Aborrcombo med multi under 2000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aborrcombo med multi under 2000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Så detta är ngt annat? Är Yurai ännu mer allround/bättre än Psycho? Vad då för damer?

    https://www.upplevstore.se/fiskespon...BoCHnMQAvD_BwE
    Det ser ut som som den serien, värt att titta närmare på.

    Psycho är helt okej, men jag gillar Yurai bättre. Jag har det från allt till havsöring, abborre, gädda och gös.
    psycho har jag enbart till abborre och långsamma beten som tex spinnare och wobbler.

    - Damer är sånna man inte kan leva med, och man kan inte leva utan dom.

    Edit: efter att jag nu knep sista Yurai C, så klarar jag mig utan damerna under 2021...
    Senast ändrad av celtic; 2021-04-12, 21:31.
    My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
    lord how i will miss that woman...

    Kommentera


    • #12
      celtic Kul att du fann vad du sökte (190 MH?) Själv prövar jag snart mitt nya Spro Freestyle Skillz V2 BC 215cm 5-24g som är lätt, nätt å halvtoppigt, dvs mer allround , heter ju Versatile, än jag uppfattar Psycho Perch vara. Finns ganska mkt att välja på idag.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        celtic Kul att du fann vad du sökte (190 MH?) Själv prövar jag snart mitt nya Spro Freestyle Skillz V2 BC 215cm 5-24g som är lätt, nätt å halvtoppigt, dvs mer allround , heter ju Versatile, än jag uppfattar Psycho Perch vara. Finns ganska mkt att välja på idag.
        Blev uppringd av upplev idag, tyvärr var det någon bugg som gjorde att den visade lagervara. Tydligen slut i lager sen år tillbaka.
        - jakten fortsätter!
        My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
        lord how i will miss that woman...

        Kommentera


        • #14
          Hur har ni lyckats komma till sida två utan att ens nämna längd? Men jag gissar att du ville hålla dig under 7 fot om du försökte köpa det där spöt? Med mjuka jerks, menar du då "weightless flukes", trubbnosad tvestjärtad 10 cm jigg med 3/0-4/0 ewg-krok? Det är min favoritteknik tror jag bestämt! Har ett Abu Veracity haspelspö på 6"9' 3,5-14g med en Revo Rocket 20 till den tekniken. Har även ett Veracity spinnspö på 7"7-18g med en Revo Rocket lågprofilare då. På den funkar inte weightless flukes att kasta, men oviktade senkos går rätt bra. Kanske mest är rullens fel, men börjar närma sig bfs nere vid 5-6 gram.

          Kommentera


          • #15
            kylnegzmieer Ts har inte sagt ngt om längd, Okuma Psycho Perch var ett annat stickspår och celtic är ute efter ett 190 möjligen 210 spö.

            Till TS blandade behov i ett spö är en 7' en bra kompromiss om du frågar mig . Till jigg kör jag ofta ett 7'6" om jag vill ha kastlängder på Mälaren medan jag har ett 6'6" till mindre jerk och kortare avstånd, kort bakhandtag vilket är bra då. Även 7'6":an har jag jerkat med från högt kastdäck, funkar framtill men bakhandtaget är lite för långt för att vara optimalt .

            Nu ska strax Spro Skillz V2 215 prövas, förhoppningsvis till helgen, känns som ett bra "allroundspö", varken styvt, jättetoppigt eller paraboliskt, det heter ju Versatile... får se hur den hanterar mina Rattlin minnows 17/19g, på gränsen tror jag ... och jiggar.
            Senast ändrad av anteman; 2021-04-16, 16:10.

            Kommentera


            • #16
              Undrar om Psycho Perch är lik us-varianten Psycho Stick? Debo på youtube verkade gilla det spöt har jag för mig.
              Jag kom precis på att jag vill ha ett odelat Okuma-spö. Det finns ju One Rod i Sverige, är det nån som vet om det finns nåt annat alternativ inom eu?

              anteman Intressant! Jag tänkte jag skulle öva pitching/flipping med ett 7"6. Men där kan ju kort bakhandtag också vara skönt. Finns det några fler tekniker som är lättare med kort bakhandtag och där framåtvikten som blir inte gör så mycket tänker du?
              Det där Spro-spöt verkar vara riktigt mellanmjölk! Vad sätter du på för rulle?

              Edit: glöm det om Okuma-spöt. Hittade det jag skulle vilja ha:
              https://m.tackledirect.com/okuma-crs...sting-rod.html
              Men det är nog inte värt att importera.
              Jag fiskar inte abborre btw. Jag fiskar bass, fast i Sverige då. Det nappar dåligt men kul är det ändå
              Senast ändrad av kylnegzmieer; 2021-04-16, 18:09.

              Kommentera


              • #17
                Mellanmjölk är just det jag dricker till t ex kaffet... :-) En Zillion 1000 sitter på Spro till att börja med. Ett 7'4" XH funkar säkert för att pitcha efter bass i tät grönska med knappast ngt för borre tror jag, gädda bland näckrosor kanske?

                Psycho Perch har en ganska djup aktion, för wobbler och spinnare med flätlina tänker jag men kan nog pitcha för borre med sina 7'7", skulle dock aldrig "plana in" en borre med tunn käke som vissa bassfiskare gör men jag har ändå inga pitchvatten för borre (som jag känner till iaf...)
                Senast ändrad av anteman; 2021-04-16, 20:40.

                Kommentera


                • #18
                  Wow najs rulle! Kommer nog bli en smutt combo!
                  Har ett spro freestyle concept dropshot haspelspö som jag tycker är rätt imponerande för priset.
                  Jag blandar ihop ämnena lite, ursäkta. Har ett dragon 7'6 mh/f som jag ämnade att öva pitching med. Har också ett DAM-spö på 7"4 H/xf tills vidare som tjänar samma syfte som det Okuma-spöt för grodor och buzzbaits.
                  Psycho perch-spöt verkar lite skumt. Det är som att det är gjort för svenskt abborrfiske snarare än bass-fiske så det förstår jag mig inte på , men det är nog fint byggt.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ja premiärturen med Zillion, Psycho Perch och Skillz V2 Versatile avklarad. Skön rulle att kasta och greppa som satt på det senare spöt som funkade bra det med. Ett lätt spö med hyfsat rapp aktion utan att upplevas som alltför toppigt i aktionen, blir nog mitt allroundspö för jigg, T/C och "jerkwobblers" med ok handtagslängd för det senare.

                    Psycho upplevde jag som aningen "svajigt" jämfört med Skillz när man torrviftar det men det kan bero på att det är 6"- 7" längre och har ngt större ringar än Skillzspöt (micro där) klart bättre intryck vid fiske, intressant aktion. Kastar längre än det andra spöt men kan utöver längden också devis bero på annan rulle. Laddar djupare och känns bekvämt till t ex vanliga wobblers, spinnare och liknande.

                    Förvånansvärt känsligt med en ganska tunn topp ca 15-20 cm (dock ej som ett drop-shot eller typiskt jiggspö upplever jag) sen blir toppen ngt mer normalt styv och belastar man klingan ordentligt så böjer den sig djupare än alla andra spön jag har och känt på till borre, säg 3/4 i vart fall.
                    Ändå kände man botten bra när man släpade hem en jigg... kanske har det att göra med den sk UFR-tekniken i spötoppen? Hur den sätter ett mothugg fick jag dock aldrig pröva...
                    Senast ändrad av anteman; 2021-04-19, 21:39.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 579 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 403 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X