Snygga rullar. Vilken rulle tycker du är snyggast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snygga rullar. Vilken rulle tycker du är snyggast?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Kul att många vintage-varianter kommer upp här. De har definitivt charm, främst på insidan.

    Jag är väldigt förtjust i nygamla rullar. Det vill säga rullar som tillverkas idag, men med en vintage-stil. Gärna i starka färger, men det finns även snygga modeller som är svarta, silvriga eller någon annan vanlig rull-färg. Ett par rullar som passar in i denna beskrivning är rullar tillverkade av japanska ISUZU Kogyo. De gör rullar själva, visst, men de gör också rullar åt företag som Frog Products, Brightliver och Stock Lures. Nästan alla deras rullar är skönheter. Fina inuti är de också. ISUZU satsar faktiskt på att göra rullar som ska hålla under väldigt väldigt lång tid. De ska vara nostalgiska men med denna nostalgin kommer ett fenomenalt sätt att bygga rullarna på som påminner väldigt mycket om Abus filosofi på 60-talet. Rullarna är mästerverk.

    När jag skrivit detta måste jag ge några bildexempel såklart, så här kommer ett par:

    Jag äger ingen av följande rullar och alla bilder är tagna från företagens respektive hemsidor:

    ISUZU Kogyo co. hemsida: https://isuzu-reel.com/

    Brightliver co. hemsida: http://brightliver.com/index.html

    Frog Products ltd. hemsida: https://www.frog-ltd.com/

    Stock Lures co. ltd. hemsida: http://stocklures.net/?page=0

    Bilder:

    1. ISUZU BC521SSS. En mountain-stream rulle som är populär bland öringfiskare i Japan. Många konverterar den till att bli BFS kapabel. Den finns bland annat i en röd och en silvrig färg:
    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	96,9 KB ID:	2589475Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	93,6 KB ID:	2589476

    2. ISUZU BC621SSS. En surface style angling rulle. Surface style angling är fiske med enbart ytbeten, många ganska obskyra sådana. Man använder vintage spön som är i helaktion och ofta glas samt vintage-liknande rullar. Det är en mycket unik fisketyp, som skulle kunna ses som en motreaktion på all modern utrustning.
    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	110,6 KB ID:	2589477

    3. Frog Products Toy Machine Superlative 2690. Ännu en surface style rulle. Frog Products är kända för deras helunika rullar. Det finns få rullar som ser ut som deras. Det kan man också säga om deras beten, som ser ut som leksaker. Här ser ni två exempel:
    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	55,3 KB ID:	2589479Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	48,0 KB ID:	2589480

    4. Stock Warin Soul. Ett till surface style märke som ISUZU tillverkat rullar åt. Frågar du mig är dessa rullar bland de snyggaste som någonsin funnits. Helt unika. Riktig vill ha faktor på dessa:
    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	107,8 KB ID:	2589478 Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	73,5 KB
ID:	2589484

    5. Brightlivers rullar är också gjorda till surface style anglers. Dessa är förmodligen de mest "rena" rullarna som ISUZU tillverkar. De ser fantastiska ut. De har en variant som jag tyvärr inte hittade bild på, med inristade detaljer i sidogavlarna. Brightliver är också dyrast på andrahandsmarknaden vad jag sett.

    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	124,8 KB ID:	2589481Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	103,8 KB ID:	2589482

    Visst är de vackra?

    Kommentera


    • #22
      Isuzus rullar väcker verkligen begäret, själv tycker jag bäst om deras egna varianter.
      Har fått hålla i en, närmare än så lär jag aldrig komma.

      Tror min första kontakt med Isuzus rullar var för många år sedan då jag skulle ta hem ett Megabass Pagani-spö. Om jag inte minns fel var spöt utrustat med en obskyr rund rulle i reklammaterialet.
      Benjamin S du kan säkert svara med säkerhet på om Pagani-rullarna var byggda på Isuzu-bas, jag är åtminstone någorlunda säker på att så var fallet.
      Det blev aldrig något Pagani-spö, heller ingen rulle även om jag i några år letade hyfsat aktivt på begagnatmarknaden efter rätt Isuzu i Japan.
      Fantastiskt fina rullar är det, även funktionsmässigt verkar det som.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Isuzus rullar väcker verkligen begäret, själv tycker jag bäst om deras egna varianter.
        Har fått hålla i en, närmare än så lär jag aldrig komma.

