Rulle saknar spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle saknar spinnspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rulle saknar spinnspö

    Som nygammal i ämnet fiske (långt uppehåll på 25 år sen sist jag fiskade seriöst) bestämde jag mig för att köpa en Ambassadeur 5601 JB. Märkesvalet för att ABU och folket i Svängsta en gång i tiden var bäst på "min tid" och dom rullarna skruvas väl nu ihop av barnen till förra generationens riktiga arbetare. Modellvalet 5601 med vänstervev kommer sig av att jag förr i tiden alltid fiskade med haspel och då med vänstervevade cardinaler.

    Nu ska fisket återupptas och jag tänkte börja där jag slutade. Jiggar, spinnare, skedar och wobbler av traditionellt snitt med vikter mellan 25 och 50 gram.

    Farsan påpekade att jag hade ett par spön kvar i deras garage så jag för dit och hittade ett spö som var helt men det här många år på nacken. Det är ett ABU Garcia Conolon 200, PS 100 10' Medium action. 0 - 130 gram betesvikt. Jag tror jag använde det vid bottenmete efter sutare några gånger. Jag testade att svinga iväg en sked på 28 gram med det och det höll på att hamna i omloppsbana runt jorden men fy satan så hemsk känsla det spöt har.

    Jag konstaterade att jag vill ha tag i ett spö med en längd från cirka 220 till 250 cm med medium action och stor närvaro i känsla.

    Det finns ju idag dessvärre en uppsjö av spön men för mig tycks de flesta vara ganska stumma och ganska döda i känslan jag söker. Den känslan är kanske svår att beskriva för er yngel som inte var födda innan Internet fanns

    Finns det någon gubbe likt mig som fiskar gädda, gös och andra rovfiskar i dom storlekarna som kan guida mig i rätt riktning så jag finner någonting vettigt? Vet ni att det finns något bättre begagnat här på forumet till salu passande ovan nämnda rulle som jag inte har fått upp ögonen för är det också av intresse.

  • #2
    Har du möjlighet att få till en butik för att klämma och känna.
    Kanske behöver du inte köpa nytt, men du kan få nya ord på dina spökänslor?
    Helaktion halvaktion toppaktion viktklassning osv osv. (Inte för att det kanske ändrats så mycket)

    alternativt hitta ett spö du gillar och sen kolla begagnatmarknaden efter likartade.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #3
      Du har så rätt Bowen, jag får susa in till Skeppa sportfiske och kika runt lite... NU blev det dyrt

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
        Du har så rätt Bowen, jag får susa in till Skeppa sportfiske och kika runt lite... NU blev det dyrt
        Det finns mycket bra grejer för gott och väl under tusenlappen.
        Sen kan det bli hur dyrt som helst med. Det beror ju på en själv
        Jag brukar gilla den gyllene medelvägen. Prisvärt och mest bang for the buck så att säga

        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
          Prisvärt och mest bang for the buck så att säga
          Jo visst, men om den där rätta känslan infinner sig när man står med ett spö för tiotusen i handen blir det svårt att nöja sig med ett spö för tiondelen av det priset... som att testa en merca för en miljon och åka hem i en Lada Niva... svårt att le på vägen hem då. Bättre att bara ovetande

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

            Jo visst, men om den där rätta känslan infinner sig när man står med ett spö för tiotusen i handen blir det svårt att nöja sig med ett spö för tiondelen av det priset... som att testa en merca för en miljon och åka hem i en Lada Niva... svårt att le på vägen hem då. Bättre att bara ovetande
            Dyrast är inte alltid (ens ofta) trevligast.
            Men alla är olika. Vissa gillar att fiska med kostsamma grejer för att dom är kostsamma. Det ger en härlig *instagramkänsla* liksom.
            Då tycker jag dom får göra det
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #7
              Jag har varit förbi ovan nämnda butik. Jag var där i 30 minuter utan att någon bemödade sig med att visa mig något intresse. Jag stod och lyssnade på en säljare som hade en helgrön kille som var i 20-årsåldern och ville köpa sig ett första haspelspö med rulle. Säljaren föreslog ett kit för knappa 900:- varvid ynglingen frågade om det var bra kvalité på prylarna samt berättade att han hade en budget på femtusen.

              Säljaren höll nog på att kväva sig själv i tanken men föreslår nu helt plötsligt en rulle som kostade 2100:- och då skulle ju inte det tidigare föreslagna spöt passa bra så något annat med bättre action i skulle hittas... då gick jag därifrån.

              Jag åker gärna 20 mil för att prata med någon som inte bara vill ha högre säljbonus. Och jag köper gärna dyra saker bara inte säljaren fokuserar på priset och frågar efter min budget det första han gör.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                Jag har varit förbi ovan nämnda butik. Jag var där i 30 minuter utan att någon bemödade sig med att visa mig något intresse. Jag stod och lyssnade på en säljare som hade en helgrön kille som var i 20-årsåldern och ville köpa sig ett första haspelspö med rulle. Säljaren föreslog ett kit för knappa 900:- varvid ynglingen frågade om det var bra kvalité på prylarna samt berättade att han hade en budget på femtusen.

                Säljaren höll nog på att kväva sig själv i tanken men föreslår nu helt plötsligt en rulle som kostade 2100:- och då skulle ju inte det tidigare föreslagna spöt passa bra så något annat med bättre action i skulle hittas... då gick jag därifrån.

                Jag åker gärna 20 mil för att prata med någon som inte bara vill ha högre säljbonus. Och jag köper gärna dyra saker bara inte säljaren fokuserar på priset och frågar efter min budget det första han gör.
                Underbar historia
                Så går det till, det gäller att hålla huvudet på skaft.
                Det är dock svårt att som helt ny kund komma och få bra icke vinstdrivande tips. Dom vill ju sälja grejer med.

                Jag bedömer dock att ge man det ett par gånger och snackar lite skit med nån go gubbe/gumma i butiken så får man förtroende ömsesidigt och kan sen släppa garden från båda håll. du känner dig inte som en gående plånbok, och dom inte som ett provrum för webbhandel.

                Jag har gått från att handla mestadels i butik, förr såklart, till webb nästan uteslutande och nu åter till butik en hel del.
                Har dom inte det jag vill ha, ber jag dom ta hem det
                (det hade ju ändå tagit tid att få det från en e-handel)

                lycka till!
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

                Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                -Okänd

                Kommentera


                • #9
                  Om jag omformulerar det hela lite då. Vad använder ni andra rutinerade rävar till för spinnspö till gammalt hederligt spinnfiske?

                  Kommentera


                  • #10
                    Du kan få handla ett Svartzonker signature 8,6 40-140g av mig om du vill, inköpt hösten 2016 och stått på avbytarbänken sen våren 2018. Den där ”old school” känslan som vi moderna 90 talister inte klarar av att hantera inte toppigt och snabbt som dagens internetgeneration uppskattar.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 961 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 457 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 761 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X