Multispö för jigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multispö för jigg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
    Classe: är det F4-72 du har? Vad säger du om toppen på detta?
    Du har haft några spön genom åren vad jag förstått o även du Anteman
    finns det något st croix i samma prisklass du hade föredragit eller kunnat tipsa om?
    Stämmer bra det. Underbart spö att jigga med. Toppen är hyfsat styvt och bra, känner vartenda pet :-)
    St Croix swim jig finesse 7-21g är nog det skönaste Borrespöt jag någonsin fiskat med, funkar även bra på Gösen :-) galet skönt och lirar klockrent med min Metanium DC :-)
    St Croix AvidX 7-17g är oxå ett galet skönt spö.

    Tror dom ligger i samma prisklass som Levante, om inte något billigare :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #12
      Nu blev ju st croix spöt intressant, framförallt gillar jag ju blått också
      Sen är ju frågan, kommer jag tycka det blir alldeles för styvt och kralligt?
      Något mer användningsområde för detta spö? Som jag kan utveckla mitt fiske med framöver?
      först denna säsongen som jag börjat ge mig på andra tekniker och just mer specifika spön till dessa.

      Kommentera


      • #13
        Har inte prövat SC men av Swim jig Finesse eller dropshot Finesse så tror jag mer på det förra givet dina betesvikter... men också hur "kralligt" du vill ha det.
        https://www.fiskesnack.com/forum/fis...opshot-finesse

        Längden (6'10")kan göra att det funkar till lättare jerkfiske eller mindre spinnbeten. Som dedikerat jiggspö vill jag gärna ha lite mer längd i båten, 7,5 -8' är mina spön (spinn/haspel) jag mest jiggar borre (o lite gös) med men finns en 7':a där också... och många trivs bäst med en sån längd även till jiggande.
        Senast ändrad av anteman; 2020-10-27, 16:30.

        Kommentera


        • #14
          Det är inte styvt och kralligt när du fiskar med det, mina St Croix kör jag både jigg, jerk och wobblers :-)
          Du kommer inte bli besviken :-)
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #15
            ja, ibland tänker jag också att det hade varit bra med ett spö som klarar kanske 20-25g skallar + jiggar 12-15 cm och då är det ju inte ovanligt med 15g på en sådan, och då är det kanske lätt räknat(?)
            sitter man med 10m vatten under sig så är det kanske inte fel?

            Anteman: jag var faktiskt där och läste den tråden du länkade till och det var det som fick mig bryd om styvhet och kralligheten i swim jig finesse.
            tråkigt att skaffa ett odelat spö som man inte trivs med, och när man bor i södra smålandet så finns det inte så många butiker att besöka för test heller.

            å andra sidan sett så hade man väl handlat ihjäl sig om man hade haft nära till butiken, haha!

            Kommentera


            • #16
              Ett spö för primärt 12-15g och jiggar 3-4" och som du sa "kanske 20-25g skallar + jiggar 12-15 cm" blir nog svårt... eller mindre njutbart i någon ände..

              Jag har nån gång kört "tungt" (25-30g skalle, blåser ofta på Mälaren och slank 3-4" jigg) med lite för lätta spön och det kan funka om du har tunna krokar och liten hulling till borre men inget optimalt vilket inte heller motsatsen är... en 15cm jigg kan vara riktigt fet, krävs i vart fall två spön för "trevligt" jiggande som jag ser det som jiggfiskar efter borre (å en å annan matgös) på djup ca 2-12m.
              Senast ändrad av anteman; 2020-10-27, 21:20.

              Kommentera


              • #17
                Om du gillar Zodias så är ju Poison Adrena ett par pinnhål upp i Shimanos sortiment, Söders hade tio 1610M som sålde slut på en vecka varav jag lyckades knipa ett och ångrar att jag inte köpte två för att ha rullar med olika utväxling på spöna, återstår Ebay och en tusenlapp dyrare i snitt samt vänta på oklar leveranstid från Japan.

                Kommentera


                • #18
                  Mmm.. jag förstår det, jag har ett megabass Levante 610 för dropshot och jigga borre med. Sen är ju tanken att detta ska kommande spö ska vara mestadels riktat till gösfiske.
                  huvudsakliga ligger ändå på 12-15g skalle och fiskar mycket armadas The shit Jigg på 10cm

                  Kommentera


                  • #19
                    Gators premium borrespön är trevliga, de värda att kolla in.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
                      Mmm.. jag förstår det, jag har ett megabass Levante 610 för dropshot och jigga borre med. Sen är ju tanken att detta ska kommande spö ska vara mestadels riktat till gösfiske.
                      huvudsakliga ligger ändå på 12-15g skalle och fiskar mycket armadas The shit Jigg på 10cm
                      För gös skulle jag gå på ett högre klassat spö typ -40-45 gram för att sätta kroken, gösarna är benhårda i käften.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X