BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Jag avsåg att vara ironisk, inte sarkastisk - whatever rocks your boat. Har man deltagit i jakt har man ju vant sig vid en del fånerier och det är väl kul att vissa tar ut svängarna lite mer än oss andra : )
    Jo jag insåg att du hade lite tråkigt på jobbet. Men däremot så är en diskussion om etik och beteende vid vattnet inte fel att ta.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

      Jo jag insåg att du hade lite tråkigt på jobbet. Men däremot så är en diskussion om etik och beteende vid vattnet inte fel att ta.
      I en egen tråd :-)

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Jag har istället sett "power BFS" påstås vara just fiske rent betesviktmässigt över BFS, vad det nu innebär.
        Måste vara absolut horribelt att vara låst vid dessa begrepp kring sin utrustning: "nä, jävla skit, kan inte byta till lättare bete, får inte fiska 6 gram med POWER BFS!".

        Är det ens ett vedertaget begrepp förresten?
        Har stött på det ytterst få gånger.

        Det finns ju en tråd som avhandlar lätt fiske steget över BFS (om det nu är betesvikten man syftar på).

        Tråkigt och lite "löjligt" att det blir sarkasm över en vanlig fråga.

        Nej det handlar inte om att vara låst vid begrepp kring sin utrustning. Handlar för min del absolut inte om "får inte fiska 6 gram med POWER BFS"
        Vissa av oss fiskare tycker det är kul att optimera utrustningen för olika fisken.
        Mina BFS spön har kastvikter 0,5-5g och passar inte att fiska med vikter över det. Visst kan jag dänga iväg 8g wobbler men det är inte kul och ger inte mig det jag vill ha av mitt fiske. Tyvärr har inte svenska marknaden varken kunskap, prylar eller begrepp för fisket som tråden handlar om. Har letat efter spö med egenskaperna jag vill ha till betesvikterna jag frågar om sen om det är BFS, POWER BFS eller UL "bryr" är inte för mig det viktigaste.

        Om det irriterar någon med vilka betesvikter bfs eller annan fiske benämning har så kan man lätt scrolla vidare ifall det inte passar en.
        Tycker någon att dricka fin whiskey, mjölk eller oboy så låt människan njuta av sitt fiske.
        Huvudsaken är vell att varje fiskare ska få ha sitt eget sätt att utöva sin hobby utan att bli förlöjligad osv.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
          Tråkigt och lite "löjligt" att det blir sarkasm över en vanlig fråga.
          Tråkigt, men inte löjligt, att någon tar illa upp över att vissa av oss är lite trötta på överanvändandet av intetsägande, ofta engelska, begrepp inom fisket.
          Jag möter en del personer som faktiskt har en tendens att låsa sig hårt vid dessa därav avogheten, alltså ingen personlig anklagelse mot någon här.

          Jag länkar till en tråd där snäppet över BFS avhandlas, passar på att ondgöra mig lite över begreppshetsen med syftet just att istället lyfta en diskussion kring spöns/rullars verkliga egenskaper och/eller kastvikter.
          Däri låg min poäng, förstår att det kan (miss)tolkas annorlunda.
          Senast ändrad av JontaK; 2024-03-27, 20:44.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Tråkigt, men inte löjligt, att någon tar illa upp över att vissa av oss är lite trötta på överanvändandet av intetsägande, ofta engelska, begrepp inom fisket.
            Jag möter en del personer som faktiskt har en tendens att låsa sig hårt vid dessa därav avogheten, alltså ingen personlig anklagelse mot någon här.

            Jag länkar till en tråd där snäppet över BFS avhandlas, passar på att ondgöra mig lite över begreppshetsen med syftet just att istället lyfta en diskussion kring spöns/rullars verkliga egenskaper och/eller kastvikter.
            Däri låg min poäng, förstår att det kan (miss)tolkas annorlunda.
            Vart går gränsen för snäppet över bfs enligt dig? Ex, vart ska jag ställa frågan om spö för 7-9g är det inom BFS eller snäppet över?
            Hur ska begreppet Power BFS skrivas på svenska för att inte använda engelska ord.

            Varför skulle det vara ett problem eller varför tar man illa upp ifall folk använder olika begrepp om fisketekniker osv.
            Det är inte alltid så lätt att diskutera om saker som vi i Sverige inte ens vet om. BFS har många fortfarande inte en susning om kanske ett intetsägande engelskt begrepp för vissa.
            Vad är det för fel om vissa personer låser sig fast i något som den personen gillar. Den personen kanske brinner för att göra precis det den vill göra så innerligt som den kan. Optimera prylar för att kasta 0,5g 20cm längre. Får personen glädje över det så kan väll den få göra det och använda vilka begrepp den vill.

            Varför ska inte varje fiskare få fiska hur låst eller löst som den vill, använda perch eller abborre benämning för sitt spö?
            Fisket bedriver man ju för sin egen glädje och vi gläds åt olika saker.

