Mest prisvärda allround kittet just nu? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mest prisvärda allround kittet just nu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mest prisvärda allround kittet just nu?

    Tjena, har en kompis som precis ska börja fiska och han är ute efter en allround haspelcombo till ett rimligt pris, runt 1000 kr för allt. kommer mest fiskas gädda, abborre och regnbåge. så tänker typ kastvikt upp till 40 gram. Har ni några rekommendationer?

  • #2
    Svårt det där med att hitta kombo till dom 3 arterna.

    Men rulle på 3000 storlek, 8 fots spö och 0.20 flätlina. Det bör täcka lite varje fall :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      När jag fiskar från min kajak så använder jag ett Westin W3 Ultrastick 10-40g 7 fot och en Penn Battle 2 i storlek 3000. Är väldigt nöjd med den kombon och kan varmt rekommendera. Men tyvärr så hamnar de nog på dubbla budgeten .

      Annars har jag för mej att jag sett Svartzonker Black series med nån rulle för 995:-.

      Men dom spöna/rullarna har jag aldrig hållit i så kan inte säga så mycket om dom mer än att dom verkar vara prisvärda om man vill prova på fiske ☺️

      Kommentera


      • #4
        Se om ni hittar ett vendetta sett från Abu. Vendetta är en spöserie som funnits massa år, kastar bra och har en smidig och för priset känslig klinga. Finns från ul till jerk. Jag har lämnat vendettan bakom mig nu, men min första spinnvendetta med en väl insliten silvermax får ändå komma med då och då.

        Kommentera


        • #5
          Finns en inte alltför gammal tråd om just "allroundkit" för dina arter här på FS... men lycka till att söka upp den här... FS sökfunktion är sämre än en blodhund med permanent anosmi...

          Så 7-8 fot, 10-30 eller 10-40g och en 2500/25/30 storlek på rullen sas väl vara en ok kompromiss. Det senare spöt lär nog passa gäddbeten lite bättre men abborredrillandet lite sämre.

          Bästa, ja prisvärdaste kittet hittar du nog här på säljes om du har lite tålamod men det säljs ganska ofta långt prisvärdare, fina saker där än vad butiken kan erbjuda förstås.

          Som exempel hittade jag nyligen ett nästan helt nytt spö för 650 som nytt kostade runt 2000kr. En hyfsad, vettig bruksrulle (typ t ex Okuma Ceymar XT*, Shimano Nexave) till omkring halva nypriset (beroende på skick) och du är hemma inom budget.

          *= har inte prövat dem men de lär vara ett barnbarn till mina två Okuma Safina Pro 25 och 30, sedemera Safina Noir, billiga rullar som inte känns dyra men bra ändå, är lätta, lättvevade och har mjuk broms, bra linpåläggning och en mjuk bygelfällning - imponerande för ca 500kr, en Noir kan du hitta på rea idag för 250kr...
          Senast ändrad av anteman; 2020-04-03, 21:24.

          Kommentera


          • #6
            Som Anteman är inne på är begagnatmarknaden för fiskegrejer väldigt bra.
            skulle jag internetshopa nått oprovat skulle jag nog chansa på
            https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...pel-combo.html
            Min erfarenhet är att Shimano har oerhört hög lägstanivå. Lägg till en färgglad flätlina kring 0,20 klarar din kompis det mesta.

            Kommentera


            • #7
              https://www.fiskesnack.com/forum/fis...-ninja-lt-2500


              Det där kanske kan vara intressant.

              Kommentera


              • #8
                Ett sånt här:
                https://www.happyangler.se/sv/fiskes...ina/p/3136142/
                8 fot, 10-40 gram blev jag rekommenderad här för ett par år sedan när jag ställde i princip samma fråga. Jag var mycket nöjd med det!
                Dock så lade bygeln på rullen av efter nåt år, så jag fick köpa en ny, vet inte om jag fått ett måndagsex eller det är lite halvkass kvalitet.
                Spöt funkar fortfarande fint dock.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Finns en inte alltför gammal tråd om just "allroundkit" för dina arter här på FS... men lycka till att söka upp den här... FS sökfunktion är sämre än en blodhund med permanent anosmi...

                  Så 7-8 fot, 10-30 eller 10-40g och en 2500/25/30 storlek på rullen sas väl vara en ok kompromiss. Det senare spöt lär nog passa gäddbeten lite bättre men abborredrillandet lite sämre.

                  Bästa, ja prisvärdaste kittet hittar du nog här på säljes om du har lite tålamod men det säljs ganska ofta långt prisvärdare, fina saker där än vad butiken kan erbjuda förstås.

                  Som exempel hittade jag nyligen ett nästan helt nytt spö för 650 som nytt kostade runt 2000kr. En hyfsad, vettig bruksrulle (typ t ex Okuma Ceymar XT*, Shimano Nexave) till omkring halva nypriset (beroende på skick) och du är hemma inom budget.

                  *= har inte prövat dem men de lär vara ett barnbarn till mina två Okuma Safina Pro 25 och 30, sedemera Safina Noir, billiga rullar som inte känns dyra men bra ändå, är lätta, lättvevade och har mjuk broms, bra linpåläggning och en mjuk bygelfällning - imponerande för ca 500kr, en Noir kan du hitta på rea idag för 250kr...
                  Det går ju t.o.m. att lägga in en köpesannons här på FS med budgeten angiven och se vad som finns att köpa. Med lite tur har någon ett gäddspö, ett abborrspö och en rulle för 1000kr. Nackdelen med att köpa begagnade spön i den prisklassen är att ca 20% av budgeten går till frakt om det behöver skickas. Normalt är frakten gratis om man handlar för det priset på webbutiker. Samtidigt så är begagnatpriserna normalt mycket mer än 20% lägre än nypris/reapris så jag köper personligen mest begagnade prylar nu för tiden.
                  Senast ändrad av Kulfisk; 2020-04-04, 08:15.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
                    https://www.fiskesnack.com/forum/fis...-ninja-lt-2500


                    Det där kanske kan vara intressant.
                    Är kanonnöjd med den kombon för det priset är det ett klipp. Jag tog en 3000-C istället för en 2500 och gjorde helt rätt där.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 890 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 385 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 083 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X