Mass beat, Hornet & Rocksweeper - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mass beat, Hornet & Rocksweeper

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mass beat, Hornet & Rocksweeper

    Läste tråden om Bass matrix spöna.
    Mass Beat diskuterades där också så istället för att
    hi-jacka den tråden startar jag en ny.

    Dessa olika serier är det spöna som är tänkta att
    motsvara varandra fast bara olika fin grad av kolfiber lim? Eller är ett 5-20 mass beat något helt annat än ett 5-20 hornet osv osv...

  • #2
    Intressant fråga.
    Vad är den EGENTLIGA skillnaden i uppbyggnad mellan klingorna du nämner och vad gör skillnaden för skillnad praktiskt?
    Jag äger själv ett Hornet 2-15 gram i haspelversion, det är faktiskt tämligen överklassat och jag skulle beskriva det mer som 2-12 gram med ett effektivt viktspann på cirka 3-10.

    Har inte ägt några utav de andra spöna men fiskat kortare stunder med ett par olika Mass Beat, tycker först och främst båda dessa är riktigt bra spöserier som kanske glömts bort lite på grund av märket.
    Har som sagt ganska lite erfarenhet av Mass Beat och ytterst lite av Rocksweeper men jag tycker ändå spön med ungefär samma klassning känns snarlika så jag skulle tro att de ska matcha varandra på ett ungefär.

    Kommentera


    • #3
      Försökt att googla lite på dom men det är ju som vanligt
      helt omöjligt att hitta någon vettig info och läser man hos handlarna så är varje spö bra till allt från lätt dropshot till tungt havsfiske och även som mattpiska i nödfall. :-)

      Kommentera


      • #4
        Tobias Fränstam, aka Mastapike här på FS har nog prövat dem, får se om han hittar hit igen eller om du kan söka upp honom på annat socialt forum, FB kanske?

        Håller f ö med dig om att många spön sägs vara t ex snabba och toppiga och perfekt till jigg och texasgummi men att de även funkar utmärkt till hårdbeten som wobbler, skeddrag och spinnerbaits... dvs de funkar bra till allt... och ett uttalat ”crankspö” med djup aktion är inget vidare till långsamt jiggfiske där man behöver nita blixtsnabbt med en dryg handledsrörelse.
        Senast ändrad av anteman; 2020-12-02, 11:01.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Tobias Fränstam, aka Mastapike här på FS har nog prövat dem, får se om han hittar hit igen eller om du kan söka upp honom på annat socialt forum, FB kanske?

          Håller f ö med dig om att många spön sägs vara t ex snabba och toppiga och perfekt till jigg och texasgummi men att de även funkar utmärkt till hårdbeten som wobbler, skeddrag och spinnerbaits... dvs de funkar bra till allt... och ett uttalat ”crankspö” med djup aktion är inget vidare till långsamt jiggfiske där man behöver nita blixtsnabbt med en dryg handledsrörelse.
          Jorå, riktiga multiverktyg.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 308 svar
          263 130 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
          Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
          857 svar
          139 493 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gaddivar  
          Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
          1 031 svar
          193 818 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
          7 svar
          2 149 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg billion
          av billion
           
          Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
          79 svar
          12 344 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Torekrok  
          Arbetar...
          X