Nytt spö+rulle allround till dottern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt spö+rulle allround till dottern

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nytt spö+rulle allround till dottern

    Hej
    Min dotter fyller strax år och jag tänkte köpa ett fint kit till henne, tänker mig typ 10-30 gr så hon kan fiska lite allt möjligt. Hon har en del fiskevana då vi fiskat tillsammans i ett antal år.
    Min budget är väl kring 3000 men lite flyttande (jag kan ju själv låna grejjerna ibland )

    Har lite dålig koll då jag mest fiskat med billig utrustning tidigare men fisket tar mer o mer plats i mitt liv och känner att jag vill ha lite kvalitet på utrustningen.

    Ska man ha en multirulle eller haspel? är sugen på multi då det verkar väldigt vanligt på alla youtubefilmer, kanske främst i usa men även om man ser på de stora svenska youtubekanalerna.

    Primärt blir det nog lite jiggfiske aborre men lite gäddfiske skall det klara med. Gillar när spöt inte är som en sönderkokt spagetti, men vill ju inte dra borre på ett järnspett heller.

    Tacksam för lite input/tankar och tips.

  • #2
    Är hon 5 eller 25 år?
    - 1a plats Fiskesnacks Gäddfemma 2020
    - 1a plats Fiskesnacks Gäddfemma 2019

    Kommentera


    • #3
      Som sagt har en hel del fiskevana efter ett gäng års fiske med mig. Hon är 12. tanken är ett set som hon kan använda om 10 år med.

      Kommentera


      • #4
        Ska du ha till en tolvåring ska du nog definitivt hålla dig till haspel , sen är det ju ingen idé att gå upp i kastvikt för gädda om du inte vill dra upp borre på järnspett heller
        gäddor är ju ofta bonus vid abborre/gösfiske så det är inget bekymmer men du får hålla dig till lättare beten eller ha två spön 10-28/ 7-21 eller 5-25 nåt sånt i kastvikt funkar säkert.
        går du upp för gäddbeten tappar du kastlängd på småjigg och det blir inte kul att fiska abborre på heller

        Kommentera


        • #5
          Hade valt haspel, att kasta med multi till lätta beten är oftast lite svårare och blir lättare trassel.
          För 3000kr får du 2 bra kitt ett till borre och ett för gädda, att ha ett kitt som ska funka till både gädda och borre brukar bli en halvbra lösning med kompromisser åt båda hållen.
          Okuma Ceymar är en mkt bra rulle till ett bra pris.
          Svartzonker Black serie och Westin W3 riktigt trevliga spö serier till bra peng.

          Kommentera


          • #6
            Till min flickvän (1.60m lång) köpte jag ett 7 fots (finns i 8 fot också) DAM yagi classic 10-30g och en Daiwa Freams LT 2000. Bra kombo för små händer och armar men fortfarande bra ryggrad i spöt och bra broms (5kg). Kunde valt 2500 och fått 10kg iofs.

            Landar på 2k så det finns utrymme för lina, extraspole, drag och annat man kanske behöver.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av JoohanC Visa inlägg
              Hej
              Min dotter fyller strax år och jag tänkte köpa ett fint kit till henne, tänker mig typ 10-30 gr så hon kan fiska lite allt möjligt. Hon har en del fiskevana då vi fiskat tillsammans i ett antal år.
              Min budget är väl kring 3000 men lite flyttande (jag kan ju själv låna grejjerna ibland )

              Har lite dålig koll då jag mest fiskat med billig utrustning tidigare men fisket tar mer o mer plats i mitt liv och känner att jag vill ha lite kvalitet på utrustningen.

              Ska man ha en multirulle eller haspel? är sugen på multi då det verkar väldigt vanligt på alla youtubefilmer, kanske främst i usa men även om man ser på de stora svenska youtubekanalerna.

              Primärt blir det nog lite jiggfiske aborre men lite gäddfiske skall det klara med. Gillar när spöt inte är som en sönderkokt spagetti, men vill ju inte dra borre på ett järnspett heller.

