Favoritkombos till gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favoritkombos till gäddfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Favoritkombos till gäddfiske

    Jag är en prylnörd. Testat de flesta spön och rullar som finns undantag Savage Gear...

    Därför ställer jag frågan -> Vilken är din absoluta favoritkombo till gäddfisket? Top 1, Top 3 vad du vill.

    Berätta gärna varför.


    1. Gator Explorer 8,1" 140g med Revo Beast HS

    Perfekt längd, grym aktion, snygg design, lätt tillsammans med Revo Beast som är en liten, lätt och stabil rulle som kastar bra. Bästa veven dessutom.

    2. BFT Instinct 7,10" 130g med Tranx 301/201

    Absolut skönaste rullfästet jag provat, lätt spö, snygg design, något svampig aktion för min smak.

    3. Daiwa Prorex XR 8,6" upp till 180g (importerat) med Tranx 301.

    Extremt lätt spö på 180g men kastar ändå riktigt tunga beten bra.

    Sammanfattning: Älskar både Instinct och Explorer spöna. Hade jag fått Instinct rullfäste på Gator Explorers spö med den perfekta aktionen så är det full pott. Tranx 301 hands down bästa rullen. Revo Beast kommer tätt efter där jag inte är riktigt nöjd med linintaget.
    Senast ändrad av Letho; 2022-08-01, 22:18.

  • #2
    Mina tre favoriter till gädda. Kan inte riktigt bestämma ordning så jag skriver bara efter betesvikt

    Daiwa zillion 6,6 1oz Daiwa millionair BC103
    CTS magbass 6,6 1,5oz daiwa sv103
    Dobyns champion xp 8fot 2oz Ambassadeur 4500

    Kommentera


    • #3
      Min favoritcombo är mitt Daiwa Prorex AGS Classic 120 g med min UT-trimmade Ambassadeur JB med en predatorvev. Den är så himla rolig att fiska med. Rullfästet på spöet i fråga är ett Zero-G fäste. Det är mitt absoluta favorit-rullfäste till både abborre och gädda.

      Kommentera


      • #4
        1. Shimano exsence DC -12. St croix premier 8,6. Rullen p.g.a DC vid kast, jämn och stark knarrande broms och den höga utväxlingen på 8,1:1 gör att jag kan vevjerka beten en hel dag. Ganska jämnt skägg mellan exsence dc och shimano curado dc. Curadon är klart lenare vid invevning och kastar även den riktigt fint men har tyvärr klart svagare samt ryckigare broms och lite klenare utväxling på 7:4. Premierspöt p.g.a. helkork och långt bakhandtag och att spöt är en riktig jäkla arbetshäst med sina 3 oz. Tycker premierspöna är väldigt underskattade och passar min fiskestil ganska bra, yxigt så att säga. Spöt är lite påkigt och rätt tungt men som jag fiskar går det bra med rullen nära kroppen, en hand på främre spöhandtag och spöbutten långt bakom ryggen. Har många gånger fått "skäll" för att St.croix har mycket skönare spön och visst jag har i år införskaffat ett beggat Legend Elite 8'6. Visst är det väldigt lätt, och klingan är väldigt skön men tyvärr kommer jag inte överens med det delade bakhandtaget. Dessutom passar inte rullfästet eller pistolgreppet min hand särskilt bra vilket gör att jag kramar det alldeles för hårt när jag fiskar. Spöt fick dock bekänna färg när en stark junigädda på 9,61kg både rusade och vältrade sig i ytan. Där gjorde den sig riktigt bra men det är som sagt någonting med greppet och kasten som inte riktigt lirar för mig.

        2. Savagear MPP 2 -100g och tillhörande OKUMA haspelrulle, minns ej namnet på rullen men köptes ihop i ett set. Hade tidigare ett Shimano Beastmaster med långt bakhandtag klassat för ca 130 gr. Dessa modeller görs nu enbart med delade bakhandtag. Det fina med båda dessa modeller är att du kan fiska tungt efter gädda och de funkar fint till att jigga abborre. Ju mer jag använder spöt desto mer växer det, är ju först och främst ett väldigt bra allroundspö och kanske inget för finsmakaren. Rullen har funkat fint än så länge och i min mening är det inte lika kinkigt med olika modeller av haspelrullar nuförtiden varför denna "budget"rulle får vara med.

