Köpråd Jerkbaitset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd Jerkbaitset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpråd Jerkbaitset

    Hej, jag tänkte börja med lite tyngre gäddfiske och vill därför inköpa ett jerkbaitset. Jag inbillar mig att jag kommer köra semitungt där de tyngsta dragen (på sikt) blir t.ex en 7" the pig (120 gram). Det lär bli mest fiske i mellanklassen, buster jerk 15 etc och säkert något lite lättare 12 cm drag.

    Jag tänkte införskaffa en
    Rulle: ABU 5601 JB HS
    Spö: Westin W3 6'6 (40-130 gram)

    Bra pris på Skittfiske.se, drygt 2400 tillsammans.

    Vad tror ni om denna kombo? Jag är hjärtligt tacksam för alla tips och förslag

  • #2
    Jag skulle aldrig ha kört en rund rulle pga greppet, mycket mer praktiskt och bekvämt med lågprofil.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
      Jag skulle aldrig ha kört en rund rulle pga greppet, mycket mer praktiskt och bekvämt med lågprofil.
      Jag var i två fiskebutiker igår men deras jerkutbud var snålt. Testade några ABU set med ambassaduer högprofilrulle samt Revo4 X. Lågprofil kändes i butik lite bättre, har händer stlk.9, men efter stt ha läst på forumet verkar lågprofilsrullar under säg 2k inte vara gjort för ~100g jerk. Som nybörjare är man ganska lost.

      Vad rekommenderar du för utrustning, har du några tips?

      Kommentera


      • #4
        JB’n är klockren. En rulle som håller i en livstid med rätt skötsel.
        Bara ett kast till..

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av freddefish Visa inlägg
          Hej, jag tänkte börja med lite tyngre gäddfiske och vill därför inköpa ett jerkbaitset. Jag inbillar mig att jag kommer köra semitungt där de tyngsta dragen (på sikt) blir t.ex en 7" the pig (120 gram). Det lär bli mest fiske i mellanklassen, buster jerk 15 etc och säkert något lite lättare 12 cm drag.

          Jag tänkte införskaffa en
          Rulle: ABU 5601 JB HS
          Spö: Westin W3 6'6 (40-130 gram)

          Bra pris på Skittfiske.se, drygt 2400 tillsammans.

          Vad tror ni om denna kombo? Jag är hjärtligt tacksam för alla tips och förslag
          En JB är en rejält stabil rulle om man jämför med plastrullarna från Shimano/Daiwa, Det som dock är bäst med en JB är att Det tar inte 2 månader att få rullen fixad ifall nåt skulle hända, speciellt usla med garantiäranden är Daiwa som har sitt nästa i finland, När det kommer till spö så har många gått ifrån dom korta jerkspöna på 6.6" och jerkar med vanliga spinnspön på 8", Jag själv jerkar extremt sällan men tänkte ge mig in i det igen, Testa och känn i butiken NOGA, Ett längre spö är lättare att jerka med OM du står upp i en båt medans det kanske passar bättre med ett kortare spö om du ska stå från land, Mycket att tänka på

          Edit: ja har hört/läst flera som vart missnödja med skittfiske.se, ja hade hellre köpt på sportfiskeprylar eller annan större väletablerad firma,

          Kommentera


          • #6
            Finns många bra lågprofilare att välja på. Fråga i butiken du handlar vad de rekommenderar och som de har minst reklamationer på. När du jerkar håller du runt rullen vilket blir väldigt otympligt med en rund rulle. Finns några dyrare varianter med nedsänkt rullfäste som duger helt okay, men en äkta lågprofil anser jag ändå är bäst. Ska du hardcore jerka kolla in spön som är minst 6.6” men gärn 6.10 elller 7.3” som är ännu bättre.

            Kommentera


            • #7
              Har du storlek 9 på nävarna kan du lätt greppa om en rund rulle. Om man nu vill hålla på det viset. Jag fiskar mycket när det är kallt och då är det inte skönt att hålla om en rulle av metall. Rund eller lågprofil är annars en smaksak skulle jag säga.
              En uppenbar fördel med en rund amba är att den är en barnlek att serva själv.
              Vill du ha en renodlad jerk-utrustning är det klart att du skall ha ett kort och styvt spö. Vill du däremot ha en mer allround-utrustning är kanske ett lite längre spö bättre. Det går som sagt utmärkt att fiska jerkbaits med längre spön också även om det inte blir det där gamla spöpiskandet. Tycker personligen att mothuggen är mycket trevligare med lite längre spön.

              Kommentera


              • #8
                Det svåra med fiskeutrustning är att alla har sina preferenser, vissa gillar korta spön vissa gillar längre. Vissa gillar Högprofil vissa gillar låg. Har man aldrig testat på fisket är det svårt att ta ställning.

                Jag har nu beställt 5601 JB HS och Westin W3 så får jag se om jag gillar det. Då får jag iaf erfarenhet att ta med mig till nästa köp ifall jag skulle vantrivas med utrustningen.

                Tack för all input!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                107 svar
                23 932 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Utter
                av Utter
                 
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 295 svar
                261 886 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                852 svar
                138 374 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg El_Kebabo  
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 030 svar
                192 670 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                7 svar
                2 076 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg billion
                av billion
                 
                Arbetar...
                X