        Tror min första kontakt med Isuzus rullar var för många år sedan då jag skulle ta hem ett Megabass Pagani-spö. Om jag inte minns fel var spöt utrustat med en obskyr rund rulle i reklammaterialet.
        Benjamin S du kan säkert svara med säkerhet på om Pagani-rullarna var byggda på Isuzu-bas, jag är åtminstone någorlunda säker på att så var fallet.
        Det blev aldrig något Pagani-spö, heller ingen rulle även om jag i några år letade hyfsat aktivt på begagnatmarknaden efter rätt Isuzu i Japan.
        Fantastiskt fina rullar är det, även funktionsmässigt verkar det som.
        Ja, Megabass Pagani P300, P200 och P100, samt likande modeller, är alla ISUZU-verk. Liksom du är jag också mest förtjust i ISUZUs egna modeller. Min drömrulle och den rulle jag allra helst vill ha av alla rullar som existerar i hela världen, är deras ISUZU BC421SSS. Såklart hade jag velat testa att sätta in en BFS spole i den, men annars hade jag velat hålla den så lik original som det bara går. Det är något med dessa rullars ovanlighet och stil som gör att jag verkligen känner att jag vill ha en och använda en. Frog Products Toy Machine Superlative 2690 i lila/grön färg, samt Warin Soul-rullarna är också ISUZU-tillverkade rullar jag fullständigt avgudar. Inga äkta ISUZU men det är något otroligt unikt med dem. Tänk att få glida runt i en liten trä-eka på sommaren i en liten sjö och fiska med surface style beten, med en av dessa surface style rullar, samt ett passande spö till. Det är ett sådant stort kontrast till det vi är vana vid i utrustningsväg och det är därför jag fullkomligt älskar den här typen av utrustning.

        JontaK du som hållit i en ISUZU: Vad är ditt intryck? Jag är riktigt sugen på att någon gång, när jag är äldre och rikare, köpa hem en ISUZU för att använda till öring. Detsamma gäller med en surface style utrustning, samt några surface style ytbeten, men till abborre och gädda. Någon gång i framtiden ska det ske...

        Kommentera


        • #24
          Isusu är fina, man ser att inspirationen nog kom från Svängsta... Hur står sig en Ambassadeur1500-2500C mot dessa rent tekniskt? Isuzu är så pass dyra gentemot dem att man blir lite fundersam.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Isusu är fina, man ser att inspirationen nog kom från Svängsta... Hur står sig en Ambassadeur1500-2500C mot dessa rent tekniskt? Isuzu är så pass dyra gentemot dem att man blir lite fundersam.
            Vad jag har förstått är komponenterna av högre kvalité än vad Svängsta någonsin använt. Konstruktionen ser ganska lik ut men ISUZU verkar använda kraftigare fjädrar till frikopplingen. Dessutom är rullarna handgjorda har jag hört. Bättre kvalitéskontroll skulle jag gissa. Sedan betalar du mycket för filosofin ISUZU och Try Angle (det företaget som köpte upp ISUZU) har. Det vill säga göra rullar som håller och som främjar nostalgi.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
              JontaK du som hållit i en ISUZU: Vad är ditt intryck? Jag är riktigt sugen på att någon gång, när jag är äldre och rikare, köpa hem en ISUZU för att använda till öring. Detsamma gäller med en surface style utrustning, samt några surface style ytbeten, men till abborre och gädda. Någon gång i framtiden ska det ske...
              Slogs nog mest av utseendet vid det tillfället.
              Det är flera år sedan och skedde rätt plötsligt, jag hade inte den referensramen jag har idag och ska därför inte börja jämföra den Isuzun jag torrvevade i några sekunder med potentiella konkurrenter.
              Tyvärr, önskar att jag hade kommit åt en i dagsläget, om det så bara hade varit för några snabba testkast på gräsmattan.

              Otäckt tjusiga rullar är det.

              Kommentera


              • #27
                Jag hittade den där Brightliver rullen med graverade sidogavlar som jag nämnde. Kolla in denna: http://img-cdn.jg.jugem.jp/22a/32628...613_418138.jpg

                Fantastiskt vacker är den.

                Kommentera


                • #28
                  ISUZU, vilka rullar!!!
                  Dryga priser, men en elr ett par såna hade ju inte suttit fel….

                  Kommentera


                  • #29
                    Fick just hem min nyinköpa shimano nasci av den senaste generationen. Riktigt stilig!



                    Kommentera


                    • #30
                      Tackar vet jag haspelrullar typ ABU Cardinal 50-serien och tidigare modeller med bromsen baktill så att man slipper fibbla med bromsen framför spolen.
                      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                      /Stefan

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 391 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 544 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X