Skatbo Multirulle nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skatbo Multirulle nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skatbo Multirulle nybörjare

Hej! Precis fått hem min första multirulle efter ett par års haspelfiske.
    Köpte en Okuma ceymar lp c‑266wlx

Det saknades ett lock till vad jag misstänker kallas den mekaniska bromsen, bifogar bild.
    Går alltså inte ställa in den, är det därför jag inte lyckas kasta utan att få skatbo?

Ja det hjälper i vilket fall inte. Jag är också ny på multi så utan bromsar någorlunda rätt inställda så får jag skatbon konsekvent.
    Gissar att spolen glappar en del sida till sida nu?

Kommentera

Ursprungligen postat av broiler Visa inlägg

Det saknades ett lock till vad jag misstänker kallas den mekaniska bromsen, bifogar bild.
      Går alltså inte ställa in den, är det därför jag inte lyckas kasta utan att få skatbo?
      Ja det där är mek. broms, "spool tension", du har ju nu inget som håller någon press i sidled på spolen. Betyder att den kommer frispinna i princip så det där måste du fixa om du ska kunna använda den. Jag har också en sån där och den kastar jättefint så klart värt att fixa.

Kommentera

Okej, tack för svar! Har hittat reservdelsnumret för ”tension knob” på okumas hemsida, vet någon en återförsäljare som tar in reservdelar från Okuma?
        Behöver jag endast locket eller är det fler delar som behövs?

Kommentera

Ursprungligen postat av broiler Visa inlägg

----------------------------------------

Hej Broilern;

Jag äger ingen Okuma multirulle, men jag har fiskat med flera olika ABU Record Ambassadeur multirullar sedan jag fick min första Record Ambassadeur 5000 Mod. SG av min mor julen 1952...

Det första jag fick lära mig var att hålla rullen vertikalt med veven uppåt vid själva utkastet så att centrfugalbromsbanan var horisontell...

Öka gärna den mekaniska bromsen lite tills du är van att kasta utan att få "professional overruns", dvs skatbon. Det här är extra viktigt vid motvindskast...

Old Firehand
          Leif Engström

Kommentera

Enligt sprängskiss ska det vara två brickor i koppen samt ett lager innanför.
            Är lagret kvar är det bromskoppen och de två brickorna du behöver.

Köpte du rullen ny bör du reklamera, köpte du den begagnad hoppas jag säljaren var tydligt med att bromskoppen saknades.
            Kastar du helt utan bromskopp kan spolen röra sig rejält i sidled vilket kan leda till att linan hittar in mellan spolkant och stativ, eller i värsta fall skador på spolen.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Enligt sprängskiss ska det vara två brickor i koppen samt ett lager innanför.
              Är lagret kvar är det bromskoppen och de två brickorna du behöver.

Köpte du rullen ny bör du reklamera, köpte du den begagnad hoppas jag säljaren var tydligt med att bromskoppen saknades.
              Kastar du helt utan bromskopp kan spolen röra sig rejält i sidled vilket kan leda till att linan hittar in mellan spolkant och stativ, eller i värsta fall skador på spolen.
              Köpte den på XXL i Kalmar utan garanti då detta lock saknades, fick den för 450kr så tänkte att det var värt det.
              Ska bara lyckas få tag på dessa delar så jag kan lära mig kasta utan att förstöra en sprillans ny fireline

Kommentera

Vet inte hur lätt det är att få tag i delar till Okuma i dagsläget.
                Har haft ett gäng hasplar av samma märke hemma genom åren där dreven rasat, tror jag lyckades få tag i nya drev till en av dem.

Fråga om någon lokal fiskebutik som säljer Okuma kan hjälpa dig.
                Annars är väl Svendsen Sport nästa ställe att kontakta då de har agenturen i Sverige.
                Jag tror sweden@svendsen-sport.com fortfarande är en aktuell mailadress till dem.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Vet inte hur lätt det är att få tag i delar till Okuma i dagsläget.
                  Har haft ett gäng hasplar av samma märke hemma genom åren där dreven rasat, tror jag lyckades få tag i nya drev till en av dem.

Fråga om någon lokal fiskebutik som säljer Okuma kan hjälpa dig.
                  Annars är väl Svendsen Sport nästa ställe att kontakta då de har agenturen i Sverige.
                  Jag tror sweden@svendsen-sport.com fortfarande är en aktuell mailadress till dem.
                  ----------------------------------

Hej Jonta K;

Gillar man att vara ute på sjön och fiska då köper man rullar av fabrikaten ABU, Daiwa, Mitchell och Shimano...

Gillar man att sitta hemma och mecka med rullar när andra är ute och fiskar då köper man annat...

Ingen vet hur gammal en Record Ambassadeur multirulle kan bli...

Old Firehand
                  Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-02, 14:42.

Kommentera

Ska kontakta dom och se efter.
                    Lite off-topic men tror ni denna rulle hade passat bättre för gäddfiske? https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...w-profile.html

Isåfall överväger jag att sälja rullen antingen som den är eller lagad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 578 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13