Abu Garcia black max 3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Garcia black max 3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Alla rullarna har fungerar helt utan problem. Inte ett enda fel och ytterst lite trassel. Och jag är petig....
    Det låter (läses) betryggande.

    Jag är sugen på att testa en Black Max 3 och då testa att få ner vikten på spolen några gram. Jag har hittat ett företag som keramidhybridlager i rätt storlek.

    Lämna en kommentar:


  • Mankan G
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    Min förlegade erfarenhet av rullar, spön och linor säger att exempelvis två likadana rullar har helt olika karaktär. Det är för många ingående delar i produktionen för att två olika ska bli helt lika i karaktär.

    Detsamma gället ju givetvis även för spön och linor där allt från olika luftfuktighet till materialbatch i tillverkningen ger slutprodukten olika egenskaper.

    I många fall har prislappen på dom ingående delarna i en kastrigg en stor betydelse men i långt fler fall är det andra faktorer som är helt avgörande.

    Finns det några lättade spolar på marknaden för modellen?
    Jag har stött på samma sak men då oftast med runda Ambassadeurer och vid trimning där två identiskt bestyckade rullar beter sig olika, Spön, väder, beten påverkar ju annars också om bekant.

    Räknade fel tidigare. Vi har haft tre BM3. Alla tre betedde sig identiskt. Idag är det bara sonens vänstervevade kvar i vår ägo och den gör tjänst på ett spö för abborre som jag inte minns namnet på. Med beten av typ jigg eller wobblers från ca 15 gr o uppåt. Fungerar finfint. Spöt är runt 7 fot och en 0.14 lina används.

    För något år sedan när jag köpte vår första BM3 så hade jag en Premier 3 och en Aldebaran att jämföra med. Som jag redan nämnt så får BM lite problem med kastlängderna när betesvikter sjunker ner mot ca 10 gr eller så. Det är en smaksak. En rulle slutar inte att fungera tvärt utan gränsen är flytande. Spolens vikt i Premiere är ungefär hälften av vad spolen i BM väger. 10 gr vs 18 gr om jag inte missminner mig. Det innebär STOR skillnad med lättare beten. Dock gillade jag BM bättre än Premier när betesvikterna var de rätta. Främst för att bromsen i BM är tyst medan IVCB bromsen i Premier väsnas en hel del vid kast.

    Alla rullarna har fungerar helt utan problem. Inte ett enda fel och ytterst lite trassel. Och jag är petig....

    När det gäller vad man får för pengarna i de olika rullserierna så varierar det stort. Men om vi håller oss till ABUs Revo /Max så är de nästan identiskt uppbyggda. Delarna passar inte rakt av men grundkonstruktionen är den samma. Det som skiljer är materialval och antalet kullager. Som redan nämt skiljer det enormt mycket i vikt på spolarna i BM och tex Premier. Avsevärt mindre skillnad i de Revorullar som har infinitybromsen. I de finare rullarna i Maxserien är det nästan bara fler kullager som skiljer mot BM och de sitter på platser där de inte gör någon nytta. Enbart en marknadsföringsgrej som gör att Abu kan ta mer betalt för tex Pro Max.

    Ett generellt ”fel” som Abu byggt in i sina Revo o Max rullar är en på tok för stor linkapacitet. På Beast har jag inga synpunkter men vem i hela friden behöver 150 m 0.14 flät som går på en finessrulle som Premier? Försämrar bara kastegenskaperna. Samma sak med MGX och MGXExtreme.

    Det finns trimspolar till BM men de gör ingen nytta för de väger inte ett gram mindre. Keramiska spollager gör inte heller rullen till något under med lättare beten. Utan se till att de lager som sitter i spolen, vilka är av bra kvalitet snurrar lätt och använd istället rullen med de betesvikter där den fungerar fint så har du en kalasrulle för en struntsumma
    Senast ändrad av Mankan G; 2019-07-15, 12:58.

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Spolen är som sagt för tung för riktigt lätta beten och för djup för 0.10 lina, går säkert på 300 meter vilket är totalt onödigt.
    Är det gott om material i spolen kanske den går att svarva till lite.

    Det går ju att grunda spolen med kork, balsa eller någonting annat lätt och styvt.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Eftersom rullen kostade 470 kr ligger ju inte förväntningarna skyhögt, en helt ok rulle för ett väldigt lågt pris om man vill prova på abborrfisket med hårdbeten a la perchfight. Spolen är som sagt för tung för riktigt lätta beten och för djup för 0.10 lina, går säkert på 300 meter vilket är totalt onödigt.

    Lämna en kommentar:


  • stahre87
    replied
    En vän har kört med första gen bm på något billigare abuspö, köptes som ett "jerkset" för säkert 10 år sedan han har kastat buster jerk och big bandit och det mer eller mindre uteslutande, och har fortfarande inte haft sönder rullen, visst han fiskar inte 200dagar om året, men skulle säga tillräckligt för att rullena prestanda bör vara helt okej.

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    En alldeles utmärkt rulle.
    Vad används den till för typ av fiske nu då och med vilket spö och lina?

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Appehl Visa inlägg
    Tycker BM3 är en ok rulle för pengarna.

    Vad har du för spö och lina till din?

    Lämna en kommentar:


  • Appehl
    replied
    Tycker BM3 är en ok rulle för pengarna.

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    BM är en genomtänkt, välfungerande rulle i det viktspann den är ämnad för. Glöm de lättaste beten bara. Spolen i rullen är alldeles för tung för lättare beten. Men med jiggskallar på ca 10 o uppåt så fungerar den finfint. Rätt inställd och med rätt beten o spö så blir det inte fler skatbon eller kortare kast än med den 4-5 ggr dyrare Premiere. Jo jag har bägge och ett helt gäng Shimanos och daiwa att jämföra med. Dyra sådana dessutom. BM är faktiskt en favorit. Går otroligt mjukt dessutom. Hade faktiskt min BM ett tag som jerkrulle. Lätt sådan till gädda. Inga problem med beten upptill 60 gr. Endast lite klen linkapacitet bara när grövre lina används
    Min förlegade erfarenhet av rullar, spön och linor säger att exempelvis två likadana rullar har helt olika karaktär. Det är för många ingående delar i produktionen för att två olika ska bli helt lika i karaktär.

    Detsamma gället ju givetvis även för spön och linor där allt från olika luftfuktighet till materialbatch i tillverkningen ger slutprodukten olika egenskaper.

    I många fall har prislappen på dom ingående delarna i en kastrigg en stor betydelse men i långt fler fall är det andra faktorer som är helt avgörande.

    Finns det några lättade spolar på marknaden för modellen?

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Westin crank T 7 fot 5-20 g, kastar beten 12-15 gram, kör 0.10 fireline och spiderwire stealth smooth 8.
    7 fot krävde på "min tid" mycket av utövaren för att nå långt i kasten. Du kanske skulle testa med ett lite längre spö eller annan mängd lina på spolen.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 310 svar
263 350 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
857 svar
139 534 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 849 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 150 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 354 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X