Lintrassel till förbannelse - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lintrassel till förbannelse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lintrassel till förbannelse

    Hejsan

    Jag fick för ett tag sedan ett infall att skaffa ett ordentligt spö inför höstens gäddfiske. Jag tänkte för en gångs skull satsa lite pengar, mer än vad jag hittills gjort på ett spö och rulle. Det blev ett set från Söder Sportfiske med ett Svartzonker Heavy Spö och Penn Sargus 2 rulle. Linan är spiderwire 0.30mm. Ca 2000kr, jag tänkte att detta skulle innebära skönt och roligt fiske. Men icke.

    Hittills har jag på VARENDA satans fisketur sedan jag köpte det fått ägna massor av tid åt att reda ut knutar som linan knyter på sig själv. Från ett kast till ett annat uppstår plötsligt helt sjuka jävla knutar, som i vissa fall knappt går att reda ut. Kulmen nåddes alldeles nyss, då hela jävla linan förvandlats till ett oförklarligt och oredbart skatbo. Skall se om jag lyckas infoga en bild på detta. Jag fick naturligtvis ge upp dagens fiske efter detta.

    Jag är så jävla förbannad på detta, och har inget emot att bara slänga skiten i sjön. Varför blir det såhär? Gör jag fel? Är linan skit? Är det rullen som är usel? Hur reder jag ut detta senaste lin-trasslet?

    Något är fel när mina 500kr grejer aldrig innebär minsta problem och funkar klockrent medan det dyrare och nyare funkar helt jävla uselt.
    Bifogade filer

  • #2
    Kan vara en mängd saker t.ex. för mycket lina på spolen eller för lätta beten för spöts kastvikt, eller gud förbjude, dålig kastteknik.

    Kommentera


    • #3
      Skulle kunna vara att du har för mycket lina samt för löst påspolat. Jag håller emot linrullen hårt och ställer bromsen tight så att linan spolas på hårt och fint.

      Kommentera


      • #4
        Tja orsaken kan vara flera, jag skulle dumpa linan och lägga på en ny fast max 0,25... enligt tips ovan. Får du problem på nytt så är det nog fel på rullen... eller... har ditt billiga, felfria kit samma typ av lina, dvs flät?

        Tittar jag på bilden med lite grumlig inzoomad skärpa så ser inte linpåläggningen speciellt fin ut. Penn kan nog funka men undrar om jag inte läst att vissa haft problem med en högst medioker linuppläggning på vissa Penn...?

        Linan på bild fyller inte upp vid spolkanterna och det kan nog göra att att en linögla lättare släpper när överliggande lina rusar av under kast... tror jag. Är linan pålagd efter konstens alla regler skulle jag vara missnöjd, bättre än så kan man begära för den slanten...
        Senast ändrad av anteman; 2019-11-02, 16:39.

        Kommentera


        • #5
          För tjock lina för spolens diameter

          Kommentera


          • #6
            Tror inte kombon som sådan är felaktig, det är ju ett färdigt set med 4000 rulle, spö och lina som flera butiker säljer.

            Kommentera


            • #7
              Vet av erfarenhet att vissa Penn rullar bråkar om det är för mkt lina på spolen.
              Av det man ser på bilden ser det ut som att det är för mkt lina på.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
                Hejsan

                Jag fick för ett tag sedan ett infall att skaffa ett ordentligt spö inför höstens gäddfiske. Jag tänkte för en gångs skull satsa lite pengar, mer än vad jag hittills gjort på ett spö och rulle. Det blev ett set från Söder Sportfiske med ett Svartzonker Heavy Spö och Penn Sargus 2 rulle. Linan är spiderwire 0.30mm. Ca 2000kr, jag tänkte att detta skulle innebära skönt och roligt fiske. Men icke.

