Megabass-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Megabass-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    byggarn Jo nog ganska lätta men hur är balansen? Det var nån här på FS som jag föreslog att ta bort butten för han ville balansera spöt bättre. Han vred av butten och då trodde jag att man skulle blotta en öppen ände av klingan att lägga in vikter i.

    Dock av bilden att döma så satt det redan en bit mässing där, så spöt kan ha varit fabriksbalanserat men otillräckligt för spöägaren som nog inte berättade hur det hela slutade.

    Att Levante kostar ca 1500-1700 i Japan och 3500 här är en för mig orimlig skillnad. Av nån anledning verkar de jämnare i pris Japan-Sverige vad gäller Shimanospöna ovan. Daiwas japanska spön har jag knappt läst om här på FS eller på annat håll, undrar hur de är t ex Rebellion? Fast det är ju en annan tråd...

    Kommentera


    • #22
      Jadu anteman,det verkar som att vikten på spöna är viktigare än både balans och känsla...varför skulle man annars montera så lätta handtag som möjligt av ett material som hör till marknadens absolut bästa vibrationsdämpare istället för att ta ett ngt lite tyngre hårdare mtrl som skulle både balansera spöt bättre och förmedla vibrationer upp i handen på ett helt annat sätt?
      för övrig verkar det mesta i fiske och båtväg vara dubbelt så dyrt i Sverige som i ursprungsländerna...
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #23
        Hade den diskussionen om prissättningen av Levante nyligen med en butiksägare. Enligt den beror det nog på att generalagenten ( glömd namnet) vill hålla märket exklusivt i Sverige. Tyckte det lät märklig- jag köpte ju mitt därför från Japan och sparade en bra peng. Men redan i Italien var priset markant bättre

        Kommentera


        • #24
          Konstig men säkert sann strategi, nån här i Sverige säljer det som "Detta är japansk lyx!"

          Knappast sant givet pris i Japan, Levante är väl om inte instegsserien så nära på, dvs ett snyggt "bruksspö" men här prissatt som relativ lyx... hade jag lagt 3500 så skulle jag anse mig lurad av butiken även om prissättningen är fri...

          F.ö. så uppfattas Megabass som "fint", producent av eftertraktade lyxtrimmade rullar med Daiwa som bas (ungefär som Alpina inte är BMW eller Lexus inte är Toyota...) vilket gör att de kan ta ovanligt bra betalt för något i relation till prestanda och komponenter, man tar s a s betalt för märket. Sen är det säkert trevliga spön att döma av de som sagt något om dem här.

          Kommentera


          • #25
            Säkert riktigt trevliga spön,själv inte testat nåt . Bygger alla mina spön själv sedan många år tillbaks så får jag förhoppningsvis dom som jag vill ha dom.
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              byggarn Jo nog ganska lätta men hur är balansen? Det var nån här på FS som jag föreslog att ta bort butten för han ville balansera spöt bättre. Han vred av butten och då trodde jag att man skulle blotta en öppen ände av klingan att lägga in vikter i.

              Dock av bilden att döma så satt det redan en bit mässing där, så spöt kan ha varit fabriksbalanserat men otillräckligt för spöägaren som nog inte berättade hur det hela slutade.

              Att Levante kostar ca 1500-1700 i Japan och 3500 här är en för mig orimlig skillnad. Av nån anledning verkar de jämnare i pris Japan-Sverige vad gäller Shimanospöna ovan. Daiwas japanska spön har jag knappt läst om här på FS eller på annat håll, undrar hur de är t ex Rebellion? Fast det är ju en annan tråd...
              Hej Anteman,
              det var jag som ville balansera spöt. Tack för din input då. Jag gav upp försöket efter att jag såg att klingan inte var ihålig, spöt var ganska nytt och jag ville inte göra för stor åverkan på det. Men har tänkt ge mig på det igen när tid ges...

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Aldrig prövat ett Levante men tänkte ett tag slå till på en modell till knyckwobbler (twitch). Många i spöserien förefaller ha en aktion åt det hållet eller andra beten som ger motstånd, dvs till annat än främst jiggfiske.

                Levante är dyra här, knappt hälften så dyra i Japan +omkostnader förstås. Fel tråd men sökte jag ett så kort spö till jigg så skulle jag iaf känna på Zodias eller Expride, rent av P. A. den som är närmast i pris och om det sätter hinder vid köp i Sverige, överväga import.
                Är inte bara Megabass ,allt är dyrt här hemma då vi är en för liten marknad .
                handlat i stort sett alla rullar/spön på slutet från Tyskland/Spanien /Japan då det ofta reas ut på tidig höst så går det att fynda till 50-70%mot här hemma ibland på vissa modeller , kul att prova och lätt att sälja vidare med prisbilden här

                Kommentera


                • #28
                  Jag tycker som ni skriver att prissättningen är konstig då dessa ”lyxspön”, som visserligen verkligen andras kvalitet man både tittar och känner på dom, kostar halva priset både på den japanska och amerikanska marknaden. Överallt där man hittar dessa kostar dom 199$ I USA och ännu mindre i Japan.

                  hursom så är dom otroligt vackra och sköna att hålla i! Jag har mitt F3-611lvs parat med med Revo MGX 30 haspel som ser riktigt bra ut ihop, trots den ”stora” rullen så känns dock spöt fortf framtungt vilket inte är optimalt då den främst är till för dropshot. Hur kan man bära sig åt för att kunna balansera upp den bättre? Är det bara tyngre rulle som gäller eller finns det något annat smidigt sätt att lösa det på utan att göra för stora ingrepp på spöt?

                  Bifogade filer

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                    Hade den diskussionen om prissättningen av Levante nyligen med en butiksägare. Enligt den beror det nog på att generalagenten ( glömd namnet) vill hålla märket exklusivt i Sverige. Tyckte det lät märklig- jag köpte ju mitt därför från Japan och sparade en bra peng. Men redan i Italien var priset markant bättre
                    Det är också ett bra sätt att tjäna mer pengar på sina produkter.

                    Kommentera


                    • #30
                      Någon som har tips på en bra sida då att köpa Megabass från i Europa? Gärna deras spön för lite tyngre fiske då.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 849 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X