BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • BFS/UL fiske och utrustning!

    Eftersom jag snöat in mer och mer på BFS/UL fiske för varje år tänkte jag skapa en tråd där man kan dela med sig av allt som hör dit. Rullar, spön, linor, beten, spolar, kullager, tekniker....
    Tanken är att vi pratar en kastvikt på maximalt 10g över det tycker jag att man passerat UL.
    Även om min kunskap bara är multirullar och jag kommer ägna mina inlägg om det så tänkte jag tråden även skulle vara öppen för haspel fiskare så länge vi pratar UL..

  • #2
    Tänkte börja med det spö jag för närvarande har. Shimano Cardiff nx b48l. 2-9g
    riktigt trevligt spö, rätt snabbt. Har kastat som lättast 1,5g med det och det är inga problem. Fungerar dock bäst mellan 4-7g.
    En stor fördel är att det finns lite kraftresurser i det. Har fått ett gäng gäddor och många regnbågar på det. Störst var en gädda på 3,8 i en liten skogsjö. Spöt laddar riktigt bra och kastar mycket längre än man förväntar av ett sådant kort spö.
    Tyvärr så är det svårt att ladda det när det är riktigt trångt vid bäckörings fiske.
    Tänker därför bygga ett glasfiber spö till just det fisket som man kan ladda utan något utrymme. Men det blir ett senare projekt.

    Bifogade filer

    Kommentera


    • #3
      Vidare till rullar. Löjligt förtjust i daiwa alphas plattform. På bilden nedan så är det alphas f med rayz studio spole, alphas air och alphas air stream custom.
      alphas air fungerar utmärkt med lätta beten och går kasta långt med. Dock är den inte helt 100 på kortdestans och det var förmodligen anledningen till att daiwa tog fram air stream custom.
      rulle framtagen för små bäckar och korta kast. Där du sällan kan kasta över 10-12m.
      Den använder jag i små strömvatten med kast 4-10m. Helt underbar rulle till det fisket. Vanliga air fiskar jag gölar/sjöar med där du kan ladda på lite mer i kastet.
      spolarna på samtliga rullar är riktigt grunda och rymmer ca 30-40m lina. Inga rullar man vill sätta på ett längre lite högre klassat spö. Då tömmer man spolen.
      Bifogade filer

      Kommentera


      • #4
        Då lägger jag det här istället :-)

        Jag skall se om jag kan få till en liten rad om min BFS kombo när jag testat det ordentligt :-)

        Calcutta Conquest BFS HG som skall paras ihopa med ett
        Major Craft Benkei BiC 652ul/bf, tror kastvikten var 1-7g.
        Återkommer om detta :-)

        Har spolat på 0.06 Berkley X9 på rullen :-)
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #5
          Spännande. Conquest BFS har blivit många bäckfiskares favorit. Intressant att se vad den presterar. Du hade väl en 51DC också? Ge gärna en jämförelse emellan dem.
          Själv blev jag överlycklig när avail började nytillverkning på spolen till conquest 50 och beställde en så fort som möjligt.

          Kommentera


          • #6
            Japp, 51DC har jag på mitt St Croix AvidX 7-17g. Men rullen skall testas på Major croft spöt :-)
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
              Japp, 51DC har jag på mitt St Croix AvidX 7-17g. Men rullen skall testas på Major croft spöt :-)
              Det är alltid kul att jämföra liknande rullar på samma spö. Då får man ju så rättvis jämförelse som det går. Du får gärna uppdatera sen.

              Kommentera


              • #8
                Har nu testat min ena kombo några gånger och jag får säga att jag trivs mycket bra med den :-)

                Shimano Calcutta Conquest 51DC
                St Croix AvidX -17,5g 7"
                0.10 Berkley X9

                Har kastat som minst ca 4,5g och det funkade hyfsat men får nog säga att det som känns bäst är mellan 10-15g. Detta beror nog mycket på spöt, så skall ju slänga över rullen på ett Riktigt BFS spö och testa så fort jag får hem spöt :-) men först skall min Calcutta BFS HG få testas på det spöt :-)
                Bifogade filer
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #9
                  Fan, har skannat nästan hela Sverige nu. Finns det ingen sportfiskebutik som säljer BFS spö, till multirulle :-( skumt att ingen tar in några då jag läst att BFS-fiske växer i gamla "Svedala" :-)
                  Har ni vetskap om någon affär som säljer, skriv här :-)
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                    Fan, har skannat nästan hela Sverige nu. Finns det ingen sportfiskebutik som säljer BFS spö, till multirulle :-( skumt att ingen tar in några då jag läst att BFS-fiske växer i gamla "Svedala" :-)
                    Har ni vetskap om någon affär som säljer, skriv här :-)
                    I Sverige är det bara glömma det. Japan är ju givetvis landet nr1.

                    http://tackle4all.com

                    denna butik från Cypern säljer majorcraft bla.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 871 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 071 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X