Downsize, spinn vs haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Downsize, spinn vs haspel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Downsize, spinn vs haspel

    Hej,

    Är på jakt efter ett lite ”lättare” set upp till ca 80 och jag pendlar på daglig basis om jag skall satsa på haspel eller spinn. För att komma till beslut så behöver jag er hjälp.

    Fiskar främst från kajak men också båt. Kommer främst använda den till spinnfiske efter gädda med mellanstora jerkbaits, jiggar, wobbler skeddrag. Även försöka på lite vertikal efter gädda och en och annan tur ner till Öresund efter torsk.

    Kör ni spinn eller haspel på ert downsizer fiske?
    varför valde ni just det?

    //Andreas
    "Så länge det ser bra ut, är det okej"

  • #2
    Till wobblerfiske föredrar jag multi och till bottennära jiggfiske så föredrar jag haspel. Jag har inga problem att kasta 100 gram med haspel, använder gärna handske dock.

    Anledningarna till mina val faller på att jag får gärna wobblers att hänga sig på linan när jag kastar med haspel, på multi justerar jag kastbromsen så att linan är sträckt och wobblern inte gärna hänger sig.

    Till traditionellt jiggfiske där jag rycker betet uppåt så tycker jag att ett haspelspö ligger bättre I handen för att göra ryck uppåt.

    Jag började att använda spinn till mitt mesta gäddfiske men har på senare år kompletterat med ett haspelspö på 20-60 eller 40-130gr på varje tur. Haspel är också trevligt när man kastar lätta beten i motvind.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

    Kommentera


    • #3
      Håller med inlägget ovan! Dom två kompletterar varandra mycket bra och skulle inte vilja vara utan någon. Om jag av någon oförklarlig anledning endast får ta med en uppsättning ut blir det haspelkombon.

      /Alex

      Kommentera


      • #4
        Klockrent svar av låg_profil

        Kommentera


        • #5
          Håller med Låg_profil jag med.

          Haspel kan vara en /×÷%!! med att kasta wobbler men funkar super med andra betestyper.
          Jag är kajakfiskare och kör bara dz och bara haspel.
          Har tre uppsättningar som i min pryl-o-fixerade värld funkar och fångar fisk å alltid är med mig ut.

          beastmaster 50gr, 2500 shimano.
          prorex xr 60gr, 3000 daiwa.
          SG mpp 90gr, 3000 daiwa.

          Fiskar mycket pig shad jr shallow, offset (owner 10) och ibland med 10gr päron.
          Lite skedar, lite spinnerbait.... åsså trollar jag NilsMaster 18cm och Rapala super shad rap 14cm bakom kajaken.

          Tycker om mina gäddprylar och funkar fint för mig.

          På abborrsidan exprimenterar jag vilt med multi och tycker det är skitkul, så inget emot multiprylar. allt är kul men just dz på gädda passar mig och jag håller mig till lätta grejjer.

          Kommentera


          • #6
            Får hålla med Låg_Profil utom att jag väljer multirullen alla dagar i veckan före haspel till gäddan speciellt när man kör gäddwobblers och mindre swimbaits. Men jag kör aldrig "klassisk jiggning" efter gädda, då hade haspel kanske varit lite intressantare.

            /Apan

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 299 svar
            262 620 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg barnmorskan  
            Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
            858 svar
            139 402 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gaddivar  
            Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
            1 031 svar
            193 583 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
            7 svar
            2 141 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg billion
            av billion
             
            Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
            79 svar
            12 302 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Torekrok  
            Arbetar...
            X