Monolina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Monolina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Monolina

    Jag har testat runt med lite olika monolinor på ett par multirullar för att få lite mer "flex" i prylarna med ett relativt styvt spö till jerk/crank efter abborre.

    Jag har testat ett gäng olika nylonlinor och även hunnit testa av sju olika flourcarbonlinor men inte blivit riktigt nöjd...

    Men... idag föll allt på plats... Berkley flouroshield 0,27 var precis vad jag ville ha inser jag nu efter en halv dags vevande.

    Allt är så fasligt tyst... när man kastar... och när man vevar... nu är det bara att hoppas på att det kommer kännas lika bra att drilla fisk med den aktuella riggen :-)

    Finns det fler här som kör med monolina på multirulle?

  • #2
    Absolut. Kör nästan uteslutande mono till borre. Har testar otroligt många. Både nylon och FC linor. Massa import från både Japan och USA.
    Men det absolut bästa jag provat är Stroft LS. Kör den i många dimensioner.
    Flouroshield har jag dock inte provat. Blev så otroligt besviken på sufix advance som i mitt tycke är en riktig skräplina. Blev så upphåsad när den kom. Men det var väl förmodligen individer som aldrig fiskat med nylon tidigare. Men blir väl tvungen att köpa en spole Berkley och testa.

    Kommentera


    • #3
      Sufix advance kör jag faktiskt på en gammal 3601 sx och jag gillar den men den är endast 0,235 så det blir inga större beten på den riggen. Jag har haft lite planer på att köra dropshot på just den riggen men det har inte blivit av än.

      Kommentera


      • #4
        Jag kör monolinor till nästan allt mitt crankbaitfiske efter abborre. Intressant att du landat på Fluoroshield, för det har nämligen jag också gjort. Oerhört trevlig lina att fiska med. Väldigt hanterbar, väldigt lite linminne. Däremot slits den hyfsat fort, så den bör bytas varje säsong. Jag kommer dock fortsätta fiska med den. Oerhört nöjd är jag i det stora hela.

        Kommentera


        • #5
          What diameter are you guys running on the Fluoroshield and for what kinda Fishing?
          If the Line is 'true to size', it has a pretty low breaking strength.

          Kommentera


          • #6
            I will try 0,27 for perch.

            Kommentera


            • #7
              Bra tips, får också ta och testa Fluoroshield.
              Gjorde även jag några försök med Advance, hyfsat okej runt 0.20mm men absolut inte bättre än något annat enligt min erfarenhet.

              Har likt engqvist landad på Stroft LS men använder även klassiska GTM till främst fiske efter abborre samt bäckfiske.
              Riktigt bra linor som står sig i den moderna konkurrensen.
              Har använt monofil på flera av mina japanimporter, fungerar bra till det mesta även om det krävs lite tillvänjning för folk vana vid flät.

              Kommentera


              • #8
                Stroft använder jag som tafsmaterial till flugfisket. Bra lina som blir spikrak när man drar lite i den.

                Kommentera


                • #9
                  Jag la även på Berkley Fluoroshield 0.41 på en rulle för lättare jerkbeter runt 30 gram för gädda. Jag har restat en gång från bryggan och då upplevde jag linan som lite stel till en början. Nu har jag testat att kasta ganska mycket hemma på tomten i både plus och minusgrader och jag upplever att linan blir bättre och bättre ju mer jag kastar. Nu blir det ju bara ett tiotal kast åt gången men jag tror det kan funka till ytligt fiske i extremt klart vatten om ett par månader.

                  Fortsättning följer...

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har Sunline FC Sniper 0,31mm på min rulle till tyngre wobblerfiske efter abborre. Tycker att denna lina fungerar bra till detta fiske och ser inget skäl att testa en annan lina när den ska bytas.

                    På mitt lättare abborrwobblerspö så har jag Sunline FC Sniper 0,26mm då jag var så nöjd med den tyngre setupen.
                    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 937 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 456 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 758 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 326 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X