        3. Luc Coppen vertical pro -28 gram och Daiwa Viento. Från tiden när vertikalfiske var inne, var ju främst gös men även gädda man var ute efter så därför får det vara med som bubblare. Kanske det känsligaste spöt jag fiskat med och fanns gott och kraft i det. Vienton hade en grymt len broms och icke att förglömma knappen på ovansidan av spolen som gjorde att man kunde tryckveva in betet ett halvt varv per tryck. Inte för att man nånsin använde funktionen. Spöt för att det var snyggt, kort och lätt men framför allt för att huggen verkligen kändes elektriska. Coppen gjorde ett liknande för dropshot och haspel men det spöt kändes för klent för klassningen och hittade snabbt ny ägare.


        Inser att de finns en hel del "room for improvement" och att det finns hundra andra modeller som är supersköna men nr 1 och 2 är de jag fiskar 99% av tiden med. Har nyligen gått över till mer och mer haspel eftersom jag tycker man kan lirka mer med betet. Fick jag skräddarsy en kombi hade dock fått bli senaste Shimano Antares DC med ett legend St croix elite 8,6 med ett lååångt bakhandtag i helkork. Fattar inte varför jänkarna envisas med korta delade bakhandtag, hehe.
        Senast ändrad av gabbu; 2022-08-01, 23:01.

        Kommentera


        • #5
          1an & 2an är dom som nästan alltid är med på gäddpassen, 3an ett spö som har varit varje gång nu under semestern när det är mkt sol & bad

          1. St Croix Musky Ledgend Elite 8,6 3oz ihop med en Tatula 300. Har alltid varit ett fan av Ledgend spöna har nog provat dom flesta Musky spöna upp till 6oz & Ledgend Elite är ännu trevligare på alla sätt. Ihop med Tatula 300 är det en klockren kombo, Tatulan är ett betydligt kraftigare rulle än 200 & det känns som den tål hur mkt stryk som helst.

          2. Gator gäddhaspel ihop Shimano Sustain, använder oftast haspel till något lättare beten även fast spöt klarar 100gr. Spöt är väldigt lätt & har en djupare auktion & riktigt kul att drilla fisk med. Ihop med Sustain blev det en mkt bra balans.

          3. En oväntad ny favorit nu under sommaren, det var egentligen tänkt till att jigga gös med men visa sig var en riktigt rolig & bra allround combo som jag har använt till abborre, gös, havsöring & gädda. Framförallt gädda nu under sommaren & med mindre beten typ atom sked, bomber & 5-6 tums gummibeten.
          Spö ett Savage Gear SG4 8,3 upp till 35gr & en Daiwa Legalis LT 2500.

          Kommentera


          • #6
            St croix legend tournament bass swimbait - shimano calcutta 301d
            Spöt är nog ett av de mer mångsidiga gäddspön som finns. Kastar bra mellan 30 till 100 gram. Calcuttan är ett japanskt mästerverk.

            St croix musky downsizer lil dawg - shimano curado 301k
            Perfekt spö till de dagar man kastar wobblers upp till 80 gram.

            Shimano Compre muskie 8,6 gröna serien - shimano calcutta 301d.

            Legendariskt spö som jag är otroligt tacksam att ha i min ägo. Täcker in de tunga kastvikterna men med låg vikt på spöt.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
              Jag är en prylnörd. Testat de flesta spön och rullar som finns undantag Savage Gear...

              Därför ställer jag frågan -> Vilken är din absoluta favoritkombo till gäddfisket? Top 1, Top 3 vad du vill.

              Berätta gärna varför.


              1. Gator Explorer 8,1" 140g med Revo Beast HS

              Perfekt längd, grym aktion, snygg design, lätt tillsammans med Revo Beast som är en liten, lätt och stabil rulle som kastar bra. Bästa veven dessutom.

              2. BFT Instinct 7,10" 130g med Tranx 301/201

              Absolut skönaste rullfästet jag provat, lätt spö, snygg design, något svampig aktion för min smak.

