Den stora tråden om hårdbeten abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om hårdbeten abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag har börjat köra med dessa, funkar skitbra för mig :-)

    https://utklasad.se/sv/products/beteslas-speedy-snap
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
      Jag har börjat köra med dessa, funkar skitbra för mig :-)

      https://utklasad.se/sv/products/beteslas-speedy-snap
      Säkert bra beteslås men för tunga om man vill köra suspendingbeten.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

        Säkert bra beteslås men för tunga om man vill köra suspendingbeten.
        Man kan ta bort lekandet så man bara har låsningen, tänkte prova det :-)
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #14
          Click image for larger version

Name:	IMG_3219.jpeg
Views:	358
Size:	12,3 KB
ID:	2634381
          Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

          Man kan ta bort lekandet så man bara har låsningen, tänkte prova det :-)
          Jag har också funderat på dem, verkar funka bra. Nån gäddfiskare på YT körde med dem till gäddkrokar på wobbler. Finns många varianter t ex dessa. Starkare än duo tror jag men månne tyngre om det är avgörande


          Kommentera


          • #15
            Tyngden bryr jag mig inte om :-) ska va lätt att få på och av draget och att dom är säkra :-)
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
              Tyngden bryr jag mig inte om :-) ska va lätt att få på och av draget och att dom är säkra :-)
              Samma här men kör man suspending kan man av ngn anledning vilja ha extra långt ”häng” som det kallas.
              Funderar på det där med häng och om det generellt är bättre huggmässigt om den hänger i princip helt stilla eller om den mkt långsamt sjunker/stiger - är det förra alltid att föredra? Och om den ”hänger fel” med rumpan/huvudet ngt nedåt, ser fisken det och anar ugglor i mossen eller ser de er lätt, sjukt byte och hugger?

              Lär vara svårt att helt utvärdera parametrar i stunden (högg det för att det hängde eller för att betet sakta rörde sig…) vanligen är det ju rörelse som triggar hugg… kör man flätlina närmast betet så kan ett lite tyngre beteslås kompensera linans flytkraft och tvärtom med FC-tafs…
              Senast ändrad av anteman; 2024-01-30, 18:33.

              Kommentera


              • #17
                Dessa använder jag till nästan allt abborre och gös fiske, jigg som hårdbeten. Utan till de största jiggarna där jag använder en lite större beteslås. På hårdbeten tar jag alltid bort splittringen. Väldigt smidigt och säkert.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                  Samma här men kör man suspending kan man av ngn anledning vilja ha extra långt ”häng” som det kallas.
                  Funderar på det där med häng och om det generellt är bättre huggmässigt om den hänger i princip helt stilla eller om den mkt långsamt sjunker/stiger - är det förra alltid att föredra? Och om den ”hänger fel” med rumpan/huvudet ngt nedåt, ser fisken det och anar ugglor i mossen eller ser de er lätt, sjukt byte och hugger?

                  Lär vara svårt att helt utvärdera parametrar i stunden (högg det för att det hängde eller för att betet sakta rörde sig…) vanligen är det ju rörelse som triggar hugg… kör man flätlina närmast betet så kan ett lite tyngre beteslås kompensera linans flytkraft och tvärtom med FC-tafs…
                  Hänget är helt avgörande skulle jag säga - kallt i vattnet, suspending eller slow sink, varmt i vattnet funkar även slow float men vill absolut inte ha jerkbaits som flyter som en kork. Framtungt bete fiskar generellt sämre, FCn väger tillräckligt i sig så tungt beteslås vill jag inte ha utan kör med en fjäderlätt hake som inte påverkar nämnvärt.

                  Kommentera


                  • #19
                    Nej korkjerk handlar det inte om och tron eller i bästa fall mer eller mindre (i vissa fall anekdotisk) erfarenhet har iaf betydelse för vad vi väljer. Jag tänker att de ändå är svårt att avgöra vad som är bäst för stunden, stilla häng eller mkt långsamt sjunkande/stigande. I mina ögon så måste man köra de två betena av samma modell parallellt för att verkligen utvärdera den saken, den dagen.

                    Och kör man ngt framtungt på förmiddag och baktungt på eftermiddagen med olika utfall så säger ju inte det utfallet ngt om vad som generellt sett är bättre. Om man däremot alltid får fler hugg på det ena framför det andra och båda beten fiskats lika mkt så kan sannolikt något generellt börja skönjas men det kräver ett jäkla insats på lika villkor.

                    Kommentera


                    • #20
                      Efter en incident med (troligtvis) en bättre Asp, som lyckades vrida betet ur beteslåset (fastach) direkt vid påslaget. Så har jag därefter, endast använt mig av Decoy EX Snap till i princip allt spinnfiske.

                      Är dessutom för dumsnål, så valet av tafsmaterial är oftast titanium i 20-30lb. Kan inte påstå det genererar färre fisk gentemot polarna som samtidigt kört fc/nylontafs. Har iallafall aldrig blivit av med beten pga bonusgäddor, till skillnad mot just polarna och deras tafsar.

                      Nog om det, tillbaka till ämnet:
                      Hårdbeten som funkat bra för mig, är Nishine Lure Works Simcoe, samt Luck Craft LV serie.
                      Beten av vibration/Lipless variant.
                      Den förstnämnda utan rassel, de andra med rassel.

                      Har också haft bra fiske på ”jigging” spoons.
                      Då främst Duo metal cast i de lättare vikterna.
                      Har varit ett litet ess i någon av rockärmarna, då betestypen primärt inte är tänkt för sötvatten.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 308 svar
                      263 061 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 485 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 802 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 148 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X