Aborrcombo med multi under 2000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aborrcombo med multi under 2000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Aborrcombo med multi under 2000

    Hej! Jag behöver lite råd om val av aborr/gösspö- och multirulle-kombo. Fiskar mest medelstora jiggar, lite jerk då och då men främst softbaits. Har en budget på 2000 typ men kan pusha den lite. Helst lite styvare spö men är öppen för annat.

  • #2
    Tjena!

    Jag kan ge dig 2 st alternativ på rullar:

    Antingen kör du på Daiwa Fuego CT. Grymt bra kontroll med bromsen i den rullen. Tror den skulle vara suverän till både jerk och jigg, men lite mer lutad åt jigg.

    Du kan också köra på Shimano SLX. Den här kastbromsen kastar lite längre än Daiwas, men är känsligare att hantera. Lämpar sig otroligt bra till mer kompakta beten då den är centrifugalbromsad.

    Spömässigt tycker jag du ska kolla in Okuma Psycho Perch. Det finns två varianter, ett som kastar till 24 g, och ett som kastar till 32 g. Båda är lika långa. Misstänker att det sistnämnda är styvare.

    Kommentera


    • #3
      Gunki Trooper Spinncombo

      https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...pinncombo.html



      Köp nu och betala om 14 dagar med
      Sammanfattning
      Gunki Trooper spinncombo är ett mycket prisvärt paket för abborre- och gösfiske. Kombinera en Gunki Trooper BC 200 lågprofilrulle i kombination med Gunki Trooper spinnspön med ditt val av längd och kastvikt. Aktionen är en mångsidig snabb-medium som passar både till jiggfiske och till hårdbeten.
      Produktinformation

      Gunki Trooper BC 200 lågprofilrulle
      Gunki Trooper BC 200 är enkel att ställa in och ett nöje att använda. Otroligt prisvärd rulle som klarar av det mesta. Rullen har en broms med 4,5 kg bromsstyrka och har ett linintag på 65 cm/varv.
      • Låg profil
      • Prisvärd
      • Infinite anti-reverse
      • Aluminiumspole
      • Magnetbroms
      • Vänstervevad
      • Ergonomiskt easygrip-handtag
      • Utväxling: 6.3/1 / 65 cm/varv
      • Vikt: 179 g
      • Kullager: 6
      • Rullager: 1
      • Linkapacitet: 0.25 mm/ 135 m
      • Bromsstyrka: 4.5 kg


      Gunki Trooper Spinnspö
      Gunki Trooper cast är mycket prisvärda spön för spinnfiske med multirulle. Öppet rullfäste för direktkontakt med klingan och bättre nappregistrering. Aktionen är en mångsidig snabb-medium som passar både till jiggfiske och till hårdbeten. TROOPER C-190MH passar till mindre till mellanstora beten medan TROOPER C-210H har mer kraft att hantera större beten. Båda spöna har M1-kolfiberklingor och SIC-ringar. Matchas perfekt med TROOPER BC 200-rullarna för en snygg och balanserad combo.


      Gunki Canne Trooper-Cast - 190MH, 10-28g 2sec
      • Delar: 2
      • Storlek (cm): 106
      • Längd (cm): 205
      • Vikt (g): 112
      • Kastvikt (g): 1.5-10/ Max 15

      Gunki Canne Trooper-Cast - 210H, 10-35g 2sec
      • Delar: 2
      • Storlek (cm): 110
      • Längd (cm): 210
      • Vikt (g): 145
      • Kastvikt (g): 10-35/ Max 40

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Al3xsnMEDIC Visa inlägg
        Gunki Trooper Spinncombo

        https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...pinncombo.html



        Köp nu och betala om 14 dagar med
        Sammanfattning
        Gunki Trooper spinncombo är ett mycket prisvärt paket för abborre- och gösfiske. Kombinera en Gunki Trooper BC 200 lågprofilrulle i kombination med Gunki Trooper spinnspön med ditt val av längd och kastvikt. Aktionen är en mångsidig snabb-medium som passar både till jiggfiske och till hårdbeten.
        Produktinformation

        Gunki Trooper BC 200 lågprofilrulle
        Gunki Trooper BC 200 är enkel att ställa in och ett nöje att använda. Otroligt prisvärd rulle som klarar av det mesta. Rullen har en broms med 4,5 kg bromsstyrka och har ett linintag på 65 cm/varv.
        • Låg profil
        • Prisvärd
        • Infinite anti-reverse
        • Aluminiumspole
        • Magnetbroms
        • Vänstervevad
        • Ergonomiskt easygrip-handtag
        • Utväxling: 6.3/1 / 65 cm/varv
        • Vikt: 179 g
        • Kullager: 6
        • Rullager: 1
        • Linkapacitet: 0.25 mm/ 135 m
        • Bromsstyrka: 4.5 kg


        Gunki Trooper Spinnspö
        Gunki Trooper cast är mycket prisvärda spön för spinnfiske med multirulle. Öppet rullfäste för direktkontakt med klingan och bättre nappregistrering. Aktionen är en mångsidig snabb-medium som passar både till jiggfiske och till hårdbeten. TROOPER C-190MH passar till mindre till mellanstora beten medan TROOPER C-210H har mer kraft att hantera större beten. Båda spöna har M1-kolfiberklingor och SIC-ringar. Matchas perfekt med TROOPER BC 200-rullarna för en snygg och balanserad combo.