              Tacksam för lite input/tankar och tips.
              Jag gjorde för ett par år sedan en jämförelse och fann att det var mycket roligare att ha ett abborrspö och ett gäddspö än ett bara ha ett allroundspö i premiumklass. Nu har jag dock sista två åren varit mer eller mindre begränsad till att bara ta med mig ett spö och då är det faktiskt jättekul att fiska med allroundspön. För mig som fiskar gädda och abborre innebär allroundspö ett spö på 7fot 3tum-8fot. Det går att kasta ca 28-35g med dem. Det går även hyfsat att kasta ner mot 5-8g. Till det har jag en Plano 3600-låda med (ja hör och häpna) drag för gädda och abborre och alla dragen i den lådan väger mellan 5 och 30g. UL-dragen, jonny wobbler och Buster Jerk får stanna hemma. (Funderar på att testa Buster jerk 2). Fiskar ni mest från båt och hon inte är jättelång så kan det nog vara bra om spöt snarare är 7-7,5fot. Det är bra om spöt inte är ett jättesnabbt rent jiggspö utan mer medium-fast. Jag tycker att jag kastar bättre/längre med de lättaste dragen om det inte bara är toppen som böjer sig.

              Ett begagnat nyare premium-haspelspö med lämplig spec. är inget dumt val men där känner man ju sina egna barn bäst. Mina söner skulle välja ett begagnat Sportex Air spin på 8 fot före spöna i affären alla dar i veckan, men för andra saker de önskar sig skulle de inte bli hellyckliga om paketet de öppnar innehåller nått som är använt. Nackdelen med att köpa begagnade spön är nu för tiden dock inte bara att de är just använda utan även att de är dyra att skicka mellan privatpersoner. Ska det skickas kan det bli betydligt dyrare redan vid 8fot.

              För att det ska bli riktigt kul att fiska abborre på 1-2hg med ett spö som känns ok när man får en 5-kilos gädda nära vassen så kan nog spöna behöva ha en hyfsat fin klinga. Nu har jag tyvärr svårt att tipsa om lämpliga spömodeller att köpa eftersom jag köpt mina begagnade eller för så länge sedan att modellerna inte tillverkas längre. Sönerna fiskar också hellre med mina allroundspön än med sina abborrspön.

              För mig är rullen på allroundspöt en Daiwa eller Shimano haspelrulle i storlek 2500. Sedan funkar 2000-3000 bara jag gillar rullen.
              Senast ändrad av Kulfisk; 2021-09-17, 23:13.

              Kommentera


              • #8
                Haspel är mitt råd.

                Ett konkret tips kan vara Daiwa ProRex XR-spö till allround. De finns i flera storlekar som kan passa (ex 8 fot 7-28g eller storleken mindre). bra lätta balanserade klingor med pigg medium aktion (dvs närmast allround). Har ett 3-21g som är kalas till abborre och helt ok för lätt gädda. Finns också prorex-rullar som matchar färgmässigt om man vill det.

                annars tycker jag alla daiwa och shimano-rullar jag testat runt tusingen känts bra! Vill man ha en lätt rulle sticker Daiwa Fuego ut positivt i den klassen.

                DAM Nanoflex-spö gillar jag för pengen också. Har dock bara testat ett som gick upp mot 40g.

                shimano speedmaster är ett allroundspö i samma prisklass som ProRex som jag inte testat men är säkert ett bra spö. Mer klassiskt med korkhandtag.

                och ett till tips är då att om hon mestadels jiggar men ska ändå kunna fiska lite annat, välj ett spö som har medium eller mediumfast aktion. Undvik djup aktion.

                Lycka till!
                Senast ändrad av StefanTj; 2021-09-20, 07:49.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av StefanTj Visa inlägg
                  Haspel är mitt råd.

                  Ett konkret tips kan vara Daiwa ProRex XR-spö till allround. De finns i flera storlekar som kan passa (ex 8 fot 7-28g eller storleken mindre). bra lätta balanserade klingor med pigg medium aktion (dvs närmast allround). Har ett 3-21g som är kalas till abborre och helt ok för lätt gädda. Finns också prorex-rullar som matchar färgmässigt om man vill det.

                  annars tycker jag alla daiwa och shimano-rullar jag testat runt tusingen känts bra!

                  DAM Nanoflex gillar jag för pengen också. Har dock bara testat ett som gick upp mot 40g.

                  Lycka till!
                  jag skulle också ha kollat på prorex XR. Det står lite om dem i den här tråden:

                  https://www.fiskesnack.com/forum/fis...daiwa-prorex-e


                  Kommentera


                  • #10
                    Hej, Tack för alla svar.
                    Kan inte påstå att jag är säker på vad det blir men har kollat upp alla era tips och det lutar väl åt ett haspel mer för lättare beten för att senare komplettera med tyngre gäddgrejer.

                    Återigen tack för input!

                    /Johan

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 615 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X