Westin W3 finesse spö balans - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Westin W3 finesse spö balans

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Du har rätt holden Penn är precis som alla andra rullar, vissa klarar sig, andra inte.
    Tycker det är trevligt att någon vågar fortsätta sälja tunga metallrullar, det finns flera tillfällen då sådana kan vara önskade.
    Har själv aktivt letat relativt tunga rullar till flera spön för balansens skull, förvisso då främst äldre Shimano.
    Själv kommer jag inte välja Penn då jag sett för mycket stora problem med deras rullar och har svårt för den råa gången men vikten tycker jag krävs ihop med vissa spön, särskilt sådana med korta bakhandtag som jag föredrar.

    Shimano har just Stradic Ci4+, Vanquish och nu senast Vanford som är riktigt lätta. I princip alla Daiwas LT-rullar är "för" lätta för vissa spön och ABU släppte sin Zenon som i minsta storleken är världens lättaste haspel som jag förstår det (väger typ 140 gram).
    Inte lätt att få ihop en utrustning för den som vill ha lättklassat spö, lite mindre rulle och balanspunkt nära rullfoten om man väljer bland dessa modeller. Då är nog någon form av viktsystem för spöbutten bästa eller enda alternativet.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg

      Tror det är en ren vanesak. Vet faktiskt inte vad som skiljer 5-15 mot 7-21 för det är samma längd och känns som samma spö, för mig handlar det mest om att jag ibland föredrar multi.

      Greppet är en sak som spelar roll naturligtvis. Jag håller rullfästet mellan lillfingret och ringfingret och kompenserar således en del mot framtunga kombinationer.
      Jag har ibland en Stella 2500 också men tycker den kombon blir onödigt tung. Fiskar från båt och behöver inte kasta för kung och fosterland. Vevar in slacken på väg ner så har ändå spötoppen neråt och dessutom oftast små ryck med jiggen och jag tycker spöet funkar riktigt bra till det fisket. Dragit en hel del gös och otaliga gäddor som bifångst också där klingan fått jobba lite. Kör Stellan ganska ofta på ett w3 20-80 och där passar den bättre. Balansen hamnar ungefär där pekfingret hämtar linan, d.v.s. i nivå med bygeln.
      Jag tycker också att det brukar kännas bra om balanspunkten hamnar mitt för lintrissan på bygeln, men oftast blir det 1-2cm framför. Jag har inga spön med system för balansvikter i butten men fiskar mer och mer med metallrullar. De har ju ett par gram extra. Sedan är det inte säkert att man tänker lika mycket på balansen ute vid vattnet som när man torrviftar.

      Precis som nästan alla moderna haspelspön är väl spöt TS har köpt ett split grip. Det innebär att man inte ens låter handtagets vikt bakom rullen bidra till att flytta bak balanspunkten. Mera kork/foam mellan rullfäste och ändbutt borde ju bli lite som att ha vikter i butten. Eller tänker jag fel?

      Varför mer och mer split grip? Mode eller låg totalvikt på spöt som viktigaste säljargument?
      Senast ändrad av Kulfisk; 2020-12-30, 10:24.

      Kommentera


      • #23
        Kastlängden är inte så viktig för mig, som geronimo fiskar jag till en stor del från båten. Mina spön är relativt korta och är då mera i balans med lätta rullar. Vill också ha ett ganska kort bakhandtag. Nu i år fiskade jag en del abborre med ett något längre (238 cm) känsligt spö. Trevligt ! Halkade med spöet i näven och toppen bröts av, eget fel och ny topp finns ej. Kommer nog att öka längden på nya spön i framtiden. Tyvärr är jag barnsligt förtjust i dessa små, lätta och framför allt så mjukgående rullar.
        Jag förstår givetvis antemans och holdens synpunter på större storlekar men ... fiskandet har fungerat bra för mig och varit roligt !
        Måste nog ändå skaffa en haspelrulle i storleken 2500 (?) för just laborering med balans , vikt kring 250g eller tom mera. Mina gamla redskap i den storleken är närmast museföremål.
        Penn battle 2 säljs nu billigt på rea. Nya Shimano stradic fl verkar intressant med något tyngre material.
        Daiwa ?
        Jag har ett par trevliga Daiwa Tatula multirullar i aktiv användning. Mindre storlek 103sv med bft perception 10-30g som kompis till 5-20 g Patriot xxv haspel i ”standard båtförvaring”.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av jagmen Visa inlägg
          Tyvärr är jag barnsligt förtjust i dessa små, lätta och framför allt så mjukgående rullar.
          Finns ju en hel del äldre hasplar med extremt fin gång, kroppar i metall och riktigt fin byggkvalitet.
          Äldre Stradic, Twin Power, Biomaster, Certate, Luvias, Caldia och liknande finns i varianter med metallkropp och vikter på drygt 200 gram för C2000/2004-modeller samt 240-250 gram för 2000-2500.

          Men visst, jag förstår charmen med nya rullar och det finns faktiskt spön som fungerar hyfsat.
          Jag tycker mitt ABU Hornet Stinger Plus 6'8" 2-15 gram fungerar fint med lilla, lätta Cardiff C2000SS på 165 gram. Balanspunkten är säkerligen längre fram än rullfoten men kittet känns på intet sätt framtungt i mina händer.
          Kul diskussion, får nog ställa mig och kolla balans på mina haspelspön med lite olika rullar imorgon.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
          107 svar
          23 932 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Utter
          av Utter
           
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 295 svar
          261 885 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
          852 svar
          138 373 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg El_Kebabo  
          Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
          1 030 svar
          192 670 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
          7 svar
          2 075 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg billion
          av billion
           
          Arbetar...
          X