Behöver jag ett till spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver jag ett till spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är väl prylhysterin som gör att jag tycker som jag sa.
    I och med internet har jag slutat att tro på det jag läser om saker. Dom flesta som skriver är ju sponsrade. Och att gallra mellan dom som är och inte är orkar nog ingen. Man ska ju även våga lita på dom också.
    Även fiskeböcker ger jag ett max år på 1960-70 tal. Fiskeböcker idag håller inte samma klass som förr.

Var till min lokala butik och kikade. Vanliga pimpelspön har jag i antal så jag kan nog beväpna en mindre skola. Men löslina i en båt vill jag icke ha.
    Dom som jag ansåg var lång nog var för mjuk tyckte jag. Mer gjord för dom som vill drilla en regnbåge på isen med spöt.
    Det enda som jag tyckte hade en styvhet nog för att förmedla ett napp var så kort att med tanke hur jag har skärm och givare så blir sittställningen helt komplicerad i min ålder.

Kommentera

Ett vanligt spinn/haspelspö ca 10-30g på 6-6,5 fot med toppig aktion borde klara även det jobbet, beroende på betesvikter.
      "Vertikalspön" är i mångt och mycket ofta just ett vanligt spö åt det kralligare hållet... finns det ens dropshotspön i dessa längder?

Har bl a ett Berkley Air 6'6" 5-20g till spinnfiske med abborrebeten... om jag skulle vara ute och kartera en sjö så skulle det spöt få jobbet även om det är lite mjukt i toppen, 10-30g vore kanske bättre men det här är heller inte frågan om tungt vertikalfiske efter hårdkäftad gös med grövre krok...
      Senast ändrad av anteman; 2020-04-16, 10:04.

Kommentera

En skaplig abborrbalansare väger runt 22 gram. Första varningstecknet för mig är om spötoppen böjs av betestyngden.

Kommentera

Jaha balansare och 22g det missade jag... då skulle jag satsa på ett toppigt (vertikal)spö i samma längd men kanske max15-40g. Finns ännu grövre kaliber också om du inte vill att toppen ska böjas av betet fast då böjer nog inte heller abborren spöt så mycket mer heller (och drillningen bli mer vansklig)... om den inte e stor förstås!

Kommentera

Jag svänger på det hela. Jag kommer använda det gröna Abu spöet.
            Rullen som satt på är nåt jag inte trivs med. Den stannar inte där jag stannar med veven utan snurrar tillbaka.
            Så jag var in på min fiskeaffär och kikade. Insåg att mina händer är för stora för utbudet av rullar idag. Slog knogarna hela tiden.
            Då pekade dom på en multirulle heter det väl. Knapp att trycka på.

Hur är det att övergå från haspel till multi? Så här innan känns det väldigt konstigt. Tyngden blir ju fel för mig. men den såg plastig och lätt ut.
            I min barndom fiskade jag med en spinnrulle. Men så mycket trassel har jag aldrig haft. Blev så glad när jag hade råd med en haspel och slut på att sitta och trassla ut linor. För på den tiden hade man inte råd att köpa en ny lina.

Kommentera

Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
              För det första så fiskar jag nog inte som dom flesta andra.
              Men det blir många timmar i båten med lodet när jag åker runt och kartlägger sjöar för mitt vinterfiske. Sparar platser som ser intressant ut för vinterns pimpel efter abborren. Stenar eller annat. Plus att det blir ju en djupkarta också.
              Men då och då åker jag över nåt intressant och jag vill få ner en jigg eller nånting bara för att se om nån fin matabborre nyper tag.
              Brukar ha med mig 2 spön som jag släpar nån wobbler med, samma spön som jag en gång köpte för att meta abborre med smågli.
              Sen har jag mitt fiskespö. Ett 8 fots beastmaster som jag använder jämt när jag fiskar på sommaren.
              Men när jag är i båten och vill fiska på dom där typerna där nere så upplever jag spöet som för långt. Jag vill ju se på lodet om nåt rör sig runt jiggen.
              Förslag?
              -----------------------------------------

Hej Husbehovsfiskarn;

Köp ett Sportex Carbon Kevlar spö så har du en vän för livet..https://adoretackle.com/brands/SPORTEX.html ...

Mer finns att läsa här..https://www.sportex.de/en/ ...

Old Firehand
              Leif Engström

Senast ändrad av Old Firehand; 2020-04-21, 13:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
                Hur är det att övergå från haspel till multi? Så här innan känns det väldigt konstigt. Tyngden blir ju fel för mig. men den såg plastig och lätt ut.
                Som med i princip allt annat, en vanesak.

Däremot är det relativt vanligt att folk inte trivs med multi till jiggliknande fiske, vilken båtpimpling och dylikt kan tyckas vara, just på grund av rullen position ovanpå spöt men även skillnaden i linsläpp från avhasplande till roterande spole.

Vissa föredrar "känslan" och ergonomin hos multi, återigen en ren smaksak.
                Ska du kasta krävs lite övning men du lär dig fort om du hamnar i rätt tankebanor från början.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 354 svar
                279 264 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13