BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Att det var så stor skillnad visste jag inte, stämmer det? - å andra sidan vilka söndriga Daiwadelar har du behövt byta?
    Jag tror, men det är jag som tror och tycker. Daiwa gör sämre rullar än Shimano, på inget vis dåliga rullar, men Shimanos rullar är vassare enligt mig :-)

    Men som sagt, det är min åsikt och åter igen, Daiwa gör inga skitrullar, men Shimano är vassare ;-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • Ja jag vet inte heller säkert men jag har på diverse forum läst om exempel på att nyare Calcuttor rostar och att finare Shimanohasplar tappar den fina gången fort.Om det har med MM att göra vet jag inte... en del tror det.

      Dessutom att Shimanos aludrev i multirullar kan slitas fort, kanske inte många men jag har inte läst att ngt motsvarande förekommit med Daiwa.

      Så jag vet inte om Shimano är vassare än Daiwa, beror väl på vad man lägger i begreppet men kanske mer komplext byggda, tightare, smörigare i gången åtminstone en tid.
      Fast vad gäller reservdelar och tillgång så vinner nog Shimano.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Ja jag vet inte heller säkert men jag har på diverse forum läst om exempel på att nyare Calcuttor rostar och att finare Shimanohasplar tappar den fina gången fort.Om det har med MM att göra vet jag inte... en del tror det.

        Dessutom att Shimanos aludrev i multirullar kan slitas fort, kanske inte många men jag har inte läst att ngt motsvarande förekommit med Daiwa.

        Så jag vet inte om Shimano är vassare än Daiwa, beror väl på vad man lägger i begreppet men kanske mer komplext byggda, tightare, smörigare i gången åtminstone en tid.
        Fast vad gäller reservdelar och tillgång så vinner nog Shimano.
        När jag pratar rullar pratar jag om dom som har minst 10 år på Nacken, dagens rullar är skit tycker jag. För mycket plast för alldeles för mycket cash.
        Både Shimano och Daiwa gjorde bättre rullar förr, sen vet jag inte vad som hände :-(

        Jag har haft väldigt många rullar av alla de möjliga märke, men har kommit till insikt att det va bättre förr :-) och har nu bara Shimano och Ambassadeur av äldre förmat :-)
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • Ja där är vi överens, sämre materiell kvalitet, reell livslängd dag överlag och mer av upplevd kvalitet och inbyggd livslängd som ju diskuterats förr i långa FS-trådar...

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Jema Visa inlägg

            Tackar för tipset det är ju klart värt att tänka på. Kanske skulle köra helt Shimano combo och låta frugan köpa Isuzu åt mig i födelsedagspresent så kan man variera lite. Hon blir alltid så sur när jag inte önskar mig något så lika bra att passa på Sen måste jag säga att Isuzu rullarna verkligen hade "kul att ha" faktor på sig
            Instämmer. ISUZU BC421SSS är min drömrulle. ISUZUs rullar har verkligen "kul att ha" faktor. Det är ett relativt nytt märke som faktiskt fokuserar på att göra rullar som håller länge utan massor av finesser, vilket är ovanligt. Jag tycker om tekniska rullar, men ISUZU har fångat mitt intresse pga "Vintage-filosofin" de använder.

            Många här pratar om att det var bättre förr. ISUZU må vara dyra, men tycker man verkligen om konstruktionen på de äldre rullarna, särskilt Ambassadeur 1500, 2500 och 3500, då är ISUZU något för en. Jag vågar påstå att ISUZUs rullar är av bättre kvalité än Ambassadeurer. De är mycket lättare att få tag på i Japan än i andra länder...nästan omöjligt utanför Japan till och med. Har du kontakter i Japan kan du definitivt få tag på ISUZU Kogyos rullar.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

              Instämmer. ISUZU BC421SSS är min drömrulle. ISUZUs rullar har verkligen "kul att ha" faktor. Det är ett relativt nytt märke som faktiskt fokuserar på att göra rullar som håller länge utan massor av finesser, vilket är ovanligt. Jag tycker om tekniska rullar, men ISUZU har fångat mitt intresse pga "Vintage-filosofin" de använder.

