BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Sweswe Visa inlägg
    Tack för alla tips, uppskattas Decoy Troutin Single verkar vara svår o få tag på inom Sverige, men trekrokar ska bytas ut.
    Decoy är en nog s.k. inline krok som (tyvärr?) inte verkar så omskriva i Svedala eller så men finns lite här och där, t ex
    https://happyangler.se/produkt/vmc-7...gle-enkelkrok/

    Blev själv lite sugen på att pröva på nån tail-spinner eller mindre twitchwobbler, är ju tyvärr så att ffa småabborre inte sällan fastnar med hela trekroken i käften, typ en i underkäken och två i överkäken...

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av imanangler.se Visa inlägg
      Japan tackle har massor med små skedar och wobblers för strömmande vatten, fiske i bergströmmar är ju stort i Japan.
      Nörderi såklart, men dom fungerar faktisk precis för det dom är gjorda. Olika djup, olika strömt, finns skedar för allt
      Kan intyga att dom fungerar i Norska strömmar också
      Gå inte in på troutshop bara. Där finns det beten så det räcker och blir över.

      Kommentera


      • Funderade på ett JDM spö först men det finns ju så många haha och information kan va lite svår att få fram. Sen va spöt som ja titta lite extra på slut i lager. Man vill ju ut o fiska NU.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

          Kan bara svara för mitt Benkei :-) 6,5 fot 1-7g odelat
          Underbart spö till bågen och borren :-)
          Märks att det finns ryggrad i spöt, jävla gädda på 3-4kg som tyckte min lilla spinnare såg god ut, skitkul drillning men tog en stund :-) haha

          Har beställt några Westin D360 5,5g som skall bli skitkul att testa med detta spö. Parar spöt med min Calcutta 51 DC och dom lirar riktigt bra :-)
          Jo, Benkei har jag också ett exemplar av. Det känns mycket dyrare än vad det är. Det är därför jag tänker att Troutino skulle vara ett schysst spö till öring och abborre med små hårdbeten.

          Kommentera


          • Avail spole till conquest 50 var slut länge och begagnade exemplar gick för skyhöga summor på eBay. När avail äntligen tog sitt förnuft till fånga och nytillverkade dem var jag inte sen att slå till.
            Var ute i helgen och provade den. Helt fantastisk. Kastar som en dröm. Lilla My på 1,5 g är inga problem, även små balsa vobbler på 3g hanterar den med bravur. Fick smaka på några hoppande regnbågar.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              Avail spole till conquest 50 var slut länge och begagnade exemplar gick för skyhöga summor på eBay. När avail äntligen tog sitt förnuft till fånga och nytillverkade dem var jag inte sen att slå till.
              Var ute i helgen och provade den. Helt fantastisk. Kastar som en dröm. Lilla My på 1,5 g är inga problem, även små balsa vobbler på 3g hanterar den med bravur. Fick smaka på några hoppande regnbågar.
              Magnifikt är ett bra ord för att beskriva den där rullen med spolen. Jag är minst sagt avundsjuk!

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                Magnifikt är ett bra ord för att beskriva den där rullen med spolen. Jag är minst sagt avundsjuk!
                Gamla conquest var ett mästerverk, synd att man inte köpte fler när de fanns att köpa nya.
                Att availspolen skulle vara så bra trodde jag inte, nu sitter shimano orginal lager i. Vad kommer den inte prestera med BFS lager?

                Kommentera


                • Hejsan på er. Det är så att jag söker ett nytt set. Jag fiskade mycket UL förr till abborre och tycker det var grymt kul. Nu har jag dock gått över mer till multirulle och vill börja köra lättare grejer igen men jag har dålig koll. Kör just nu med Westin w3 5-15 gram och tatula 100 men känner att jag vill uppgradera. Jag fiskar mestadels 2-10 gram. Så vad skulle ni med mer erfarenhet rekommendera. Budget kan gå till 10000-15000 och japanska marknaden går bra med då jag har min familj där och är där för jämnan.

                  Kommentera


                  • Va fint, kan man lägga en beställning? :-)
                    BFS multi har jag inte kört men andra här på FS kan nog tipsa snart.

                    Har dock tittat på bl a "The reel test" på tuben som testat flera BFS-rullar och några spön, så även "Hobie-Wan Kenobi", så för mig vore "nya" Daiwa Alphas TW Air nästan given. Verkar vara svårt att prestandamässigt hitta ngt bättre "out of the box", möjligen finare med din generösa budget... Shimano Aldebaran BFS har också sina förespråkare.

                    HWK kör Alphas TW Air med en Rorospole som kan vara än bättre för det riktigt lätta
                    https://youtu.be/C4iXLneoPk8

                    TRT kör en Aldebaran och en A TW Air
                    https://youtu.be/9bEhqe5-rYY
                    Senast ändrad av anteman; 2021-07-03, 21:46.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Jema Visa inlägg
                      Hejsan på er. Det är så att jag söker ett nytt set. Jag fiskade mycket UL förr till abborre och tycker det var grymt kul. Nu har jag dock gått över mer till multirulle och vill börja köra lättare grejer igen men jag har dålig koll. Kör just nu med Westin w3 5-15 gram och tatula 100 men känner att jag vill uppgradera. Jag fiskar mestadels 2-10 gram. Så vad skulle ni med mer erfarenhet rekommendera. Budget kan gå till 10000-15000 och japanska marknaden går bra med då jag har min familj där och är där för jämnan.
                      Jättekul att fler hittar eller hittar tillbaka till UL fisket.
                      Du har ju en rejäl budget så hitta en passande utrustning blir inte så svårt.
                      Samtidigt är det ju inte extremt lätt så det behövs ju inte några extremt heller.
                      Spö. Måste bara rekommenderat mitt shimano cardiff NX 48l 2-9g, sjukt bra spö. Kostar omkring 2000kr
                      Rulle? Älskar mina Daiwa alphas air. Särkilt airstream custom. Men de har slutas tillverkas och nya "tatula" alphas är en helt annan plattform tyvärr. Men shimano curado 17bfs ska vara riktigt bra. Samma kastbroms som conquest BFS. Prisvärd och bra rulle.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 856 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 067 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X