spinnspö jiggfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spinnspö jiggfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Xerup
    replied
    Jag har här hemma två ABU svartzonker 40-140. Nu är det ju inga premiumspön men skillnaden mellan dessa två gör att dom känns som två helt olika spön ur olika serier med olika klassning.

    Om tillverkarna väljer ut dom bättre klingorna med jämnare kvalité för odelade spön för en premiumserie kanske skillnaden ligger där.

    Jag vill gärna stuva undan mina spön i bilen och brukar ändå få kapa nån meter lina då och då... för övrigt brukar jag nu använda kardborreband för att hålla ihop spödelarna när spöt är delat vid transport.

    Odelade spön runt 8"6' hamnar nästan vid framrutan i mina bilar vilket jag ser som en stor nackdel.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Xerup ja, det är klart att delning innebär ytterligare steg i tillverkningen.
    Ditt förra svar var lätt att tolka som så bombsäkert att jag trodde du satt på en konkret procentsats.

    När vi talar om kinatillverkade spön skulle åtminstone jag gissa att de eventuella pengar som sparas vid tillverkning av ett odelat spö försvinner flera gånger
    om i hanteringskostnader av detsamma innan det når exempelvis en svensk butik.
    Jag vet inte hur väl påståendet stämmer men flera personer involverade i fiskebranschen har till mig påstått att de förhatliga delningarna av spön i handtaget helt enkelt handlar om att göra fraktkostnaden lägre.

    Kanske rent hittepå men jag har aldrig förstått hur en nedkortning av spöt på cirka 30-50cm kan hjälpa användaren.
    Delat en eller fler gånger mitt på klingan kan jag förstå ur transportvinkel, både för tillverkare, grossister och slutanvändare.

    Merparten av mina spön är odelade.
    Vilka fördelar ser jag?
    Jag tycker mig känna en skillnad på vissa spömodeller mellan delat och odelat, det blir ett visst avbrott i spöts böjkurva vid holken. Om det gör någon egentlig skillnad vid praktiskt fiske är tveksamt.
    I övrigt ser jag få nackdelar. Jag åker inte cykel/moped till fiskeplatserna längre och bor inte i en trång lägenhet, har således ingen nytta alls av att plocka isär spön. De delade jag har förvaras monterade.
    Nackdelar som vridning av toppen, lös holk samt det faktum att lina/tafs måste kapas varje gång spöt ska isär om trassel ska undvikas gör att jag istället undviker delade spön.
    Mycket svammel för att försvara/förklara en personlig preferens! : D

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Hur mycket billigare är det att tillverka odelat?
    I Kina är det väl försumbart men klingan ska kapas på mitten och en holk ska monteras.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Mycket billigare att tillverka i en del
    Hur mycket billigare är det att tillverka odelat?

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    En mer ”obruten” aktion, lite lättare, aningen bättre balans (beroende på rulle) och kanske mer hållbara brukar framföras... själv har jag aldrig känt behovet att pröva men har i vart fall aldrig haft av ngt 2-delat på 40 år...

    Frågan är om jag med en bindel för ögonen skulle kunna sålla ut de odelade på enbart taktila intryck under kast, intag och tja hugg... dvs klingans egenskaper och då naturligtvis utan att specifika handtag eller rullfästen ”får avslöja” vad man håller i. Jag är inte helt övertygad om att det vore möjligt för mig eller flertalet men må var och en leva i sin övertygelse...

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

    Tror???
    Jag har haft både och i massor med olika märke. Jag tycker det är mycket bättre med 1 del. Visst, bökigare att få med men går det så ser jag bara fördelar med 1 del.
    Vilka är fördelarna?

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    Mycket billigare att tillverka i en del och företagen kan ta mer betalt då kunderna tror att det är bättre.
    Tror???
    Jag har haft både och i massor med olika märke. Jag tycker det är mycket bättre med 1 del. Visst, bökigare att få med men går det så ser jag bara fördelar med 1 del.

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
    Varför är dessa st croix spön endelade och inte tvådelade? Vinner man mycket känsla på att ha ett endelat spö? Det är ju väldigt opraktiskt att transportera och förvara.
    Mycket billigare att tillverka i en del och företagen kan ta mer betalt då kunderna tror att det är bättre.

    Lämna en kommentar:


  • jimmy85
    replied
    Personligen har ja inte märkt någon större skillnad mellan delade o odelade spön mer än att sistnämnda är bökigare att transportera. Sen kan de va svårsålt då inte många företag vill handskas med paket längre än 2m när det gäller privatpersoner.

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
    Varför är dessa st croix spön endelade och inte tvådelade? Vinner man mycket känsla på att ha ett endelat spö? Det är ju väldigt opraktiskt att transportera och förvara.
    Känsla, hållbarhet, slipper rätta till spötoppen när den vrider sig lite. Ja, enligt mig är Odelat Oslagbart

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 299 svar
262 618 visningar
0 gillar
Senaste inlägg barnmorskan  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
858 svar
139 401 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 582 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 141 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 301 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X