Utväxling på multirulle. Standard eller HG? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utväxling på multirulle. Standard eller HG?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Utväxling på multirulle. Standard eller HG?

    Som rubriken lyder har jag lite funderingar på utväxlingen på Shimanos multirullar. Har tänkt att införskaffa en Aldebaran 2018 till UL-spöt som enbart fiskas abborre med.

    Det finns två varianter av rullen. Bör man satsa på standardutväxling (6.5:1) eller HG (7.4:1)? Har inte haft möjlighet att jämföra dessa två.

    Fiskar nästan uteslutande med jiggar med total betesvikt på mellan 6 - 14 gram, mestadels i Mälaren. Ofta i växtlighet med offset och alltid cheburashka. Mycket bottenkontakt med frekventa vevstopp, även Texas- och Carolina-riggar.

  • #2
    För 6-14g är det nog inte nödvändigt med en BFS men du kanske tänker MGL?
    Nå, jag har en lättmulti med 6,3:1 och även om den har en större spole (34mm) så skulle jag inte ha något emot högre utväxling när jag twitchar en wobbler eller knycker hem en jigg med veven.

    Ergo: HG, ffa om du har en liten spole, säg 30-32 mm i diameter. Den något bättre iinvevningskraften en lägre växlad rulle ger, behövs inte till borre.
    Senast ändrad av anteman; 2019-10-28, 19:58.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Spango Visa inlägg
      Som rubriken lyder har jag lite funderingar på utväxlingen på Shimanos multirullar. Har tänkt att införskaffa en Aldebaran 2018 till UL-spöt som enbart fiskas abborre med.

      Det finns två varianter av rullen. Bör man satsa på standardutväxling (6.5:1) eller HG (7.4:1)? Har inte haft möjlighet att jämföra dessa två.

      Fiskar nästan uteslutande med jiggar med total betesvikt på mellan 6 - 14 gram, mestadels i Mälaren. Ofta i växtlighet med offset och alltid cheburashka. Mycket bottenkontakt med frekventa vevstopp, även Texas- och Carolina-riggar.
      Du kan näst intill strunta fullständingt i vilken utväxling rullen har och bara kolla på hur många cm/vevtag man får in istället. Skiljer det mycket mellan de två utväxlingarna (15-20cm+) så kanske det kan vara värt det, men snackar vi mindre än så spelar det absolut ingen roll imo

      Kommentera


      • #4
        Jag tycker utväxlingen spelar stor roll, högre utväxling för jerkbaits och jiggar där man vill ta hem slacket snabbt, lägre för mer statiskt fiskade cranks/wobblers/swimbaits som man annars måste veva hem oskönt långsamt. För det fiske du beskriver skulle jag välja HG.
        Senast ändrad av holden; 2019-10-28, 19:12.

        Kommentera


        • #5
          HG kör jag med på Curado71 & hade inte velat ha lägre, funkar bra att jerka crank beten & tar in löslina snabbt när man jiggar

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Spango Visa inlägg
            Som rubriken lyder har jag lite funderingar på utväxlingen på Shimanos multirullar. Har tänkt att införskaffa en Aldebaran 2018 till UL-spöt som enbart fiskas abborre med.

            Det finns två varianter av rullen. Bör man satsa på standardutväxling (6.5:1) eller HG (7.4:1)? Har inte haft möjlighet att jämföra dessa två.

            Fiskar nästan uteslutande med jiggar med total betesvikt på mellan 6 - 14 gram, mestadels i Mälaren. Ofta i växtlighet med offset och alltid cheburashka. Mycket bottenkontakt med frekventa vevstopp, även Texas- och Carolina-riggar.

            HG alla dagar i veckan, Jag har en Metanium MGL på 7.4 samten Rocket på 9.1 och hade, Finns nästan bara fördelar med att få in lina snabbt vid jigg/jerk fiske samt lättare att hålla spänd lina, Är man av naturen en snabb vevare som vissa är behöver man bara chilla lite, man vänjer sig fort,

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg

              Du kan näst intill strunta fullständingt i vilken utväxling rullen har och bara kolla på hur många cm/vevtag man får in istället. Skiljer det mycket mellan de två utväxlingarna (15-20cm+) så kanske det kan vara värt det, men snackar vi mindre än så spelar det absolut ingen roll imo
              Smartaste kommentaren i denna tråden.

              Undra vad utväxling 7.4 och 9.1 innebär? Är det till 1, 2 eller 3

              Men för att knyta an, titta på rullen och hur mycket lina den tar in. Alla tillverkare har olika hur mycket lina rullen tar in oavsett 5.4:1, 7,3:1 eller vad där nu står. Trots allt står bara dom siffrorna hur många varv spolen snurrar/vevtag. Och tack vare det kan du inte utläsa ett jota egentligen...
              Senast ändrad av Mijni; 2019-10-28, 19:51.

              Kommentera


              • #8
                Visst IPT bör man titta på men med samma lilla rulle men olika utväxling är det nog överkurs? Min 6,3:1 rulle har som sagt större spole än Aldebaran men ändå vill jag ha högre utväxling till twitch/jiggfiske så då blir ju min rekommendation av de två högutväxlat oavsett IPT, det blir åt rätt håll...

                Min Shimano har 8,0:1, funkar utmärkt till jiggfiske...
                Senast ändrad av anteman; 2019-10-28, 20:42.

                Kommentera


                • #9
                  Tackar för alla kloka svar!

                  Om jag jämför Aldebaran HG med Shimanos andra high end-rullar med HG-utväxling (Metanium, Bantam, Curado, ...) så verkar det som att Aldebaran har kortare intag per varv än de andra rullarna. Aldebaran har 26 IPT standard och 29 HG. De andra rullarna har 31 IPT HG. Detta kanske beror på att spolen är mindre.

                  Det får bli en HG som ni rekommenderar!

                  Kommentera


                  • #10
                    Finns ju även XG, kör själv Metanium DC HG och tyckte att XG tog väl mycket lina per vevtag - lagom är bäst.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 617 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 575 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 300 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X