Daiwa 20 Alphas AIR TW multirull för havsöring..? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa 20 Alphas AIR TW multirull för havsöring..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa 20 Alphas AIR TW multirull för havsöring..?

    Vad säger ni, funkar det med en Daiwa 20 Alphas AIR TW multirulle för att fiska havsöring..? Eller för lite linkapacitet o för klen rulle..? Tänkte kombinera med ett Daiwa Luvia 9' spö 5-25 g och använda för drag typ 10-20 intervallet. För tyngre drag kör jag ett annat set, typ Amba 5500 + Westin W4-t 10' spö 10-40 gr. Tycker den senare kombination inte riktigt funkar för drag under 20 gr.

  • #2
    Jag hade köpt en Shimano Metanium MGl B 151 2020. Finns ingen rulle som kastar så långt. Jag har haft minst ett 30 tal multirullar, trimmade och optimerade. Alphan rymmer för lite lina och är en Bfs rulle, för finess fiske.

    Kommentera


    • #3
      Oki, det var ett alternativ jag inte kikat på, får kolla närmare på den! Om man ändå tittar på alternativ, hur står sig ABU Garcia Revo MGXtreme 2 i sammanhanget..?

      Och beträffande Daiwan, nog borde man få på runt 100 m 0,17 på den..? Bheöver man så mycket mer..? Gillar tanken på att ha den för abborrfiske också..

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Ahkka Visa inlägg
        Oki, det var ett alternativ jag inte kikat på, får kolla närmare på den! Om man ändå tittar på alternativ, hur står sig ABU Garcia Revo MGXtreme 2 i sammanhanget..?

        Och beträffande Daiwan, nog borde man få på runt 100 m 0,17 på den..? Bheöver man så mycket mer..? Gillar tanken på att ha den för abborrfiske också..
        Ska du fiska havsöring med multi är det Morethan pe1000sw du ska kika på, den är framtagen för havsabborre och kommer para sig fint med ett Luviasspö

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Ahkka Visa inlägg
          Oki, det var ett alternativ jag inte kikat på, får kolla närmare på den! Om man ändå tittar på alternativ, hur står sig ABU Garcia Revo MGXtreme 2 i sammanhanget..?

          Och beträffande Daiwan, nog borde man få på runt 100 m 0,17 på den..? Bheöver man så mycket mer..? Gillar tanken på att ha den för abborrfiske också..
          Både Metanium och MGXtreme är magnesiumrullar vilket innebär en stor risk om du fiskar i bräckt eller salt vatten. Särskilt MGXtremen, där flertalet rullar haft slarvigt pålagd färg, innebär en risk. Magnesium som kommer i kontakt med saltvatten rostar bort på nolltid. Shimano har en skyddande coating (färgen) som skyddar magnesiumen mot saltvattnet, men får rullen repor kommer du aldrig någonsin kunna fiska den i bräckt eller salt vatten igen. Jag har en Shimano Aldebaran BFS där färgen repats på magnesiumstativet, och detta var inte så svårt att lyckas med, så enligt mig är det en stor risk att fiska magnesiumrullar i saltvatten. Jag kommer tyvärr aldrig någonsin kunna fiska med min Aldebaran i brackvatten eller saltvatten igen.

          Jag anser heller inte att Shimano Metanium B är den rulle som kastar längst av alla på marknaden. En MGXtreme (med IVCB-6 broms) kastar längre. Framförallt ifall du polerar bromsringen. Jag kan också kasta längre med min Aldebaran BFS än med Metanium B med beten som väger 1-21 g ungefär. Jag skulle aldrig köpa en Alphas Air TW till havsöring dock. Linkapaciteten är för liten. Du får inte ens på 40 m 0,17. Enbart små mängder tunn flätlina. Rullen är, som Julle68 sa, en BFS rulle. Den är, precis som min Aldebaran BFS, gjord för BFS. Alltså: Ultralätt fiske med multirulle (beten under 1 g). Istället skulle jag kolla på en Morethan PE1000SW som Aspir3 föreslog. Den är ganska dyr dock.

          Vill du ha en billigare rulle kan du välja på två. Shimano Tranx 200/201 eller Shimano Scorpion MGL. Scorpion måste beställas från Japan då den är JDM (Japanese Domestic Market). Tranx finns att hitta här. Anledningen till att dessa rullar är bättre till Havsöring än exempelvis Curado (Scorpion är JDM versionen av Curado) är att Scorpion såväl som Tranx har en plastbussning i basen på huvuddrivaxeln, istället för ett kullager som Curado har. Det här låter som en sämre funktion, men fiskar du brackvatten eller saltvatten brukar kullagret i basen på huvuddrivaxeln rosta, vilket känns illa direkt. En bussning rostar inte, därför är den i det här fallet bättre. Jag rekommenderar Tranx och Scorpion före Curado av den här anledningen. Scorpion MGL kastar längre än Tranx.
          Senast ändrad av Benjamin S; 2021-02-24, 11:33.

          Kommentera


          • #6
            Skulle inte slita på en Air till HÖ-fisket. Spolen är inte byggd för 20g vad jag förstår och rymmer knappast 100m 0,27 IRL... dessutom liten diameter på spolen, som gjord för BFS-fiske, för HÖ-fiske är en 34-36 spole sannolikt avgjort bättre. Djupa spolar till Air e nog mkt ovanliga om de ens finns?

            ja Benjamin var långt före

            Kommentera


            • #7
              Jag tackar för info och förslag! Känns som att jag behöver sätta mig in i lågprofilsmultirullemarknaden lite mer innan något inköp sker! Tillsvidare fortsätter jag med det jag har, får prova hur min Mörrum 1600 funkar tillsammans med Luviasspöt.

              Kommentera


              • #8
                Hej Ahhka
                Har det ena och den andra dvs. många Daiwa rullar.Konverterat helt och hållet ifrån Shimano för några år sedan apropå lågprofil rullar.En rulle ur Daiwa sortiment som ytterst sällan tas upp här på FS blev rekommenderad av en från ”Stockholmsfiske” Han sa till mig ”Den rulle kastar från 3g och uppåt”.
                Sedan frågar jag ”Hur mycket uppåt då? Cirka 80g, sa han. Jag trodde han skojade med mig. Jag ville ha en liten finesse rulle men ändå en sån som man vågar slänga i väg lite tyngre grejer 15/20/25gr typ.Så jag köpte den och jag ångrar ingenting för det.Som sagt har redan Morethan, Zillion , Alpha etc. men rulle som jag skulle alltid haft i fickan om inte mobiltelefonerna uppfanns heter Daiwa MILLIONAIRE CT SV 70.
                Rund,stark, kvalitet rakt igenom byggd i Japan
                Har inte provat och kommer inte heller att göra det där med 80g men den klarar från 3g till och med 60g med bravur utan att så pass liten rulle känner sig pressad av högre vikter.


                Kommentera


                • #9
                  Hej Blinker! Tack även för detta tips! Ser intressant ut även om den ramlar lite utanför min budget.. . Men är inte den väldigt lik min Mörrum 1600 mag..? Eller kastar bättre (längre)..?

                  Kommentera


                  • #10
                    En Mörrum 1600 Mag är ju perfekt till havsöring
                    Vill du ändå testa lågprofil så har jag senaste säsongen kört med Zillion 1516.
                    Den rulle har verkligen kommit till sin rätt när det gäller fiske med efter havsöring.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 075 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X