Shimano Vanquish 2019? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Vanquish 2019?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    https://youtu.be/tOjOStx1blY

    Ser svart ut för mig. 5000 modellen är tror jag blå istället

    Kommentera


    • #12
      Svårt att se.
      Spolen är definitivt svarteloxerad, frågan är dock om kroppen är lackad på något vis.

      Click image for larger version

Name:	img_main01.jpg
Views:	128
Size:	152,5 KB
ID:	2504023


      Click image for larger version

Name:	img_otherfuture05.jpg
Views:	163
Size:	27,8 KB
ID:	2504024

      Gråaktig i Shimano Japans superstrålkastarljus, troligtvis kolsvart i all annan belysning.

      Kommentera


      • #13
        Ja! Har sett bilder där den ser ut allt från blå/grå till svart. Men fick en "hemmabild" från en släkting i Japan den är helt klart svart
        Blogg om mitt LRF och shore slow fiske

        Shore Slow Jigging

        Kommentera


        • #14
          Vill du ha en svart rulle kanske Exsence är ett alternativ? Tyngre dock.

          https://m.youtube.com/watch?v=LdY0fRMstHA


          Kommentera


          • #15
            Jag kör med förra generationens vanquish (2016) och har utsatt den för en hel del press sedan jag köpte den. Aldrig haft några problem med den än så länge trots att jag dragit fiskar en bra bit norr om 5kg med den. Visst att den inte är lika mjuk som tidigare men den går fortfarande bra! Kan tillägga att storleken är en 2500s.

            Dock är jag lite sugen på att byta ut den mot nya Certate när 1: Den kommer till Sverige och 2: När Tackle Advisors har skruvat isär den och gett sin syn på konstruktionen. Verkar vara en väldigt fin rulle

            Kommentera


            • #16
              Apropå Certate https://youtu.be/9Bgto49rSgM
              Synd att t o m dyra rullar som dessa Shimano/Daiwa tyvärr inte riktigt levererar som önskat med strulig linförare och snabbt försämrad gång här eller svårservad, dyrservad magseal där...

              Billigaste import och egenservice kanske är en rimlig strategi? Finns det ens ett reservdelspris på ett linförarpaket.. ?

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Apropå Certate https://youtu.be/9Bgto49rSgM
                Synd att t o m dyra rullar som dessa Shimano/Daiwa tyvärr inte riktigt levererar som önskat med strulig linförare och snabbt försämrad gång här eller svårservad, dyrservad magseal där...

                Billigaste import och egenservice kanske är en rimlig strategi? Finns det ens ett reservdelspris på ett linförarpaket.. ?
                Där har vi den ska kolla direkt!

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av anteman
                  Synd att t o m dyra rullar som dessa Shimano/Daiwa tyvärr inte riktigt levererar som önskat med strulig linförare och snabbt försämrad gång här eller svårservad, dyrservad magseal där...
                  Ja, verkligheten för den enskilda ägaren av dyrgripar är inte sällan helt frånkopplad åsikter av fanboys på forum, fanboys på youtube och bittra jävlar på Fiskesnack som gnäller på allt (undertecknad alltså).

                  Att någon välspridd video på youtube proklamerar en rulles förträfflighet är ju en hemskt klen tröst när rullen man köpt för åtskilliga tusenlappar går som ett tröskverk, i synnerhet så i de fall säljare/tillverkare/grossist visar ett svalt intresse för att åtgärda problemet.
                  En kompis hade förra generationens Exist, efter två pass utvecklade den ett extremt tydligt vinande/rasslade ljud och en så kraftig drevkänsla att den blev direkt trögvevad.
                  Shimano-rullarna avhandlade jag tidigare.
                  Existen byttes ut direkt av Daiwa Scandinavia, bra gjort. Vissa Shimano har det varit lite värre med.

                  Ursprungligen postat av anteman
                  Billigaste import och egenservice kanske är en rimlig strategi? Finns det ens ett reservdelspris på ett linförarpaket.. ?
                  När det gäller Vanquish så ja, troligtvis.
                  En komplett lintrissa till Vanquish 19 kostar drygt 300 kronor i Japan, inte så farligt kan jag tycka även om den blir ordentligt mycket dyrare om den ska tas till Sverige. Det är dock en grej som bör gå på garantin om rullen är svenskköpt men vad som täcks av garanti eller ej är som alltid ett lotteri.

                  Till Daiwas rullar är det värre såvitt jag vet.
                  Nu har jag inte koll på hur Daiwa Scandinavia ställer sig till att sälja reservdelar till dyrgripar men i Japan verkar det som att ungefär 15-20 delar till Exist respektive Certate endast får köpas i samband med att rullen lämnas in till Daiwa.
                  Det är dock min tolkning och det är inte säkert den är korrekt.
                  Om det stämmer rör det sig då bland annat om kullager, Magsealed-relaterade delar, drev samt delar av stommarna.
                  Med tanke på Existen där dreven gav upp fort vore det naturligtvis inte särskilt kul om liknande hände med en importrulle, vet inte hur Scandinavia ställer sig till att reparera sådana. Kan tänkas att det skulle kunna bli en kostsam historia...

                  Kommentera


                  • #19
                    Ja är det så att (dyrare) Daiwarullar framgent bara kan få service och reservdelar genom att rullen skickas iväg till en specifik importör så tror och hoppas jag att den strategin misslyckas, det blir sannolikt alltför dyrt och besvärligt helt enkelt.

                    Innan klarhet råder där så avvaktar jag med Daiwa iaf en Certate...

                    Kommentera


                    • #20
                      Det stämmer nog bra. På min ena Certate upptäckte jag att rotorn hade en spricka. Toligen efter att något tungt ställdes på den i bil/båt. Hade tänkt beställa en ny, men det gick inte. Den är ju Zaion. Och Daiwa vill troligen förhindra att man pimpa upp andra modeller prisvärd.
                      En droppe 2 K epoxi löste problemet

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 934 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 392 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 671 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 085 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X