val av abborre spö (hjälp) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

val av abborre spö (hjälp)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • val av abborre spö (hjälp)

    efter att toppen på mitt jiggspö gått av söker ja nu ett nytt spö. vill ha ett runt 7.6 fot med riktigt skön känsla och inte allderless för styvt. ska vara till jiggar tex/car rigg. bortse från prislappen.
    har kollat på st croix legend x. någon som vet hur det spöet är att fiska med. kom gärna med förslag. det jag haft innan var bft perception och jag älskade verkligen känslan osv med det spöet, men de håller för dåligt tyvär.. (obs till haspel rulle )

    c.e

  • #2
    Har bl a två haspel 8'or för mitt abborrejiggande så jag har inte behovet men om så, med de utgångspunkterna du nämner, så skulle jag klämma på ett Eastfield Instument 7'8" 7-21g och hänga på din rulle för att få en känsla för balansen... när jag jiggar vill jag inte ha primärt det lättaste utan ha balans, dvs inte topptungt.
    Senast ändrad av anteman; 2019-11-02, 01:06.

    Kommentera


    • #3
      Jag har flera legend x och ett haspel från serien jag använder till abborre. Mitt är 6,10 långt . Det spöt funkar bra till typ 5-20 gram. Legend x är utan tvekan de skönaste spöna jag fiskat med. Du kan pressa spöna otroligt hårt om en gädda åker på och de är väldigt lätta vikrmässigt. Jag har haft t ex perception och legend x är en helt annan klass.

      Kommentera


      • #4
        Ja kan man leva med, vilket inte jag vill, odelade spön så är säkert StC ett bra val.

        Jag blir tvärtom nästan irriterrad över att deras potentiellt intressanta spön inte ens finns att välja som 2-delade...mao jag har inga StC, odelat är helt enkelt så pass jäkla irriterande att jag avstår... odelat är som att ha en fru som inte begriper svenska... relationen blir helt enkelt bristfällig...
        Senast ändrad av anteman; 2019-11-02, 08:28.

        Kommentera


        • #5
          Lite OT - Jag håller med om att det kan vara opraktiskt med odelbara spön (har därför inget) men tänkte sedan ett ett steg till. Jag funderar på att köpa ett riktigt långt odelat spö. Det borde vara betydligt mindre stöldbegärligt. Lite som att diskret stjäla en höjdhoppsribba.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Ja kan man leva med, vilket inte jag vill, odelade spön så är säkert StC ett bra val.

            Jag blir tvärtom nästan irriterrad över att deras potentiellt intressanta spön inte ens finns att välja som 2-delade...mao jag har inga StC, odelat är helt enkelt så pass jäkla irriterande att jag avstår... odelat är som att ha en fru som inte begriper svenska... relationen blir helt enkelt bristfällig...
            Haha. Jag är snarare tvärt om. Vad är problemet med odelat? Odelat är bättre på allt. Valt bort många spön för de just haft den förhatliga delningen. Och ändå värre. Djävulens påfund. 1+1delning den måste vara det mest onödiga någonsin. Fyller absolut ingen funktion utom att möjligen spara fraktkostnad från fabriken i Kina. Vad jag hört så ska det vara skälet till den delningen.
            Upp till 8fot så är odelat enligt mig att föredra. Då har jag ingen stor bil. En duster som både ska rymma fru, två ungar och en galen boxer.

            Kommentera


            • #7
              Tja transport, hantering till och från båt och lagring blir jobbigare än jag vill ha det iaf...
              Tyvärr tror jag inte odelat blir så mycket stöldsäkrare, men vad vet jag om hur tjuven tänker?

              Om du funderar, börja med att limma ihop de 2-delade du har så spar du en god slant, StC är inte gratis, ha ha!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Tja transport, hantering till och från båt och lagring blir jobbigare än jag vill ha det iaf...
                Tyvärr tror jag inte odelat blir så mycket stöldsäkrare, men vad vet jag om hur tjuven tänker?

                Om du funderar, börja med att limma ihop de 2-delade du har så spar du en god slant, StC är inte gratis, ha ha!
                Tack för tipset! Hoplimmade 10-fotaren kommer bli en succé. Att jag inte tänkte på det!

                Tillbaka till ämnet... det finns väldigt fina abborrspön. Både 2-delade och odelbara. St Croix Legend Extreme kan nog vara värt att känna på, men även Daiwa gör fina borrespön. Sportex är inte heller dumma. Åk till en butik och känn på spöna. Helst med en rulle på.

                Kommentera


                • #9
                  Passar den bottendel från en perception gen 2 till en gen 1? Är de samma holk? Är lite spekulant på bottendelen isf om du inte slängt den?

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 299 svar
                  262 617 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg barnmorskan  
                  Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                  858 svar
                  139 401 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gaddivar  
                  Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                  1 031 svar
                  193 573 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                  7 svar
                  2 141 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg billion
                  av billion
                   
                  Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                  79 svar
                  12 299 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Torekrok  
                  Arbetar...
                  X