Fråga om gamla record - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om gamla record

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga om gamla record

Köpte två gamla recordrullar på tradera och har någon fråga som ni kanske kan hjälpa mig med.
    Jag har en 1700 och en 1550.

Jag undrar lite om funktionen. Är det meningen att veven ska gå åt båda hållen? Dvs. att när man backar så stoppar det inte.

Kan man inte frikoppla spolen så att man kan kasta med dem?

Antagligen riktigt korkade frågor. Men jag har ingen susning.
    Finns det någon intruktionsbok att ladda ner eller att läsa på nätet?

Mvh. Mårten.

Tjenare!

Här kommer en länk där du kan läsa om dina rullar. Där finns sprängskisser oxå.
    Vad jag kunnat utröna av dessa ritningar så är de inte frikopplingsbara, tror Ambassadeur Record var den första som hade denna funktion. Roliga rullar ändå :-) http://www.realsreels.com/default.htm
    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Gamla recorderna utan frikoppling är coola att jerka med...
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av MårtenS Visa inlägg
        Köpte två gamla recordrullar på tradera och har någon fråga som ni kanske kan hjälpa mig med.
        Jag har en 1700 och en 1550.

Jag undrar lite om funktionen. Är det meningen att veven ska gå åt båda hållen? Dvs. att när man backar så stoppar det inte.

Kan man inte frikoppla spolen så att man kan kasta med dem?

Antagligen riktigt korkade frågor. Men jag har ingen susning.
        Finns det någon intruktionsbok att ladda ner eller att läsa på nätet?

Mvh. Mårten.
        Jag har också en liten samling Record rullar och det stämmer att det inte går att frikoppla spolen, och veven skall gå åt båda hållen. Jag har bl.a. en Record 3000 flyer som jag tror är den första modellen med frikopplingstangent men den har i stället ingen linspridare. För övrigt så tycker jag att det går förvånansvärt bra att kasta med Record 1550, känns förstås lite konstigt att veven snurrar då man kastar men det fungerar ändå. I vilket skick är rullarna och vad fick du att betala för dem?

Kommentera

Oops, skrev lite fel där. 3000 flyer är en utveckling av 2100 som antagligen var den första med frikopplinstangent.

Kommentera

Kolla även in Samlarklubben Rullen som samlar just gamla fiskerullar och andra prylar, de kanske kan tipsa om instruktioner och annat, dessutom finns en del intressanta länkar på deras hemsida.

Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Tack för svaren.
              Jag kom fram till att de inte är frikopplingsbara efter att ha demonterat en av rullarna. Har precis delat på den ena rullen och tvättat och skrubbat. Sen har jag smort in alla rörliga delar med UT's specialolja så nu snurrar den rullen som bara den. Ska testa den sen en dag.

Jag gav 146 spänn för båda två. Så det var ett helt okej pris.

Antar att den andra rullen också kommer snurra fint efter lite skrubbning och oljning.

/ M.

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas.G Visa inlägg
                Jag har också en liten samling Record rullar och det stämmer att det inte går att frikoppla spolen, och veven skall gå åt båda hållen. Jag har bl.a. en Record 3000 flyer som jag tror är den första modellen med frikopplingstangent men den har i stället ingen linspridare. För övrigt så tycker jag att det går förvånansvärt bra att kasta med Record 1550, känns förstås lite konstigt att veven snurrar då man kastar men det fungerar ändå. I vilket skick är rullarna och vad fick du att betala för dem?
                har du provat fiska med din recort 3000 flyer? har en själv man kanske skulle lagt på tunn flätlina och använt den till öring fisket?:P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                274 034 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13