BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

Jag använder ett

Westin W3 StreetStick haspelspö 7'1" M 2-10 g

till mina småvobbler. Jag gillar att det har lite mer längd och ryggrad jämfört med mina gamla ul-spön. Verkar dock ha blivit dyrare. Köpte mitt för 895kr på Snäjk.
    ska kolla runt lite för det lättaste jag har nu är 4-21 så nånstans upp till -8 eller Max 10 lär jag väl kolla efter

Kommentera

• Ursprungligen postat av Flex Visa inlägg
      Kolla på det är https://fladenfishing.se/produkt/light-rock-ul/ lite längre som är en fördel på sjö då du kan dänga mer
      Ska se om min lokala har nåt sånt hemma

Kommentera

• Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

Låter lovande. Fiskar nog 95% med betesvikter 12-15g så hoppas den fixar så pass ”tunga” beten.
        Du kan kasta uppemot 25g utan problem med den rullen. Det är samma rulle som metanium 150 mgl. Den ända skillnaden är spolen. Folk kastar 40g med sina 150 mgl. Grym rulle. Än av mina favoriter och jag har några att jämföra med :-)

Kommentera

• Uppgraderade min Max x med en 9gr spole och keramiska kullager.
          Original väger spolen 17gr så en vesentlig skillnad
          Bifogade filer

Kommentera

• Sjukt nöjd över hur rullen presterar
            Bifogade filer

Kommentera

• Det är inte utan att man blir lockad att prova på lite BFS-fiske (i mitt fall abborrfiske med inga extremlätta vikter, men typiskt en liten mjukbetes-rigg med 2-3g blyvikt).

Hur gör man bäst för att "testa på" utan att lägga en förmögenhet? Jag har väl läst och kollat runt lite tidigare i ett par omgångar, så jag har väl lite allmänkoll sådär. Hittade Dark Wolf Ultra:n tidigare (högervev är det som gäller) som jag fastnade lite för som alternativ om man inte vill lägga mer än 1500 på en rulle, lätt och med knarrbroms, bra omdömen (?) etc. När jag tittar efter den nu (Aliexpress) verkar den inte finnas i lager. Vet man nåt om tillgången på denna framöver?

Ett annat alternativ är att skaffa en lättviktsspole till den Daiwa 20 Prorex PE SV TW 100HS som jag har, för att testa på det den vägen, och då kommer vi ju till frågan om spolkompatibilitet. På sajter som säljer dessa spolar ser jag aldrig Prorex nämnas bland kompatibla rullar - som jag förstår det är det för att de heter Tatula utanför Europa? (hör aldrig några jänkare prata om Prorex-rullar, exempelvis). Vad skiljer då min Prorex från till exempel en Tatula SV TW 103 vad gäller spoltyp/spolmått? Hur veta vilka serier/modeller som har interkompatibla spolar? SV funkar bara med SV, så mycket tror jag att jag har förstått, men hur mycket mer komplicerat än så är det? Googlade fram en BFS-spole på Aliexpress som fanns i olika modeller T32/T33/T34, är det yttre spoldiameter? Frågorna hopar sig

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
                Det är inte utan att man blir lockad att prova på lite BFS-fiske (i mitt fall abborrfiske med inga extremlätta vikter, men typiskt en liten mjukbetes-rigg med 2-3g blyvikt).

Hur gör man bäst för att "testa på" utan att lägga en förmögenhet? Jag har väl läst och kollat runt lite tidigare i ett par omgångar, så jag har väl lite allmänkoll sådär. Hittade Dark Wolf Ultra:n tidigare (högervev är det som gäller) som jag fastnade lite för som alternativ om man inte vill lägga mer än 1500 på en rulle, lätt och med knarrbroms, bra omdömen (?) etc. När jag tittar efter den nu (Aliexpress) verkar den inte finnas i lager. Vet man nåt om tillgången på denna framöver?

Ett annat alternativ är att skaffa en lättviktsspole till den Daiwa 20 Prorex PE SV TW 100HS som jag har, för att testa på det den vägen, och då kommer vi ju till frågan om spolkompatibilitet. På sajter som säljer dessa spolar ser jag aldrig Prorex nämnas bland kompatibla rullar - som jag förstår det är det för att de heter Tatula utanför Europa? (hör aldrig några jänkare prata om Prorex-rullar, exempelvis). Vad skiljer då min Prorex från till exempel en Tatula SV TW 103 vad gäller spoltyp/spolmått? Hur veta vilka serier/modeller som har interkompatibla spolar? SV funkar bara med SV, så mycket tror jag att jag har förstått, men hur mycket mer komplicerat än så är det? Googlade fram en BFS-spole på Aliexpress som fanns i olika modeller T32/T33/T34, är det yttre spoldiameter? Frågorna hopar sig
                Mät yttermåttet på spolkanten, spolaxellängden och ta en bild på den så kan du nog få hjälp. Min kompetens är dessvärre högst när det kommer till JDM-modellerna. Det där med prorex har jag liksom aldrig dykt in i

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
                  Det är inte utan att man blir lockad att prova på lite BFS-fiske (i mitt fall abborrfiske med inga extremlätta vikter, men typiskt en liten mjukbetes-rigg med 2-3g blyvikt).

Kolla med den här säljaren https://www.ebay.com/str/sdscustomreels

Kommentera

• Jag tycker det bästa alternativet om man ska lägga sig under 1500 kr och vill kasta dem vikterna du beskriver vore en Shimano SLX BFS.

Här har du en länk till den: https://www.amazon.co.jp/-/en/Shiman...08ZSSZZC6&th=1

Kommentera

• Tack för alla svar hörni! Vad gäller spole är det 34mm diam som gäller, det var ju ingen raketforskning att mäta det. (och Aliexpress är ju tydligen mer än bara en säljare, så så bra koll hade jag...)

Ursprungligen postat av Flex Visa inlägg

Kolla med den här säljaren https://www.ebay.com/str/sdscustomreels
                      Jo, jag hittade dit när jag letade runt igår. Överlag så hittade jag en rad olika spolar på ebay som jag är hyfsat säker är kompatibla (bl.a en från sds customs), men det var ingen listning som var helt 100% i tydlighet. Spolen från sdscustoms står det i rubriken att det är SV, men i listan på kompatibla rullar nämns inte SV alls. Till en annan spole står det *på samma bild* att den både är kompatibel med Tatula CT SV och inte kompatibel med Tatula CT SV. Sen hittade jag till några youtube-filmer av raWr fishing som hade haft problem med beställda SV-spolar som inte passade eller funkade som de ska (trög SV-fjädring), så man blir en gnutta orolig. Varifrån beställde du själv din spole och lager?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 823 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04