Fixa trög bygel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fixa trög bygel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fixa trög bygel?

    Har en shimanorulle som börjar bli ordentligt trög att fälla bygeln på. Har tagit isär och rengjort, oljat osv men blir inte bättre. Den känns lite skrapig när man fäller, antar att den blivit sleten helt enkelt. Finns det nåt annat man kan göra för att smörja upp på nåt sätt, nån sorts fett eller kan det hjälpa att byta fjäder? Vill inte lägga för mycket stålar då det är en billig rulle (Aernos) men går det fixa på nåt enkelt sätt vore det gött då jag verkligen gillar den och använder den mycket.

  • #2
    Aernos e fan bang 4 the buck! Har ett par 3 stycken och gillar dom som fan. Men har tyvär ibgen lösning på ditt problem..

    Kommentera


    • #3
      Kolla på YT hur man demonterar och monterar ihop en bygelmekanism på Shimano. Verkar det inte alltför svårt (med dina mått mätt) så skruva isär och titta, smörj med fett tror jag inte olja och kolla ev. med Shimano SE innan om fjädrar finns att köpa. Är nånting annat invändigt slitet så är det frågan om det är lönt att byta den delen i den mån det går att få tag i den, fråga Shimano.

      Jag fäller numera bygeln med handen, det sliter mindre på rullen och blir en vanesak även om jag ibland glömmer efter att i måånga år fällt rullbyglar med veven (utan problem får jag tillägga men då har jag många olika rullar jag går runt på så de slits inte så mkt varje år)

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Kattman
        Om du fällt bygeln genom att veva, kan det vara pinjongen som är slitet.
        Det slår nämligen samma punkt på det varje gång man fälla bygeln genom att veva.
        vid byte av pijongen ska även hudud drev bytas eftersom de slita mot varandra
        Var nog det jag for efter, hade i bakskallen att ngt kan slitas ut invändigt (och inte ens nära bygeln) https://youtu.be/QFl3Mm48k6s

        Är det de delar som slitits ned på TS rulle så är det nog inte lönt att reparera såvida inte Shimano har billiga reservdelar på lager...

        Kommentera


        • #5
          Tackar för svar! Jag fäller alltid bygeln med handen för att spara på rullen och för att undvika lösvarv på spolen. Jag plockade isär den igen för femtioelfte gången, denna gång tog jag även bort den lilla minisprinten och fjädern som sitter i ett av hålen och blåste rent lite, kanske kan det gjort susen för nu tycker jag att den känns lite bättre och den skrapiga känslan som låter lite som att ligger små sandkorn och skaver försvann. Den är lite trög precis i momentet när den knäpper över men det kan jag leva med, har den på ett quiverspö så det blir inte jättetätt mellan kasten!
          Senast ändrad av kenwald; 2021-12-11, 10:24.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 299 svar
          262 581 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg barnmorskan  
          Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
          858 svar
          139 367 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gaddivar  
          Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
          1 031 svar
          193 414 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
          7 svar
          2 141 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg billion
          av billion
           
          Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
          79 svar
          12 281 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Torekrok  
          Arbetar...
          X