Norge kustfiske från land - vilken utrustning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norge kustfiske från land - vilken utrustning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Norge kustfiske från land - vilken utrustning?

    Hej - fick tipset att köra upp till Norge och spinnfiska från kusten (från land), till Saltströmmen och sen med färjan till Lofoten.

    Har fiskat mycket i sjöar och i Östersjön men undrar nu vilken utrustning och beten som kan rekommenderar från kusten i Norge?

    Föredrar spinnfiske med haspelrulle.

    Något billigt spö och haspel rulle att rekommendera?
    Vilka beten och storlek?

    Richard

  • #2
    Hej , har själv aldrig fiskat där men rent allmänt skulle jag säga: kolla upp med lokala fiskare/guider de har bäst kunskap.
    Kustfiske i de trakterna kan innebära rejäla djup nära land och rejäla strömmar ( tidvatten ). Det ställer en del krav på spö o rulle , en 4000 haspel av hygglig kvalitet , flätlina runt 0.25 lite beroende på hur tunga beten du skall hiva iväg. Jag vill fiska så lätta som det går utifrån förutsättningar - djup, vind , ström.
    Spö lite längd är aldrig fel (9) 10-12 fot. Bör nog kasta beten upp mot 80g men mest om du får på nån bättre torsk eller argsint sej . Ska du pumpa upp en sån från djup krävs lite ryggrad på spöt. Beten långsmala drag som går ner i djupet och är lätta att hantera i motvind/sidvind. Vikter matchade mot spö och lokal. Finns säkert massor o köpa på plats men Norge är dyrt så fixa på hjemmebanan.
    Kör hårt - Peter b

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av RiX Visa inlägg
      Hej - fick tipset att köra upp till Norge och spinnfiska från kusten (från land), till Saltströmmen och sen med färjan till Lofoten.

      Har fiskat mycket i sjöar och i Östersjön men undrar nu vilken utrustning och beten som kan rekommenderar från kusten i Norge?

      Föredrar spinnfiske med haspelrulle.

      Något billigt spö och haspel rulle att rekommendera?
      Vilka beten och storlek?

      Richard
      Har spinnfiskat från land i Saltströmmen och det är bland de roligaste fisken jag har provat på, mitt i natten när tidvattenströmmen är som starkast och ca 1-2 timmar efteråt hugg i vart och vartannat kast den gången vi var där, Sej på mellan 3 till 8kg, nu är det här ca 15 år sedan men vi körde med dåtidens gäddgrejer, 10fots spön med runt 100-120gr kastvikt, ambassadeur 6500, ca 0,30 flät, 6 tums relax kopyto på 60gr skallar har jag för mig.

      När strömmen lagt sig och morgonen börjar nalkas så kommer man ner djupare med samma grejer och då fick vi fina torskar 3-5kg ungefär. Inte lika roliga som att fajta Sej i strömmen men otroligt fina matfiskar.

      Tror det var i augusti/september.

      Kommentera


      • #4
        Du kan typisk bruke det samme utstyret du bruker for gjedde. Dvs brukbart stive stenger med kastevekt på minst 80 gram, gjerne med lengde rundt 9-11 fot. Kombineres med en haspelsnelle i størrelse 4-6000 og multifilament rundt 0,20-0,30. Bruk en meter eller så med fortom i mono eller FC, rundt 0,50 er passe.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av RiX Visa inlägg
          Hej - fick tipset att köra upp till Norge och spinnfiska från kusten (från land), till Saltströmmen och sen med färjan till Lofoten.

          Har fiskat mycket i sjöar och i Östersjön men undrar nu vilken utrustning och beten som kan rekommenderar från kusten i Norge?

          Föredrar spinnfiske med haspelrulle.

          Något billigt spö och haspel rulle att rekommendera?
          Vilka beten och storlek?

          Richard
          Hej Richard;

          Ett 10 - 12 fot långt Shakespeare Ugly Stik rekommenderar jag dig att köpa om du ska fiska från kusten i Saltströmmen och andra större fiskevatten i Norge..

          Se exempel här ... https://www.youtube.com/watch?v=MxleH7HOkdQ ...

          Mvh
          Leif Engström
          Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2022-06-08, 18:42.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 308 svar
          263 098 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
          Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
          857 svar
          139 491 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gaddivar  
          Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
          1 031 svar
          193 809 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
          7 svar
          2 149 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg billion
          av billion
           
          Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
          79 svar
          12 343 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Torekrok  
          Arbetar...
          X