        Gunki Canne Trooper-Cast - 190MH, 10-28g 2sec
        • Delar: 2
        • Storlek (cm): 106
        • Längd (cm): 205
        • Vikt (g): 112
        • Kastvikt (g): 1.5-10/ Max 15

        Gunki Canne Trooper-Cast - 210H, 10-35g 2sec
        • Delar: 2
        • Storlek (cm): 110
        • Längd (cm): 210
        • Vikt (g): 145
        • Kastvikt (g): 10-35/ Max 40
        Jag skulle aldrig någonsin köpa en rulle från Gunki. Gjord av samma kinesiska OEM som Fladen. Du får otroligt mycket mindre för pengarna om du köper Gunki gentemot Shimano och Daiwa. Plaststativ hos Gunki vs aluminiumstativ hos Shimano och Daiwa. Mycket mer stöd i form av kullager och bussningar på nyckelställen (basen av huvuddrivaxeln t.ex). Det går inte ens att jämföra hållbarheten och förfiningen i Daiwa och Shimano med Gunki. Dessutom vet jag att många nya Gunki-lågprofilare brukar ha ett dåligt backspärrslager. På de äldre modellerna fick inte AR-lagret plats i ramen och det försämrar rullen rejält. Så kan det vara på dem nya också. Den delen måste fungera. Angående linan så har jag haft problem med linbrott när det kommer till J-Braid Grand. Även med väldigt lätta beten. Linan är bra på haspelrullar, men mycket problem med linan på multirullar. J-Braid X-8 har funkat bättre. Jag skulle istället rekommendera Berkley X9, som har fenomenal coating och är perfekt på baitcasters (helst i 0,14 mm dimension).

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
          Tjena!

          Jag kan ge dig 2 st alternativ på rullar:

          Antingen kör du på Daiwa Fuego CT. Grymt bra kontroll med bromsen i den rullen. Tror den skulle vara suverän till både jerk och jigg, men lite mer lutad åt jigg.

          Du kan också köra på Shimano SLX. Den här kastbromsen kastar lite längre än Daiwas, men är känsligare att hantera. Lämpar sig otroligt bra till mer kompakta beten då den är centrifugalbromsad.

          Spömässigt tycker jag du ska kolla in Okuma Psycho Perch. Det finns två varianter, ett som kastar till 24 g, och ett som kastar till 32 g. Båda är lika långa. Misstänker att det sistnämnda är styvare.
          Kör du med ett psycho perch? Jag är nyfiken på det spöt, främst 4-24. Är det mer jiggspö eller Allround?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Robbe511 Visa inlägg

            Kör du med ett psycho perch? Jag är nyfiken på det spöt, främst 4-24. Är det mer jiggspö eller Allround?
            Nej, men jag har känt på det och förstår mig på aktionen ganska okej. Bra pris för vad du får tycker jag.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Robbe511 Visa inlägg

              Kör du med ett psycho perch? Jag är nyfiken på det spöt, främst 4-24. Är det mer jiggspö eller Allround?
              Känt på spöt hemma (-24g) och för mig inte ett spö primärt för långsamt bottenfiskade jiggar.

              Ovanligt djup aktion och sannolikt bättre till alla andra typer av beten som har lite fart, wobbler, plåt, vibrationsbeten och spinnare av alla slag, lär drilla fisk på snällt sätt. Så mer allround än nischat skulle jag aäga

              https://www.angel-kniffe.com/okuma-p...perch-casting/

              https://www.facebook.com/NielsenSportfiske/posts/vi-har-testfiskat-okuma-psyko-perch-77-7-32gram-d%C3%A5-dels-vi-i-pro-team-och-person/2704249429804038/
              Senast ändrad av anteman; 2021-03-27, 03:11.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                Känt på spöt hemma (-24g) och för mig inte ett spö primärt för långsamt bottenfiskade jiggar.

                Ovanligt djup aktion och sannolikt bättre till alla andra typer av beten som har lite fart, wobbler, plåt, vibrationsbeten och spinnare av alla slag, lär drilla fisk på snällt sätt. Så mer allround än nischat skulle jag aäga

                https://www.angel-kniffe.com/okuma-p...perch-casting/

                https://www.facebook.com/NielsenSportfiske/posts/vi-har-testfiskat-okuma-psyko-perch-77-7-32gram-d%C3%A5-dels-vi-i-pro-team-och-person/2704249429804038/
                Då är det 32 g jag har känt på. Den är styvare än 24 g.

                Kommentera


                • #9
                  Köpte psycho perch förra året och ena ringen på en ögla lossnade efter andra passet. Limmade på den igen med snabblim och sen dess har den suttit kvar. Jag gillar spöet eftersom att det är allround, dvs inte bäst på något men bra till det mesta.

                  kan du tänka dig haspel så rekommenderar jag gunki yurai starkt. Hade det spöet funnits till multirulle så hade jag slutat att titta på damer.
                  My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
                  lord how i will miss that woman...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av celtic Visa inlägg
                    ...
                    kan du tänka dig haspel så rekommenderar jag gunki yurai starkt. Hade det spöet funnits till multirulle så hade jag slutat att titta på damer.
                    Så detta är ngt annat? Är Yurai ännu mer allround/bättre än Psycho? Vad då för damer?

                    https://www.upplevstore.se/fiskespon...BoCHnMQAvD_BwE

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 584 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 376 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 509 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 282 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X