13 Fishing Concept A3 vs Abu Garcia Revo Beast 41 (Eller något helt annat!?) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

13 Fishing Concept A3 vs Abu Garcia Revo Beast 41 (Eller något helt annat!?)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg
    Uppdatering: Jag köpte Benjamins begagnade Tranx 301. Använde den för första gången igår och jag måste säga att jag gillade den!
    Men jag kan fortfarande inte släppa tanken på rundgavlat, så det kommer mest troligtvis bli en sådan också.
    Kul att höra att du gillade Tranxen. Det är verkligen en superfin lågprofilare. Inte lika "kul" som rundgavlat, men nästan så nära du kommer med en lågprofilare!

Lämna en kommentar:

• Classe69
    replied
    Uppdatering: Jag köpte Benjamins begagnade Tranx 301. Använde den för första gången igår och jag måste säga att jag gillade den!
    Men jag kan fortfarande inte släppa tanken på rundgavlat, så det kommer mest troligtvis bli en sådan också.
    Köp min :-) har 2st till salu under köp/sälj. En helt Original och en supertrimmad :-)

Lämna en kommentar:

• Flintpelle
    replied

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Tror inte vi kommer se dessa problem med nya Tatulor, köpte några 300 förra året när dom kom & en SV TW,
    Första jag gjorde var & skruva isär dom för smörja upp dom ordentligt, samtliga rullar var välsmorda så det var i onödan jag skruva upp dom.
    Tror inte heller det då senaste tidens mindre Tatulor verkar vara relativt problemfria.
    I sådant fall är 300 ett väldigt bra val. Ska inte säga det bästa då jag gärna vill vänta och se hur modellen står sig över tid.
    ​​

Lämna en kommentar:

• Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Tycker definitivt Tatula 300 känns som ett bra alternativ, brasklappen är barnsjukdomarna vissa tidiga 200 drabbades av (rostiga kullager/envägslager, möjligen från fabrik/transport, samt strejkande linspridare/frikoppling).
    300an är förvisso relativt stor med allt det innebär men den känns ändå smidig, gedigen och välbyggd vid första anblick.
    Tror inte vi kommer se dessa problem med nya Tatulor, köpte några 300 förra året när dom kom & en SV TW,
    Första jag gjorde var & skruva isär dom för smörja upp dom ordentligt, samtliga rullar var välsmorda så det var i onödan jag skruva upp dom.

Lämna en kommentar:

• Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Tycker definitivt Tatula 300 känns som ett bra alternativ, brasklappen är barnsjukdomarna vissa tidiga 200 drabbades av (rostiga kullager/envägslager, möjligen från fabrik/transport, samt strejkande linspridare/frikoppling).
    300an är förvisso relativt stor med allt det innebär men den känns ändå smidig, gedigen och välbyggd vid första anblick.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
    Jag skulle välja Shimano tranx, curado K eller Daiwa tatula TWS 300.
    jag är inte så förtjust i upphaussade Kina rullar.
    Upphaussade rullar från Malaysia (Tranx & Curado) samt Thailand (Tatula 300) är bättre än upphaussade rullar från Korea?

Skämt åsido, nog har Beast visat sig vara en kompetent och relativt hållbar rulle. Concept A3 fungerar riktigt bra ur kartong och än så länge har jag bara hört om ett par exemplar med problem.
    Det skrivs om Tranxens hållbarhet, jag har haft flera exemplar hemma som rostat på kort tid. Visst, kan skyllas på bristande underhåll, men jag har även synat några stycken som drabbats av "Shimano-gång" efter någon säsong eller två. Det vill säga tydlig kuggkänsla utan synliga drevskador som inte försvinner hur man än rengör och smörjer.

