Dyrare spö - Vilka fördelar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dyrare spö - Vilka fördelar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dyrare spö - Vilka fördelar

    Spanar just nu på att införskaffa mig ett nytt gäddspö anpassat för lite mindre/mellanstora beten. Max -120gr & längd runt 7,6.

    Nu till min fråga:
    Vad är fördelarna att satsa på ett av de dyrare spömodellerna? Säg att jag väljer mellan Nya SZ Horizon eller Prorex E som ligger under 1000kr. Vad går jag miste om jämfört om jag köpt ett BFT G2 tailgunner eller Prorex AGS. Är det värt den extra 1000kr eller är rullen den komponenten som man bör lägga mest pengar på?

    jag vill inte vara dumsnål och inte få bra sköna grejer men heller inte betala 1000kr extra för något som jag inte märker märkbar skillnad på.

  • #2
    Jag vet faktiskt inte är väl mitt svar.
    Men kan dela med mig om mina tankar.

    Jag kan erbjuda en jämförelse av två spön jag har som har samma längd och väldigt lika kastvikt.
    Fladen Warbird travel 7” 2-12 gram.
    Westin W6 7” 2-10 gram.

    Warbird har nu fler delar så lite nackdel där också.

    Passning och så på komponenter är inte dålig på Warbird men inte perfekt. Och man ser ju att det mesta är lite tillyxat och så. Holkar är ju inte raka med sitter bra. Handtag och så är ju lite plastiga men funkar fint.

    På Westin spöt har saker inte varit perfekt ifrån början. Men fått det jag klagat på fixat på garantin. Det kastar längre. Om det beror på kolfiber, ringar eller delning av klingan vet jag inte.

    Så visst gillar jag spöt ifrån Westin bättre men det är ju inte flera gånger bättre.

    Men nu jämför vi typ 500 mot 2500 eller vad det blir.
    När vi pratar 1000 mot 2500 blir nog skillnaderna mindre.
    Materialet i ringarna på det dyra spöt är nog bättre och håller längre.

    Sedan finns ju en annan mer filosofisk diskussion. Om teknisk prestanda följer en logaritmisk kurva kanske den filosofiska följer en linjär kurva.

    För jag tror att ju dyrare spöt är desto mer betalar man för utveckling och arbetsförhållanden.
    Man röstar mer med pengarna då. Man talar om att man önskar teknisk utveckling. Man talar om att man vill att arbetarna ska få skälig lön. Man talar om att man vill ha produktion i Europa, USA, Japan och inte i Kina osv.
    Det där är saker som kostar. Vill ingen betala för det kommer vi heller inte få det.

    Kommentera


    • #3
      Du kommer få vitt skilda svar men jag tror inte att mina lite dyrare spön fiskar så mycket bättre, ffa gäddspön... Men de dyra kan vara lite trevligare, lättare, snyggare och ofta snabbare och toppiga...

      Det senare är en trend som jag personligen inte gillar så mkt till gädda oavsett om jag kör gummi eller hårda beten, tycker klingan jobbar för lite vid kast och ffa drillning även om de kastar ok eller t o m bra.

      Hade ett "dyrt" Shimano Biomaster select shad 8'6" med en multirulle men tyckte det var för snabbt/toppigt så har sålt det och har nyss köpt ett Daiwa Prorex S -150g 8'6"... ännu okastat.

      Varför billiga S och inte de populärare XR och AGS som så många på FS älskar... ? Tja de förefaller alltför snabba och toppiga. Jag hoppas att "S" med lite billigare kolfiber är något mer långsamt och djupare i aktion utan att vara ett helaktionsspö, lite torrfiske hemma ger rätt indikationer... Dessutom är det fortfarande ett lätt spö, under 200g!

      För övrigt behöver jag inte toppiga gäddspön för att "sätta mothugget", för 30 år sen satt man dem med helsktion och nylonlina så man måste inte ha toppiga spön när man kör flätlina enligt min mening...

