till exempel ett dropshotspö?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Fiskefrasse
          Absolut, jag har kollat på spö med kastvikt 2-12 så jag är absolut inte låst vid den vikten jag skrev i inledningen.
          Jag kan inte bara sådär köra till en fiskebutik o känna på spö o även om jag kunde är det svårt att veta hur skönt spöt är att verkligen fiska med... tycker jag ska jag tillägga.
          Klart att ett -12 begränsar om du skulle vilja kasta lite tyngre men jag är av den bestämda åsikten att kompromisser inte gör någon glad samt att det är en bra idé att ha flera separata utrustningar än försöka ha en som gör allt. Särskilt då man pratar beten på runt 6-7 respektive 13-14 gram, det är en stor skillnad i utrustningskrav mellan dessa...

          Ursprungligen postat av Fiskefrasse
          Jag tar till mig det du skriver o tänker att ett jiggspö går bort.
          Jag är lite vilsen som du märker för jag vet inte vad ett spö som jag skulle kunna gilla går under för benämning.
          Funkar till exempel ett dropshotspö?
          Tycker anteman resonerar vettigt här ovan.
          Själv får jag utslag i närheten av DS-spön, tycker inte de duger får något förutom riktigt pillefiske.
          Nej, i din sits hade jag hellre haft ett spö så lätt att en längre del av klingan får jobba vid kast och hemtagning.

          Förstår för övrigt förvirringen, det är definitivt inte lätt med spöval, i synnerhet inte på distans.
          Jag har förresten själv ett ABU Hornet Stinger Plus i haspelversion som är klassat 2-15 gram vilket är optimalt mellan cirka 6-12 gram. Inte värt sitt höga pris men det är ett spö som fungerar till den typen av beten, även om jag tror det är klassat Fast.
          Billigare Mass Beat II finns i samma längd/klassning, kan säkerligen fungera men hur spöt upplevs är ju högst subjektivt. Jag tycker Hornets klinga är väldigt följsam vid fiske med spinnare och skedar från cirka 5-6 gram och uppåt.

          Kommentera


          • #6
            Tack du oxå Anteman, såg inte ditt inlägg innan jag skrev igår.
            Efterforskningarna fortsätter o det är ju roligt i sig att leta information o förhoppningsvis bestämma sig för ett spö jag blir glad för.

            Lätt dropshotspö läggs till kandidaterna.

            Annars har jag fått tips om Ron Thompson shootout... tyvärr är det bara 6 fot o jag vill egentligen ha lite längre.
            Däremot verkar det va rätt i kastvikt, 2-12 gram, o aktionsmässigt som jag vill ha det.
            Sen finns det ett som heter Dragon Millenium FL Pearch Spinning, 3-14 gram men det vet jag inget om.
            Nån som fiskat med det?

            Kommentera


            • #7
              6 fot är alltför special för mig, även i trånga vatten, där har jag ett 6'6" spö. Annars föredrar jag längre spön som kastar längre, "flyttar mer lina" och ofta är mer förlåtande vad gäller kastvikter och drillningsegenskaper.

              Kommentera


              • #8
                Gunki iron-t chooten s 228ML 5-18g kör jag med när jag dropshottade, men funkar väldigt bra till det mesta! Dragit öring på 5+kg på det spöt med en 2500-rulle och 0.10-lina så det har bra med kraft, men framförallt känslighet.

                Kommentera


                • #9
                  Gunki Chooten 5-18g har jag känt på, ska klara 25g, jag skulle gärna köra det till jiggfiske, snabbt och toppig som det är vad jag hört...

                  Men är det rätt typ av spö till TS som vill ha lite långsammare spö och till rent spinnfiske, dvs ett bete som alltid rör sig? Jag tror ett något klenare, djupare, långsammare spö kan bli bättre... typ W3 Crank 7' som tyvärr har trigger... se om du kan hitta några av JontaK ABU-tips till kampanjpris.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tycker också Chooten är ett fint spö men mer av typisk jiggkaraktär än ABU-varianterna jag nämnde som påminner mer om bäckspön eller i viss mån lite crankaktiga.
                    Tycker dock inte Gunkit förefaller vara särskilt underklassat men det är tydlig kraftigare än ABU-spön jag nämner, särskilt i bottendelen.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 913 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 455 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 756 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 323 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X