Lämna en kommentar:

• Flintpelle
    replied
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Konstruktinsmässigt är Tranxen starkare. A3 känns möjligtvis lite lenare i början, men inte efter 3 år. Jag tycker inte att A3 är dålig heller, men det finns vissa detaljer Tranxen gör bättre. Pinionstöded på en Tranx är bättre vilket gör att rullen känns något lenare under press och håller lite längre. Frikopplingen är också säkrare på tranxen och har betydligt svårare att strula. Dessutom har också Tranxen en bussning i basen på huvuddrevsaxeln, vilket är riktigt positivt om man fiskar i brackvatten. Det kullagret som annars sitter där brukar förr eller senare bli dåligt och det känns tydligt. På Tranxen händer inte det. Å andra sidan är isåfall en Amba med 0 kullager och enbart bussningar mer aktuell.

Kollade du på videorna jag länkade i slutet av sida 1? De beskrev skillnaderna mellan rullarna riktigt bra. Där jämförs inte Concept A3. Okuma Komodo, som är byggd i samma fabrik som Concept-rullarna görs i (Banax i Korea), har en likande konstruktion på insidan som Concept A3. Concept A3 saknar dock linföraren som rör sig fram och tillbaka under kast och har mässingdrev istället för drev i rostfritt stål. Den här videon är också relevant: https://youtu.be/8_9yvvvvy60
    Nej jag har inte hunnit kolla på någon av videorna, men jag ska absolut göra det! Tusen tack för att du delar med dig av erfarenhet och kunskap.

Gällande vattentyp: Jag har aldrig fiskat i något annat än sötvatten, och kan inte säga att jag har några planer på att fiska i bräckt eller salt vatten, men man vet aldrig.

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Killen i den lokala fiskebutiken rekommenderade spontant 13 fishing A3 när jag frågade om de hade en tranx hemma (vilket de också hade). När jag sa att jag blivit avrådd den av flera blev han chockad. Han menade att den var supertrevlig och bättre än shimanon på flera punkter. Jag kände på båda och A3an kändes faktiskt mjukare. Tranxen kändes lite "skrapig" i jämförejämförelse. Jag är nu mer förvirrad än någonsin. Jag har heller inte släppt tanken på rundgavlade rullar.
    Konstruktinsmässigt är Tranxen starkare. A3 känns möjligtvis lite lenare i början, men inte efter 3 år. Jag tycker inte att A3 är dålig heller, men det finns vissa detaljer Tranxen gör bättre. Pinionstöded på en Tranx är bättre vilket gör att rullen känns något lenare under press och håller lite längre. Frikopplingen är också säkrare på tranxen och har betydligt svårare att strula. Dessutom har också Tranxen en bussning i basen på huvuddrevsaxeln, vilket är riktigt positivt om man fiskar i brackvatten. Det kullagret som annars sitter där brukar förr eller senare bli dåligt och det känns tydligt. På Tranxen händer inte det. Å andra sidan är isåfall en Amba med 0 kullager och enbart bussningar mer aktuell.

Kollade du på videorna jag länkade i slutet av sida 1? De beskrev skillnaderna mellan rullarna riktigt bra. Där jämförs inte Concept A3. Okuma Komodo, som är byggd i samma fabrik som Concept-rullarna görs i (Banax i Korea), har en likande konstruktion på insidan som Concept A3. Concept A3 saknar dock linföraren som rör sig fram och tillbaka under kast och har mässingdrev istället för drev i rostfritt stål. Den här videon är också relevant: https://youtu.be/8_9yvvvvy60

Det jag tycker Concept A3 gör bra är att den är lättare än alla andra gäddrullar i den storleksklassen och att dess kastlängd är överlägsen de andra rullarnas kastlängd. Allt annat gör Tranxen bättre, tycker jag.

Lämna en kommentar:

• Flintpelle
    replied
    Killen i den lokala fiskebutiken rekommenderade spontant 13 fishing A3 när jag frågade om de hade en tranx hemma (vilket de också hade). När jag sa att jag blivit avrådd den av flera blev han chockad. Han menade att den var supertrevlig och bättre än shimanon på flera punkter. Jag kände på båda och A3an kändes faktiskt mjukare. Tranxen kändes lite "skrapig" i jämförejämförelse. Jag är nu mer förvirrad än någonsin. Jag har heller inte släppt tanken på rundgavlade rullar.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
271 306 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13