      Till pilligt jiggfiske efter kall abborre kan en snabb, känslig och dyrare klinga vara bra men om du spinner hem ngt så märker du hugget oavsett kolfiberkvalitet... har ett begagnat Sportexspö Air abborre/gösspö som är dyrt, ganska snabbt, skönt och vackert men knappast 7 gånger bättre än ett spö för 1000kr...

      Kommentera


      • #4
        Dyra spön som exempel ett spö med mycket grafit i leder vibrationer väldigt bra så du kommer att känna mera.
        Det är en tydlig skillnad på ett sådant spö och ett vanligt billigt spö.

        Om det är värt dom extra pengarna beror helt och hållet på din ekonomiska situation.

        Kommentera


        • #5
          Det beror enligt mig inte bara på den ekonomiska situationen om det är "värt"utan som sagt, på fisketeknik och andra val man kan köpa ett dyrare eller två billiga... Om lite snabbare fiske (du vevar mest hela tiden om än varierat) så är behovet av hög känslighet överskattad...

          Jag menar om du inte känner ett reellt hugg när vevar hem en wobbler genom vattnet, så var det inget riktigt hugg å det kan ingen snabb, dyr 40 ton grafit klinga fixa för att rädda situationen. Fast h a r man köpt en sån klinga vill man gärna tro på just den saken...
          Senast ändrad av anteman; 2020-03-28, 08:57.

          Kommentera


          • #6
            Att välja det dyrare spöet leder till:
            *högre kostnad för dig
            *helt säkert högre vinst för någon i kedjan av handlare/grossist/tillverkare. Jag är extremt tveksam till att hela prisökningar består av kvalitet utan troligen till stor del av branding.
            * Du kommer att känna att du har ett väldigt känsligt/toppigt/kosmetisk perfekt spö pga priset du betalat.i alla fall försöker du få dig själv att känna så.
            *Du kommer framöver konsekvent tycka billiga spön är dåliga. Skulle du av misstag känna på ett spö som verkar bra men sedan visar sig vara billigt kommer du ögonblickligen domdera ut att det är ett billigt skitkinaspö.

            Så på det stora hela finns bara fördelar med ett dyrt spö!

            Kommentera


            • #7
              Det verkar inte fungera med smile så för att inte min post ovan ska missförstås.

              Det kan finnas en kvalitetsskillnad pga pris men inte alltid. Glöm pris och köp utifrån vilket spö som du gillar bäst och som passar dig bäst inom din budget. Då blir du nöjd!

              Kommentera


              • #8
                Förra veckan velade min kompis mellan Prorex x å ags i butiken pga prisskillnaden, men jag sa åt honom att snåla in lite på månadens ölkonto så han valde ags spöt och han ångrar inte sitt val. Blev själv riktigt imponerad av vilken jävla känsla det va i spöt när jag testade det. Köp bra nyservad begagnad rulle här av nån och lägg den pengen du tjänar på ags spöt, tror inte du ångrar dig där.

                Kommentera


                • #9
                  Ett annat tips är kolla på säljes här på FS, här kan du få ganska dyrt ganska billigt, köpte nyss ett lättare 40-t spö för 650 vilket är ok då det nytt kostar ca 2000. Det absolut viktigaste är att du själv är nöjd med ditt spöval oavsett pris, utrustning kan vara "kul i sig".
                  Vill man ha det bästa så kostar det mer än det smakar enligt mig, vet att andra här på FS upplever det på annat sätt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Det enda man kan säga med säkerhet att du får ett djupare hål i plånboken med ett dyrare spö, inte alltid man betalar för ett bättre spö.
                    Dyra komponenter & dyr marknadsföring behöver inte betyda bättre spö.
                    Ta spöna som Micke B på sportfiskeboden har designa, det är inte dom dyraste & bästa komponenterna men det ligger mkt erfarenhet & kunnande bakom spöna,

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 620 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 402 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 583 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 302 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X