Spinnspö till shadow rap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö till shadow rap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spinnspö till shadow rap

    Hej, jag gillar fisket med shadow rap (ca 10g) och vill höra vilket spö till multirulle (och ev. FL vs flätlina) ni väljer till det. De som intresserat mig mest hittills är westin w3 crank samt t&c. Vilket skulle ni välja utav dessa, eller nåt annat för runt 1000-lappen?
    Senast ändrad av StefanTj; 2022-06-15, 19:43.

  • #2
    Ursprungligen postat av StefanTj Visa inlägg
    Hej, jag gillar fisket med shadow rap (ca 10g) och vill höra vilket spö (och ev. FL vs flätlina) ni väljer till det. De som intresserat mig mest hittills är westin w3 crank samt t&c. Vilket skulle ni välja utav dessa, eller nåt annat för runt 1000-lappen?
    Jag har både Crank 5-20g och T&C 7-21g. Crank kastar klockrent med shadow rap, det laddar som bäst runt 10-15g, börjar man komma upp på 18g så börjar det kännas lite ansträngt.
    T&C känns mer som ett 10-30 och laddar nästan inte alls med shadow raps, med det vill man upp närmare 20 gram för att kasta bra. Kör man på 5-15 modellen så kanske det funkar bättre.

    Kommentera


    • #3
      Jag rekommenderar ett snabbare spö för jerkbaits, crankspön är för svampiga för att få rätt kontakt med betet. Den bästa kompromissen jag hittat är Poison Adrena 1610M men det ligger klart över din budget.

      Kommentera


      • #4
        I och med att Shadow Rap är ett jerkbait och ska fiskas med knyck och vevstopp skulle jag välja något styvare spö än båda dessa varianter. Jag själv kör ett Armada Golden Feather 5-25 g 7'. Det är ett bra spö till jerkbaits som går ner till ca 4 m. Ett för mjukt spö "svampar ihop" väldigt mycket, vilket förstör gången med jerjkbaits. Jag förutsätter att du knycker in dina Shadow Raps?

        Kommentera


        • #5
          Känt på Westinarna och av dem hade jag valt 5-15g T&C, crank förefaller som lite väl djupt i aktionen men jag valde Spro Freestyle Skillz Baitcaster 215 5-24g.

          Nätt och lätt, - 24g låter kraftigt på pappret men ngt överklassat. Toppen jobbar bra med 10g, ryggrad högt så det räcker, relativt kort bakhandtag 27 cm trigger-butt, bra till ryckwobbler, jag gillart' och kör flätlina med 1-2 m FC med FG-knut.

          I trånga vatten, korta avstånd och mindre, lättdrivna beten med liten sked (som vanliga Shadow rap) kör jag Berkley 6'6" Air 5-20g.
          Senast ändrad av anteman; 2022-06-15, 22:00.

          Kommentera


          • #6
            Mina favoritbyxor sitter perfekt på mig... men på er andra skulle dom nog aldrig bli någon favorit även om det är ett bra märke och en snygg modell.

            Allt är en kompromiss. Fiskar man från egen båt behöver man sällan kasta jättelångt. Fiskar man från land blir man mer begränsad och kastlängderna vill man då gärna sträcka ut.

            Det bästa för att själv få en känsla inför ett spököp är nog att ta med sin rulle inc påspolad lina samt några beten man tänkt använda utan krokar till en riktig sportfiskebutik och be att få pröva några lämpliga spön på närmsta gräsyta.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
              I och med att Shadow Rap är ett jerkbait och ska fiskas med knyck och vevstopp skulle jag välja något styvare spö än båda dessa varianter. Jag själv kör ett Armada Golden Feather 5-25 g 7'. Det är ett bra spö till jerkbaits som går ner till ca 4 m. Ett för mjukt spö "svampar ihop" väldigt mycket, vilket förstör gången med jerjkbaits. Jag förutsätter att du knycker in dina Shadow Raps?
              Ja precis, jag knycker hem dem.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av StefanTj Visa inlägg

                Ja precis, jag knycker hem dem.
                Inte bra - handlarna ska leva, du måste betala för dig! ;-)

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                  Inte bra - handlarna ska leva, du måste betala för dig! ;-)
                  Haha, ja, jag måste lägga av med sånt där :-) .

                  tack för alla svar, blev klokare. Tolkar det som att aktion lite mer åt det toppiga/styva hållet är att föredra för knycket. Medan lite moderate kan kasta bättre. Kikar vidare utifrån det!

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                  107 svar
                  23 932 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Utter
                  av Utter
                   
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 295 svar
                  261 875 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                  852 svar
                  138 373 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg El_Kebabo  
                  Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                  1 030 svar
                  192 670 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                  7 svar
                  2 074 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg billion
                  av billion
                   
                  Arbetar...
                  X