Megabass-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Megabass-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Megabass-spön

    Tänkte med denna tråden att vi kan samla det som har med Megabass att göra då dem har blivit högst aktuella i vårt land på senare tid.

    Ställ frågor, lägg upp bilder, gör jämförelser och diskutera.

    Jag själv kan börja med att berätta lite om
    F3-611LVS 2P som är klassat 1,8-14g och tvådelat
    6'11 långt ca 211cm och väger 105g

    När man läser om detta spöt så brukar man höra att spöt har en otroligt vacker finish och här är jag absolut beredd att hålla med.
    Handtag i delat EVA-foam. Greppet i spöt är väldigt skönt och passar mina små händer även om jag föredrar Shimanos Ci4+ grepp bättre.

    Jag har parat ihop denna med en Daiwa Fuego LT 2000, känns något framtung, skall testa med en 2500-rulle när jag får hem den och se hur det blir då.
    Bifogar ett par bilder när jag ändå håller på.


  • #2
    Jag har ett Megabass Levante som jag använder till mitt gösfiske men även när jag fiskar chatterbaits på abborre :-) helt underbart spö som jag parat ihopa med en Shimano CC 51 DC :-)

    F4-72LV2 (2 delar)
    Force: 4
    Längd: 7'2"
    Kastvikt: 7g till 28g
    Vikt: 111g
    Action: medium fast

    Lägger upp bilder senare, nu skall jag nämnligen fiska :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      Lite bilder som utlovat :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • #4
        @ Mattiaz Kan man inte på ett så pass dyrt spö enkelt öppna butten och vikta där? Tänker att lägre vikter där borde göra totalt sett bättre nytta än tyngre vikter (rulle) alldeles bakom tyngdpunkten?

        Classe69 säkert ett skönt spö men 7-28g.. låter optimistiskt, laddar det överhuvudtaget med 7g och mäktar den med 28g och tryck i kasten? Som gösspö låter det senare mer troligt...?
        Funkar medium-fast aktion bra till jigg eller hellre annat, typ chatterbaits, sånt som rör sig ettrigt med mer motstånd? Eller är det medium-power och fast-aktion? Frågvis men det kan hjälpa oss andra att köpa rätt spö! :-)
        Senast ändrad av anteman; 2021-04-06, 16:17.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          @ Mattiaz Kan man inte på ett så pass dyrt spö enkelt öppna butten och vikta där? Tänker att lägre vikter där borde göra totalt sett bättre nytta än en tyngre vikter (rulle) alldeles bakom tyngdpunkten?
          skall kolla upp detta.
          var ute i torsdags och fiskade med det och då gick det faktiskt himla bra, kändes inte alls likadant som när man står och torrviftar hemma på något märkligt sett..

          och Classe69 får mig bara mer och mer sugen på att införskaffa ett F4-72LV också.

          Kommentera


          • #6
            Kunde inte håll mig.
            Då mitt Zodias 172H valde att knäckas så föll valet på ett Levante F4-72LV 2P

            ska prova detta med en SLX XT 151.
            Planerar ett testa detta till helgen om allt går som planerat

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              @ Mattiaz Kan man inte på ett så pass dyrt spö enkelt öppna butten och vikta där? Tänker att lägre vikter där borde göra totalt sett bättre nytta än tyngre vikter (rulle) alldeles bakom tyngdpunkten?

              Classe69 säkert ett skönt spö men 7-28g.. låter optimistiskt, laddar det överhuvudtaget med 7g och mäktar den med 28g och tryck i kasten? Som gösspö låter det senare mer troligt...?
              Funkar medium-fast aktion bra till jigg eller hellre annat, typ chatterbaits, sånt som rör sig ettrigt med mer motstånd? Eller är det medium-power och fast-aktion? Frågvis men det kan hjälpa oss andra att köpa rätt spö! :-)
              Jag fiskar sällan under 10g på både Borre och Gös :-)
              Spöt laddar på bra upp till ca 30g. Vill jag gå neråt i vikt så använder jag mitt Major croft benkei 1-7g :-)
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • #8
                Hej!

                Har precis beställt ett Zodias 12-42 g (20ZODIAS172H2) tänkt primärt för gösfiske samt abborrfiske med hårdbeten, men också som mkt lätt gäddspö när det väl tillåter.
                Returnerade dessförinnan ett Gunki Iron-T Chooten 213 14-42g då jag insåg att jag klantigt klickat hem ett spö som är delat vid handtaget, vilket går bort för mig liksom odelat spö.

                Var förbi en fiskebutik i Sthlm idag och fick klämma på ett par Megabass Levante-spön, vilket var en fröjd. Och nu är ambivalensen åter igång...

                - F4-72LV2 var fantastiskt att hålla i och välbalanserat med en Tatula 20, dock enbart torrviftad. Lite tveksam dock då klassningen är till 28g. Säljaren menar att spöt är underklassad och klarar mer - vad säger ni som har spöt?

                - Mattiaz som har erfarenhet av såväl Zodias och Levante i aktuella modeller, hur upplever du skillnaden mellan dessa spön?

                - Säljaren uppger att det finns ett 2-delat Levante klassat upp till 42g (1.5 oz), och att de haft det i butik tidigare. Men jag kan inte hitta det spöt när jag söker, det enda jag hittar i den klassningen är F8-710LV AKLYS 2P (delat vid handtaget) och F5-611LV4 (4 delar). Något jag missar?

                Kommentera


                • #9
                  Hej,

                  Jag ska försöka så gott jag kan att reda ut dina frågetecken.

                  vad det gäller zodias 172H så är det ett skönt spö för gädda och tyngre gös. Även detta klarar betydligt mer i kastvikt än det som står på spöt.
                  för abborre skulle jag inte använda det till då jag tycker det är för styvt för det ändamålet, sen kan man säga att får jag en stor abborre i sjön jag fiskar så är den på 32cm vilket inte är någon bjässe men en godkänd fisk.

                  Levante F4-72 är ett mycket trevligt spö till gösfisket och klarar mer än vad det är klassat till. Jag har fiskat 35g (skalle+jigg) och det går nog pressa det än lite mer.

                  Levante finns ett som heter F5-611 och finns som 1, 2 eller 4-delat
                  https://jp.megabassstore.jp/fs/megab...nd=m&indexno=2
                  verkar vara väldigt allround om man ska tro det man läser.

                  kort sagt, gös/gädda i klassen 2-3kg är roligare med Levante enligt mig.
                  har man ett vatten där man ofta får stor fisk så är det riktigt kul att dra hem på zodias också, jag lyckades med bedriften att få hem mitt PB på gös med det spöt på 84cm. Det var riktigt kul och man känner att spöt är gjort för större fisk också.

                  Blir eventuellt så att jag införskaffar mig ett Levante F5-611 framöver också för att täcka upp i det registret.
                  ja, hoppas du blev något klokare

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej!

                    Tack för input! Blev en Levante F5-611LV 2P. Ihop med en Curado DC kändes balansen fin, och bra färgmatchning som bonus.

                    Eloge till Stockholms fiske som tog in spöt på 2 dagar (som förvisso fanns hos återförsäljaren i Gbg). Mycket bra service.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 885 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 075 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X