                Hittills har jag på VARENDA satans fisketur sedan jag köpte det fått ägna massor av tid åt att reda ut knutar som linan knyter på sig själv. Från ett kast till ett annat uppstår plötsligt helt sjuka jävla knutar, som i vissa fall knappt går att reda ut. Kulmen nåddes alldeles nyss, då hela jävla linan förvandlats till ett oförklarligt och oredbart skatbo. Skall se om jag lyckas infoga en bild på detta. Jag fick naturligtvis ge upp dagens fiske efter detta.

                Jag är så jävla förbannad på detta, och har inget emot att bara slänga skiten i sjön. Varför blir det såhär? Gör jag fel? Är linan skit? Är det rullen som är usel? Hur reder jag ut detta senaste lin-trasslet?

                Något är fel när mina 500kr grejer aldrig innebär minsta problem och funkar klockrent medan det dyrare och nyare funkar helt jävla uselt.
                .................................................. .......................

                Hejsan själv...

                Spiderwire är en välkänd flätlina även om jag själv använder Berkley Fireline på haspelrullar och PowerPro på multirullar....

                Mitt förslag är att du vevar upp linan på en storspole och sedan vevar upp 1 -2 mm vanlig homogen nylonlina i botten på din Penn Sargus 2 haspelrulle. Någon kompis till dig får bromsa linan när du hasplar upp flätlinan extra hårt på rullspolen...

                För att undvika framtida trassel bör du inte haspla upp mer lina på rullen än till 2-3 mm från främre spolgavelns överkant....

                Det här borde ju grabbarna på Söders Sportfiske ha lärt dig....

                Mina första haspelrullar en Mitchell 300 och en Mitchell 308 köpte jag år 1961 av Kurt Fernström hos Fiskarnas Redskapshandel, S:t Paulsgatan 4 i Stockholm...

                För mycket lina trasslar och för lite lina bromsar....

                Old Firehand
                Leif Engström

                https://www.google.se/search?q=leif+...=1572708863072

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
                  Hejsan

                  Jag fick för ett tag sedan ett infall att skaffa ett ordentligt spö inför höstens gäddfiske. Jag tänkte för en gångs skull satsa lite pengar, mer än vad jag hittills gjort på ett spö och rulle. Det blev ett set från Söder Sportfiske med ett Svartzonker Heavy Spö och Penn Sargus 2 rulle. Linan är spiderwire 0.30mm. Ca 2000kr, jag tänkte att detta skulle innebära skönt och roligt fiske. Men icke.

                  Hittills har jag på VARENDA satans fisketur sedan jag köpte det fått ägna massor av tid åt att reda ut knutar som linan knyter på sig själv. Från ett kast till ett annat uppstår plötsligt helt sjuka jävla knutar, som i vissa fall knappt går att reda ut. Kulmen nåddes alldeles nyss, då hela jävla linan förvandlats till ett oförklarligt och oredbart skatbo. Skall se om jag lyckas infoga en bild på detta. Jag fick naturligtvis ge upp dagens fiske efter detta.

                  Jag är så jävla förbannad på detta, och har inget emot att bara slänga skiten i sjön. Varför blir det såhär? Gör jag fel? Är linan skit? Är det rullen som är usel? Hur reder jag ut detta senaste lin-trasslet?

                  Något är fel när mina 500kr grejer aldrig innebär minsta problem och funkar klockrent medan det dyrare och nyare funkar helt jävla uselt.
                  Du får inte ha mer lina på spolen en att den ligger några mm under den så kallade läppen på spolen (där spolen börjar bukta utåt) och så spänn linan mellan fingrarna när du vevar in, detta är den vanliga haspelsjukan som händer när man kör med flätlina jag har sett det 100 tals gånger.

                  Eventuellt kan du byta till fireline den brukar va mer förlåtande en dom flätade linorna.

                  Kommentera


                  • #10
                    Som sagt är och blir linpåläggningen på bildens nivå så skulle jag vilja ha en bättre fungerande rulle för slanten jag betalat...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 620 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 402 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 583 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 302 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X