Vilken rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken rulle?

Hej, tänkte börja spinnfiska efter Abborre men står i valet och kvalet. Har tittat på Daiwa Zillion SW TWS och Shimano DC. Vad har ni för intryck av dessa rullar?

Av dessa hade jag valt Zillion det är en lätt rulle som kastar långt & stabilt.

För mig ska en abborre kombo vara så lätt som möjligt, ju lättare det är desto mer känsla & kontakt får man med fisken & bete.

Har haft & provat flera DC rullar & det är roligt en stund att höra det vinande ljudet, men i praktiken har du fått en rulle som väger mer & låter mer & oftast kastar den något kortare än en rulle utan, finns massor med klipp youtube där man testar rullar med & utan dc mot varandra.

Hade du valt mellan en Zillion & en Curado/Scorpion 71 då skulle valet inte bli lika lätt, har haft en Zillion & gillade den skarpt men byte till en Curado 71.
    Tycker Shimanos rullar känns gedignare & mjukare. Prestanda mässigt kan jag inte påstå att det är någon skillnad.

Kommentera

Daiwa Zillion

Kommentera

Vilken tur att kag precis köpt mig en Curado 71 :-)
        Men har även en Curado DC som är klockren till borren :-)
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Är inte nuvarande Zillionmodellen SV TW en ganska dyrt uppgraderad Tatula SV? (som kom typ 2017) Säkert något bättre material, precision och prestanda (spolen är upphängd lite annorlunda) men är den värd merkostnaden?

Funderar själv på en ny rulle, inte Curado 70/71 utan nya 2020 Tatula https://www.daiwa.com/us/contents/re...asv/index.html
          Som, om den inte kommer till Sverige snart, får lov att importeras. Har inget emot Curado men jag har en annan Daiwarulle och SV spolen är lätthanterlig och lugn, även i motvind.

Kommentera

Daiwa Tatula SV är lika bra alternativ till Zillion hade/har flera av nämnda märket inte någon märkvärdig skillnad varken kast eller viktmässigt

Kommentera

Om man tar Tatulan så spar man ju typ 1000kr! När kan nya Tatulan tänkas komma?

Kommentera

Enligt Buster, Daiwas svenska rep. så kommer den tyvärr tidigast till hösten 2020... eller typ 2021. Kanske sitter handlarna i Europa med för många i lager av den "gamla" Tatula SV TW 103, inte heller Tyskland får enligt årets katalog någon 2020 Tatula... eller låg prio på Europa?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 837 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04