Westin W3 finesse spö balans - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Westin W3 finesse spö balans

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tack för länkarna !
    jag fiskar gös rätt ofta med 1000 storleks haspelrulle.
    varför skulle det inte gå ?
    För det mesta har jag med i båten en lättare uppsättning - haspel 1000 och multi för något större gummin. Våra vatten är ganska grunda och steniga så jiggskallarna blir lätta. Ofta åker jag extempore ut från stugan med just de ovannämda upsättningarna redan klara i båten.
    I fallet westin spö, råkade jag ha en shimano stradic 1000 nära till hands att prova med.
    vet faktiskt inte vad spöt skall paras med.
    Alla mina mina ”moderna” rullar är ganska lätta.
    Faktiskt sugen på en Penn - fullmetall haspel storlek 2500

    Kommentera


    • #12
      Jag har inte heller några helt balanserade set men de som är närmast är de jag vanligen trivs bäst med och jag väljer bort topptunga spön så långt det går... men skulle nog trivas ännu bättre om de balanserades och då hellre lite vikt i butten där den gör mer balansnytta än en tung rulle gör strax bredvid balanspunkten.

      Har f ö 2500-rullar, en Shimano och en Daiwa LT till borre/gös (HÖ) och en Sedona 1000 som vilar... jag gillar lite större diameter på spolen och inbillar mig att linan då kan hanteras bättre och släpper lina lite enklare, dvs når lite längre samt inte minst, att linintaget blir mer som jag vill ha det, lite högre per varv med veven. Till en kort 6 fotare så kom nog 1000 i fråga, fast då helst med ca 6:1.
      Senast ändrad av anteman; 2020-12-27, 20:26.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av jagmen Visa inlägg
        Tack för länkarna !
        jag fiskar gös rätt ofta med 1000 storleks haspelrulle.
        varför skulle det inte gå ?
        För det mesta har jag med i båten en lättare uppsättning - haspel 1000 och multi för något större gummin. Våra vatten är ganska grunda och steniga så jiggskallarna blir lätta. Ofta åker jag extempore ut från stugan med just de ovannämda upsättningarna redan klara i båten.
        I fallet westin spö, råkade jag ha en shimano stradic 1000 nära till hands att prova med.
        vet faktiskt inte vad spöt skall paras med.
        Alla mina mina ”moderna” rullar är ganska lätta.
        Faktiskt sugen på en Penn - fullmetall haspel storlek 2500
        Allt går men en 1000 rulle är UL i min värld, har ett par sådana för fjällfisketuren var tionde år. Sitter en stål-Penn 2500 på min HÖ-kombo, 9,2 fot spö - där gör vikten på rullen att balansen blir nästan perfekt men då är det också långt bakhandtag på spöt.

        Kommentera


        • #14
          jagmen Hur definierar du framtungt?
          Var vill du ha balanspunkten med rulle monterad på ditt spö/dina spön?

          Jag är ytterst känslig för tydligt framtunga spön, till den grad att mitt senaste customspö byggt på en dyr (och lätt) CTS-klinga är ganska rejält nedtyngt i sitt korta bakhandtag just för att kunna hålla det kort samt balansera med relativt lätta rullar.
          Tycker personligen det sliter betydligt mindre på kroppen samt är betydligt trevligare att fiska balanserat än fiska lätt.

          Kommentera


          • #15
            Jag har funderat en del på balansen, har dock hittills inte lyckat ta tummen ur ... och faktiskt göra något åt saken , dvs. Bly i butten. Saken blev speciellt aktuell i höstas när jag fick ett spö för test. Bakhandtaget var långt, men spöt framtungt ändå. Testade en del med tejp och blyvikter. För mig var fisket klart trevligare med balanserst spö.
            Märkte också att när jag kände på westin w3,tog jag automatiskt greppet så att rullens fot hamnade mellan lillfingret och det namnlösa. Normalt hamnar foten mellan långfingret och namnlösa dvs. Jag försökte omedvetet kompensera balansen med greppet.
            Holden , visst är det UL men så roligt. Våra små och ibland något större gös kommer nog upp emellanåt.
            Problemet som verkar bli allt större med åren är synen !
            Faktiskt svårt att se linan och därmed nafsanden. Kör nu gul spider , men kommer nog att testa alla möjliga färger.