            Personligen tycker jag alla får utöva sin hobby hur dom vill, fråga, undra m.m på vilket sätt som passar den bäst. Finns det inte ord, begrepp så får man hitta på sätt att bli förstådd.

            Är det inte jobbigt att bli irriterad varje gång det dyker upp engelska begrepp, folk som snöat/låst in sig på små detaljer m.m?

            Kommentera


            • Ja, alla får göra och säga vad de vill.
              Men man bör helst inte ta det personligt om man ifrågasätts. Hela det här "jag får fiska som jag vill"-argumentet är ju rätt tröttsamt, SJÄLVKLART får alla fiska som de vill men på ett forum/i diskussioner annorstädes är det en fördel om man förklarar så andra parter i konversationen förstår.
              Åsikten är fri, på båda håll.

              "Power BFS" verkar, som nämnt, inte vara ett vedertaget begrepp. Därav min tveksamhet/förvirring.
              Bättre då att beskriva vad man söker genom att nämna längd, viktklassning, betestyp, aktion med mera.
              Jag använder ytterst sällan "BFS" i dagliga situationer då jag pratar med/ger råd till fiskare, helt enkelt för att det är bättre att prata om "riktigt lätt fiske" eller beskriva utrustningen via igenkännbara egenskaper.

              Nog om det från min sida, bättre att skapa ny tråd om olika tyckande och tänkande om ämnet fortfarande är intressant.

              Shimano har haft några olika bäckspön, exempelvis Cardiff NX, i varianter som är klassade upp till 10 gram.
              Dessa är klart biffigare än de flesta 1-5/2-6 gram och liknande och skulle högst troligen passa in på din beskrivning.
              Skulle gissa att många japanska spön klassade upp till 10 har en annan karaktär än de lättast klassade.
              Sen finns det ju på amerikanska marknaden en del -3/8oz eller klenare -1/2oz som skulle passa MIN beskrivning av "snäppet över BFS", men om dessa passar just dig är svårt att säga. Spön är subjektivt.

              Vill man ha känslan av bäckspö men till tyngre beten (säg 5-10 eller -12) kan glasfiber vara bra alternativ.

              Kommentera


              • Fiskade bäcköring igår. Fick min första bäcköring och med glasfiberspö och Aldebaran bfs.
                Superfint vatten med drömlika "pooler" och stora variationer mellan poolerna.
                Min dröm att hitta bäcköring vatten där jag kan fiska med bfs är nu verklighet.
                Fått nypa mig i armen för det känns fortfarande overkligt att jag hittat drömmen.

                1000 tack till er bfsmästare som hjälpt mig hitta fram på min bfsresa.
                Njuter av varenda kast när jag fiskar bfs i strömmande vatten med wobbler.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
                  Fiskade bäcköring igår. Fick min första bäcköring och med glasfiberspö och Aldebaran bfs.
                  Superfint vatten med drömlika "pooler" och stora variationer mellan poolerna.
                  Min dröm att hitta bäcköring vatten där jag kan fiska med bfs är nu verklighet.
                  Fått nypa mig i armen för det känns fortfarande overkligt att jag hittat drömmen.

                  1000 tack till er bfsmästare som hjälpt mig hitta fram på min bfsresa.
                  Njuter av varenda kast när jag fiskar bfs i strömmande vatten med wobbler.
                  Grattis!

                  Då får du ju berätta för alla oss andra vart vi ska åka ;-)

                  Kommentera


                  • Rengjorde min Aldebaran 22 och tänkte rengöra lagren spollagret och sidolagret. Dom har gummiring/tätning utanpå, hur rengör man dessa lager?
                    Har på andra rullar haft lagren liggandes i aceton men dom har inte haft gummiring.
                    Hur ska jag rengöra aldes lager?

                    Är det samma lager på spolen och i gaveln?

                    Spolagern snurrar mycket sämre än gavelns. Kan tänka mig att spollagret blir smutsigare än gavellagret.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
                      Fiskade bäcköring igår. Fick min första bäcköring och med glasfiberspö och Aldebaran bfs.
                      Superfint vatten med drömlika "pooler" och stora variationer mellan poolerna.
                      Min dröm att hitta bäcköring vatten där jag kan fiska med bfs är nu verklighet.
                      Fått nypa mig i armen för det känns fortfarande overkligt att jag hittat drömmen.

                      1000 tack till er bfsmästare som hjälpt mig hitta fram på min bfsresa.
                      Njuter av varenda kast när jag fiskar bfs i strömmande vatten med wobbler.
                      Grattis bra jobbat.
                      Första öringen är alltid lite speciell. Speciellt för oss som bor lite söderut.
                      Man får fråga runt efter vatten och lyssna på gamla rykten och till slut hittar man ett ställe man kan få något i och man tror det knappt är sant första gången.
                      Folk är tyvärr lite svåra att dela med sig av fiskevatten med bäcköring har jag märkt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 308 svar
                      263 060 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 485 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 802 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 148 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X