Angående spiderwire och dimensioner.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angående spiderwire och dimensioner..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Angående spiderwire och dimensioner..

    Att man ska ta dimensionangivelser med en nypa salt är ju inget nytt, och när det gäller spiderwire brukar jag alltid köpa något tunnare än vanligt men när jag skulle lägga på min nyinköpta 0,11 idag fick jag en smärre shock. Den var som en vinschvajer, och när jag jämförde med spiderwire 0.29 jag har på en annan rulle så visade sig denna vara till och med grövre än den. Min första tanke är att det blivit en felmärkning i produktionen helt enkelt, men det är inget jag stött på tidigare. Har mängder av rullar med just denna linan (stealth smooth 8) och har hittills inte upplevt att det skulle variera från spole till spole utav samma dimension heller, i vilket fall är detta extremt. Kommer skicka tillbaks linan, men vore kul att höra om någon har samma erfarenhet utav detta, med spiderwire eller någon annan lina för delen?

  • #2
    Felmärkt spole? Jag kör också 0.11 Sw8 och den är väl ungefär som en del andra märkens 0.14.

    Kommentera


    • #3
      Spiderwire är en mkt bra lina kan varmt rekommendera den, jag brukar ta 1-2stl under det jag hade tänkt.
      Exempelt på gäddrullarna får jag på lika mkt 0,29 spiderwire som powerpro 0,36.
      Men som flera andra flätlinor när dom kommer till Europa specas dom om & endel får riktiga fantasi siffror.
      Dimensionen tror jag är det enda med specen på Spiderwire som är helt fel, men tittar man på styrkan jämför den mot dom Amerikanska specarna då stämmer det mkt bättre
      https://www.purefishing.com/collecti...lucent-1424298

      Man skulle kunna del upp linor i 3 olika kategorier, linor för Japanska, Amerikanska & Europeiska marknaden

      I Japan är kunderna väldigt petiga & där har dom ett system där linorna mäts & anges i PE, detta system är det mest korrekta.
      Vi upplever dessa linor som väldigt tunna, så går man från Spiderwire & köper Sunline i samma dimension då är det stor risk att man blir besviken & tycker Sunline linan går sönder lätt, men det är för att man har fått en mkt tunnare lina än vad man är van vid.

      I USA har man tidigare haft ett regelverk för att få produkter godkända om dom ska användas i tävlingssammanhang, om jag minns rätt måste en lina hålla sig inom 10% felmarginal på angiven styrka, oftast är Amerikanska linor något starkare än specad vilket gör att dom dom känns något grövre än japanska.
      Men fördelen är att oavsett märke, väljer du en lina som är 50LB då är det oftast exakt samma dimension.

      Sen har vi linorna som kommer till Europa där vi inte har haft något regelverk & tillverkarna kan hitta på allt möjligt, Berkley & Daiwa J-Braid är nog värst på marknaden.

      Kommentera


      • #4
        Jag håller med Holden här...

        Kanske felmärkt...

        Är inne på min 11-12 spole med Spider Wire och det har verkligen aldrig varit några problem.
        Utan oftare att tunnare dimensioner är lika starka som andras grövre dimensioner.

        Som du skrev, skicka tillbaka om något nu är galet. Men kolla med butik innan och se om deras andra i samma dimension har samma "fel".

        Kommentera


        • #5
          Jag har kört Spiderwire länge nu tillsammans med Berkley X9. Funkat bra tycker jag, men nästa säsong skall jag testa Saratoga på alla rullar och fiske :-)
          Har en polare som kört Saratoga i många år och är supernöjd, och priset kan man inte klaga på, 1000m för ca 400:-
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Felmärkt spole? Jag kör också 0.11 Sw8 och den är väl ungefär som en del andra märkens 0.14.
            Precis, har SW 0,11 på en annan rulle och skulle nog säga att den ligger där nånstans, aningen tunnare än en fireline 0.15.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 299 svar
            262 620 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg barnmorskan  
            Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
            858 svar
            139 402 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gaddivar  
            Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
            1 031 svar
            193 583 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
            7 svar
            2 141 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg billion
            av billion
             
            Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
            79 svar
            12 301 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Torekrok  
            Arbetar...
            X