Låga vikter multirulle.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Låga vikter multirulle..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Swiking Visa inlägg

    Råkade köpa en MÖRRUM 3601 istället..
    Säkert en trevlig rulle. Jag har inte använt en själv. Har du använt den, och i så fall vilka vikter trivs den bäst med?

    /John

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg

      Säkert en trevlig rulle. Jag har inte använt en själv. Har du använt den, och i så fall vilka vikter trivs den bäst med?

      /John
      Har inte fått hem den än. Den kommer i början av maj här, så ska testa när den kommer. Min förhoppning är att den tar beten alltifrån 10g till 30g. Har läst att dessa rullar ej bör överstiga 40-50g i kastvikt.

      Verkar som att vi stött på samma problematik, att inte veta vad rullar har för register vad gäller betesvikter. Väldigt luddigt att ge sig in i, men man får forska lite om det! Många prisar 1600, 1500 (Abu) och 50 / 100 (Shimano). Dessa ska vara väldigt bra för lägre vikter och har väldigt små spolar, vilket i sin tur dock leder till mindre linkapacitet. Om du endast ska köra borre, med lätta drag (<10g) så är väl dessa att föredra (om du vill ha en rund rulle).

      De stora experterna här på forumet i detta ämne är MankanG och JontaK! De kanske kan svara på din fråga lite bättre!

      Reserverar mig för felskrivningar, då jag inte är särskilt insatt i ämnet (än).

      Kommentera


      • #53
        Expert är jag icke!
        Jag har däremot 30 års erfarenhet av användande samt cirka 20 års erfarenhet av skruvande, modifierande och testkastande av alla möjliga rullar. Det är dock på hobbynivå och mina ord ska inte väga tyngre än någon annans.

        Jag tycker beskrivningen av en Mörrum 3600 som en rulle för 10-30 gram är alldeles utmärkt.
        Jo, den kanske klarar några gram ytterligare åt varje håll men jag vill påstå att mellan 10 och 30, eller kanske mer specifikt mellan 12-14 och 30 gör den
        sig alldeles ypperligt i originalutförande.
        Det finns någon eller ett par trådar där Mörrums diskuteras flitigt.

        Det finns enormt många rullar som klarar detta register bra men det är speciellt med en Mörrum av första generationen.
        Precis på samma sätt som Daiwa Millionaire 103 av olika typ samt första generationens Calcutta Conquest 50 och 100 är rullar som har det där lilla extra förutom
        riktigt bra prestanda.
        Den som förstår vad jag menar förstår vad jag menar.

        Kommentera


        • #54
          Och jag är nog på samma sätt som Jonta K knappast en expert. Det jag kan om Mörrum är visserligen en del men det är självupplevt. Via att intensivt ha fiskat med ett gäng Mörrum under ett par år, trimmat många, skruvat i ännu fler samt reparerat några ytterst få men främst kanske haft rätt många i min ägo som har passerat revy. Sist men inte minst har jag läst det mesta? som går att uppbringa på internet om Mörrum. Det finns rätt många specialare, inte minst i Japan.....

          Jag upplever inte några problem med lite tyngre betesvikter med Mörrum SX 1600-3600 rent hållbarhetsmässigt. De är rätt gediget byggda. Har själv under en tid fiskat gädda med just en SX3600 och betesvikter på kanske 60-80 gr. Fungerade galant. Det är snarare linkapaciteten som begränsar. Det är rätt små rullar trots allt.

          Men, dessvärre så upplever jag just 3600 modellen som lite problematisk. Har skrivit om det i en annan tråd. Storleken passar inte riktigt in någonstans. Den tar för mycket lina för lätt fiske och spolen är för tung för min smak för detta fiske. Den har problem med linresning när tjockare lina används. Då rullarna som sagt är små och runda så sitter linföraren väldigt nära spolen. Den är inte synkroniserad vid kast utan står stilla och när linföraren står i ett ytterläge så upplever jag att vinklarna på linan blir rätt kraftiga och tendenser till linresning uppstår lätt när lite tjockare lina används. Märks tydligt redan med 0.17 - 0.20 mm flät. Går visserligen lätt att kompensera med mer kastbroms men då kortas kasten av. Spolar man istället på 0.14 så går det på 15000 km lina som bara väger onödigt mycket. Problemet finns givetvis även på 1600 modellen men då den dels har en smalare spole och dels inte på samma sätt uppmanar till att använda lite tjockare lina så är problemet snarare akademiskt med den storleken. Själv använde jag 0.21 mm när jag använde min 3600 till gäddfiske. Fungerade fint men kastlängderna begränsades lite väl mycket i min smak och då jag vid tidpunkten mest fiskade från land så var det ingen bra lösning. Behövde all längd jag kunde få så jag bytte rulle. På vissa rullar med osynkade linspridare går det att centrera spridaren genom att låsa spolen med tummen och veva lite på veven så att bromsen slirar. Det går INTE med SX.

          Rent kastmässigt så fungerar SX3600 geschwinnt med de betesvikter som TS ämnar använda. OM han bara kommer överens med det jag skrev ovan. Inget stort problem men dock reellt. När linspridaren inte står i ett ytterläge så kastar den som en dröm med beten som väger .....12-15 gr o uppåt. Ca!

          BTW så är ett byte av bromslameller ett måste på SX. I original är de rätt kassa. Inget fel på bromskraften men den är allt annat än mjuk. Sätt i CarbonTex så fungerar bromsen som en dröm.
          Senast ändrad av Mankan G; 2019-05-01, 18:54.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #55
            Ja jag kan bara hålla med tyvärr så är Mörrum 3600 felkonstruerad med linspridaren alldeles för nära spolen. Jag har både en SX1601 IVCB och en ZX 3601 IVCB och 1600 modellen totalt utklassar den större modellen. Dock så går det att få en 3600 att kasta ganska bra men den är väldigt känslig på val av lina och för mig så har den alltid kastat bäst med lite mjukare linor typ Suffix 832, Power Pro S8S eller Spiderwire Stealt Smooth.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 310 svar
            263 295 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
            Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
            857 svar
            139 509 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gaddivar  
            Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
            1 031 svar
            193 847 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
            7 svar
            2 149 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg billion
            av billion
             
            Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
            79 svar
            12 349 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Torekrok  
            Arbetar...
            X