Skatbo Multirulle nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skatbo Multirulle nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av broiler Visa inlägg
    Ska kontakta dom och se efter.
    Lite off-topic men tror ni denna rulle hade passat bättre för gäddfiske? https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...w-profile.html

Isåfall överväger jag att sälja rullen antingen som den är eller lagad.
    Hej Broilern;

För att slippa ångra dig flera gånger släng skräpet i soptunnan och köp en Ambassadeur 6500CS Rocket ...https://www.google.se/search?sxsrf=A...=1588343453461..

Old Firehand
    Leif Engström

Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-01, 16:08.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

----------------------------------

Hej Jonta K;

Gillar man att vara ute på sjön och fiska då köper man rullar av fabrikaten ABU, Mitchell och Shimano...

Gillar man att sitta hemma och mecka med rullar när andra är ute och fiskar då köper man annat...

Ingen vet hur gammal en Record Ambassadeur multirulle kan bli...

Old Firehand
      Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Ligger nog en del i det men har inte du såväl bra rullar som spön från Daiwa? Så är det för mig iaf.

För övrigt tror jag tyvärr att Mitchell, likt ABU var bättre under den svunna tid när det primärt utvecklades och tillverkades i respektive land...

Kommentera

Tiderna ändras mina vänner.
        Idag kan man högst troligen köpa en så kallad "kinarulle" som presterar och håller minst lika bra som något betydligt dyrare från de namnkunniga tillverkarna.
        Okuma-rullen i tråden är, tillsammans med många andra billiga lågprofilare, kanske inget konstruktionsmässigt mirakel men det är definitivt en helt okej rulle för nybörjare i multivärlden.

Gudarna ska veta att jag i dagsläget inte valt en Mitchell framför en Okuma. Okuma ja, de har faktiskt rena klassledare som Makaira och Tesoro för havsfisket. Modeller som jag skruvat i och utan tvekan kan jämföra med toppmodeller från såväl Daiwa som Shimano.
        Det är, på gott och (mest) ont, inte 70-tal längre...

Kommentera

Ja när koreanska och t o m kinesiska tillverkare utmanar slappa ABU, Mitchell och Quantam med fler så undrar man ju hur länge denna dyra "Badge- engineering" kan funka...

ABU har i en massa år kört med en magnetbroms som tekniskt är i nivå med 500kr rullar... från typ 1988... statisk och linjär... man blir ledsen, beklämd... Kanske finns det patent som hindrat ABU men hur sjutton kunde de missa hela tåget??!!

Jag hoppas verkligen inte att ABUs "utvecklingskurva" och R&D är representativ för Sverige, då är vi som exportberoende land helt körda inom tja ett decennium. Tänk att jag nästan lyfter ABU som ett varnande exempel... Vem fan trodde det för 50 år sedan Ambassadeur när kom ??? Oerhört ledsamt...

Gillar de gamla runda med grundläggande teknik från typ 50-talet men så jäkla dumt, tråkigt och ledsamt att det var där ABU pikade...!!
          Senast ändrad av anteman; 2020-05-01, 19:07.

Kommentera

Så är det anteman .
            Flera rullmärken är idag just märken på rullar, alltså OEM-tillverkade pjäser stämplade med valfritt namn.
            Nu är ju inte Okuma ett litet uddamärke men att de vågar utveckla en havsrulle (Tesoro) med extremt hög kvalitet rakt igenom och dessutom drev av ett relativt avancerat och dyrt rostfritt stål (17-4) med mycket passande egenskaper är faktiskt lite uppseendeväckande då de stora drakarna istället mest verkar utveckla fräcka namn, siffror och bokstavskombinationer på sina onödiga "finesser".

Jag tycker förvisso trådskaparen kanske ska satsa 1500-2000 för en duglig gäddrulle om den ska användas till lite tyngre fiske.
            Den Toro-rulle som länkas är väl modellen med stativ av plast?
            Personligen rekommenderar jag, som så många gånger förr, begagnat.
            Det går att få en Daiwa Tatula i 200-storlek, en Shimano Citica/Curado eller en rund Ambassadeur för en bit under tusenlappen.
            Shimanorullarna kanske inte ska plågas över 100 gram men är utmärkta rullar för lite lättare gäddfiske. Tatulorna har bevisat sig fungera utmärkt även till tyngre fiske och en JB, Pro Rocket är väl beprövade rullar till allt möjligt fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Ligger nog en del i det men har inte du såväl bra rullar som spön från Daiwa? Så är det för mig iaf.

För övrigt tror jag tyvärr att Mitchell, likt ABU var bättre under den svunna tid när det primärt utvecklades och tillverkades i respektive land...
              Hej Anteman;

Jag har många otroligt fina DAIWA haspel- och multirullar som jag köpte från HDF-Bolagen i Halmstad på 1970-talet...

Inte ett enda problem har jag haft med vare sig ABU- eller DAIWA-rullar...

Mitchell 300, 308 och 330 haspelrullar fungerar perfekt för mig sedan jag köpte dem av Kurre hos Fiskarnas Redskapshandel på 1960-talet...

Det man älskar det vårdar man...

Old Firehand
              Leif Engström

finns inte längre

Såld eller borttagen

Uppsala
              Abu Ambassadeur 5600C
              600 kr

Kommentera

Kommentera

Foton

Collapse