              Många här pratar om att det var bättre förr. ISUZU må vara dyra, men tycker man verkligen om konstruktionen på de äldre rullarna, särskilt Ambassadeur 1500, 2500 och 3500, då är ISUZU något för en. Jag vågar påstå att ISUZUs rullar är av bättre kvalité än Ambassadeurer. De är mycket lättare att få tag på i Japan än i andra länder...nästan omöjligt utanför Japan till och med. Har du kontakter i Japan kan du definitivt få tag på ISUZU Kogyos rullar.
              Ja dom är verkligen stilrena. Måste säga att det är väldigt japanskt över det hela. Man lägger gärna mer pengar för en bra vara sen har man bara den varan och använder länge. Man brukar inte se folk som bara köper på sig saker som här. Mottainai Som min fru alltid säger när hon tycker jag slösar. Så att handgjorda rullar för en hel del pengar funkar där men inte här förvånar mig inte. Men ska köra ett fiskeaffär race i September när jag är i yokohama/tokyo nästa gång och vem vet. det kanske följer med en ny skönhet hem

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Jema Visa inlägg

                Ja dom är verkligen stilrena. Måste säga att det är väldigt japanskt över det hela. Man lägger gärna mer pengar för en bra vara sen har man bara den varan och använder länge. Man brukar inte se folk som bara köper på sig saker som här. Mottainai Som min fru alltid säger när hon tycker jag slösar. Så att handgjorda rullar för en hel del pengar funkar där men inte här förvånar mig inte. Men ska köra ett fiskeaffär race i September när jag är i yokohama/tokyo nästa gång och vem vet. det kanske följer med en ny skönhet hem
                Det hoppas vi på. Själv har jag försökt hitta ett ställe som säljer ISUZU och Frog Products (som ISUZU gör rullar åt: https://shop.r10s.jp/office-shizendo...1540050636.jpg) hit till Sverige, men jag hittar inte så mycket. Morinoie Brook och Matsuya Web är eventuella butiker som skulle kunna skeppa utanför Japan dock.

                Tyvärr kan jag enbart läsa hiragana och katakana (inte kanji), vilket gör det svårt att läsa sig till det jag vill åt på japanska forum. Däremot har ISUZU en webbsida (https://isuzu-reel.com/) som har en lista på återförsäljare.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  Det hoppas vi på. Själv har jag försökt hitta ett ställe som säljer ISUZU och Frog Products (som ISUZU gör rullar åt: https://shop.r10s.jp/office-shizendo...1540050636.jpg) hit till Sverige, men jag hittar inte så mycket. Morinoie Brook och Matsuya Web är eventuella butiker som skulle kunna skeppa utanför Japan dock.

                  Tyvärr kan jag enbart läsa hiragana och katakana (inte kanji), vilket gör det svårt att läsa sig till det jag vill åt på japanska forum. Däremot har ISUZU en webbsida (https://isuzu-reel.com/) som har en lista på återförsäljare.
                  Ja att få till Sverige är inte lätt alla gånger men det är så det är i Japan. Dom är lite nationalistiska på det sättet. Har samma problem med klockor då jag samlar på japanska mekaniska klockor så som Orient star och Grand seiko men många av deras modeller är bara för den Japanska marknaden och det är riktigt svårt att få någon att skicka. Samma sak med Pennor med Maki-e som jag gillar med. Dom vill gärna ha det bästa kvar för sin egen marknad bara.
                  Dock var Izusu rullar inte helt obskyra då jag hörde med en bekant som fiskar där. Han kör förvisso mycket i havet runt yokohama och inte bfs men han visste ett par ställen man kunde köpa dom på. Så han får visa när jag är där så kan våra fruar umgås lite med så är dom glada och nöjda

                  Kommentera


                  • För dom som inte lusläser blocket varje dag som en annan kanske denna annons kan va nått.


                    Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Säljer ett par Shimano värstingar https://www.blocket.se/vi/97376350.htm

                    Ej jag som säljer. Tipsar bara.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                      För dom som inte lusläser blocket varje dag som en annan kanske denna annons kan va nått.


                      Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Säljer ett par Shimano värstingar https://www.blocket.se/vi/97376350.htm

                      Ej jag som säljer. Tipsar bara.
                      Kan tillägga att Aldebaran BFS Limited kastar extremt långt med kompakta beten. Längre än de flesta rullarna. Den är helt suverän.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 937 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 456 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 758 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 325 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X