            Kommentera


            • #16
              För gös/borre vill jag gärna ha ett högre linintag än en 1000-rulle kan prestera, så man utan att veva som en galning kan plocka hem slacket vid jiggfiske. Minsta haspeln för borre är en stål-Penn 2000 som sitter på dropshotspöt som också används till annan kallvattenstaktik som ned-riggar etc. Problemet med att se linan känner jag igen, jag kör också gul spiderwire men utan polaroidbrillor ser jag den knappt ändå.
              Senast ändrad av holden; 2020-12-27, 20:36.

              Kommentera


              • #17
                JontaK, jag vill gärna ha balanspunkten ett par cm framför rullfoten (haspel) ungefär där jag greppar spöt med pekfingret , 3-4 cm. I fallet westin w3 och 160 grams stradic blir avståndet 11 - 12 cm.
                När det gäller multi (lågprofil) , kan jag tänka mig att avstådet från rullfoten-fästet är kanske något längre eftersom jag flyttar handen under rullen efter kastet då har man något annorlunda balans vid kastet än vid fiskandet - inte alldeles entydigt.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av jagmen Visa inlägg
                  Förstår att spöt är gjort för t&c riggar (aldrig provat),men köpte det närmast för jiggning av gös och ville testa Westin. Jag har dock även andra spön till det ändamålet.Priset var dessutom lågt. Spöt är i balans som jag är van vid med en Cardinal från 1970 talet. I värsta fall får jag börja kika på en större haspelrulle ( stykjärn / Penn ?).
                  Geronimo, metanium är väl ungefär lika lätt som stradic 1000 ? Har 5-15 g mera en topp för jiggning av borre ?
                  Tror det är en ren vanesak. Vet faktiskt inte vad som skiljer 5-15 mot 7-21 för det är samma längd och känns som samma spö, för mig handlar det mest om att jag ibland föredrar multi.

                  Greppet är en sak som spelar roll naturligtvis. Jag håller rullfästet mellan lillfingret och ringfingret och kompenserar således en del mot framtunga kombinationer.
                  Jag har ibland en Stella 2500 också men tycker den kombon blir onödigt tung. Fiskar från båt och behöver inte kasta för kung och fosterland. Vevar in slacken på väg ner så har ändå spötoppen neråt och dessutom oftast små ryck med jiggen och jag tycker spöet funkar riktigt bra till det fisket. Dragit en hel del gös och otaliga gäddor som bifångst också där klingan fått jobba lite. Kör Stellan ganska ofta på ett w3 20-80 och där passar den bättre. Balansen hamnar ungefär där pekfingret hämtar linan, d.v.s. i nivå med bygeln.
                  Senast ändrad av Geronimo; 2020-12-27, 21:09.
                  Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av jagmen Visa inlägg
                    JontaK, jag vill gärna ha balanspunkten ett par cm framför rullfoten (haspel) ungefär där jag greppar spöt med pekfingret , 3-4 cm. I fallet westin w3 och 160 grams stradic blir avståndet 11 - 12 cm.
                    När det gäller multi (lågprofil) , kan jag tänka mig att avstådet från rullfoten-fästet är kanske något längre eftersom jag flyttar handen under rullen efter kastet då har man något annorlunda balans vid kastet än vid fiskandet - inte alldeles entydigt.
                    I princip alla spön man testar balanserar betydligt längre mot toppen än ett par centimeter framför rullfoten med dagens lätta rullar, den stora massan verkar inte bry sig nämnvärt.
                    Hade nyligen hemma en bekants Prorex AGS av någon längre modell med lätta (men av metall) Daiwa Exist i fästet. Tror jag kom upp i 80 gram tyngder i yttersta buttänden innan en någorlunda balans infann sig.

                    Mina egna spön har balanspunkt med rullarna jag normalt använder kanske 10cm framför rullfot, jag upplever dem inte som framtunga alls men det är ju i allra högsta grad en smaksak. Jag placerar också normalt rullfot mellan lillfinger och ringfinger.
                    Kanhända att en tyngre rulle är enklaste och bästa vägen att gå, om man sedan vill utsätta sig för Penn-haspel för att nå dit är ju en helt annan diskussion...

                    Kommentera


                    • #20
                      Jag tror man ska vara försiktig med att döma ut Penn-hasplar, jag har nog gjort hundratusen kast med min 2500 Battle II utan minsta problem. Visst är den ett tröskverk men bromsen är silkeslen och priset var under tusenlappen om jag inte minns fel. Shimano är lättare och smoothare, men jag tror Penn lever längre under min vanvård.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 344 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 849 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X