              3. Daiwa Prorex XR 8,6" upp till 180g (importerat) med Tranx 301.

              Extremt lätt spö på 180g men kastar ändå riktigt tunga beten bra.

              Sammanfattning: Älskar både Instinct och Explorer spöna. Hade jag fått Instinct rullfäste på Gator Explorers spö med den perfekta aktionen så är det full pott. Tranx 301 hands down bästa rullen. Revo Beast kommer tätt efter där jag inte är riktigt nöjd med linintaget.
              --------------------------------------------------------------

              Hej Letho;

              Ett 9-fots ABU Atlantic 460 spinnspö och en röd ABU Ambassadeur 5000 multirulle tillverkad år 1952 är nog det spö och den rulle jag fångat flest tiokilos Gäddor på genom åren....
              Old Firehand
              Leif Engström

              https://www.lef.se
              [FONT=Arial]Monstergädda på 15,3 kilo fångad i augusti av Leif Engström på Swim Whizz Nr 711 (Perch/White Belly) på nordöstra sidan av Mörkö.[/FONT]
              Senast ändrad av Old Firehand; 2022-08-03, 10:35.

              Kommentera


              • #8
                Har två spinncombos som alltid följer med, trivs väldigt bra med dem.

                1. Eastfield Ballista 9.2ft 150gr. Tatula 300, suffix 832.
                Kastar långt, känns robust och stadigt även med tunga beten. Arbetshäst.

                2. Prorex XR 8.6ft 150gr Tatula 200hd högutväxlad, Spiderwire 8.
                Sitter oftast ett jerkbaitb på detta. Lättoch smäckert. (Detta ersatte ett AGS som för mig var alldeles för sprättigt och snabbt)

                Kommentera


                • #9
                  Usch! Gäddor är ju läskiga!

                  Att kunna kasta länge, snabbt och effektivt innebär för mig att jag behöver gå ner i betesstorlek och då kastar jag gärna med ett billigt svartzonker 30-90g "The Downsizer" och på det sitter en ABU Garcia Revo4 Beast. Enda nackdelen är väl den kalla gaveln på rullen vintertid men med handskar på funkar det toppen.

                  Till det tyngre fisket kör jag även där ett svartzonker och då är det ett Black Series Pro "The Pelagic" -336g och även där sitter det en Revo Beast fast en 41. Det här är dock en rigg som blir tungt att fiska med eftersom spöet trivs bäst med beten över 200g och som tur är kastar jag sällan så stora beten förutom på hösten så jag hinner träna med andra spön under andra tider på året.

                  Jag hade ju nästan bara rundgavlade rullar från ABU förra året men sålde eller bytte bort allt så ett tomrum skapades... men eftersom jag saknat en rulle både för kort jerk-spö och till ett spö för vikterna mellan 100-200 gram bytte jag till mig en beprövad modell i form av ABU Garcia 5501 CS Pro Rocket som primärt kommer sitta på ett ABU Garcia Svartzonker 40-140g som jag klarar mig bra med då jag faktiskt saknar beten som väger mellan 150 och 220 gram :-)

                  Gäddfisket är inget finlir för mig så det viktiga är att fisket fungerar problemfritt oavsett väder och vind och då funkar ovanstående ypperligt för mig.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                    1. Shimano exsence DC -12. St croix premier 8,6. Rullen p.g.a DC vid kast, jämn och stark knarrande broms och den höga utväxlingen på 8,1:1 gör att jag kan vevjerka beten en hel dag. Ganska jämnt skägg mellan exsence dc och shimano curado dc. Curadon är klart lenare vid invevning och kastar även den riktigt fint men har tyvärr klart svagare samt ryckigare broms och lite klenare utväxling på 7:4. Premierspöt p.g.a. helkork och långt bakhandtag och att spöt är en riktig jäkla arbetshäst med sina 3 oz. Tycker premierspöna är väldigt underskattade och passar min fiskestil ganska bra, yxigt så att säga. Spöt är lite påkigt och rätt tungt men som jag fiskar går det bra med rullen nära kroppen, en hand på främre spöhandtag och spöbutten långt bakom ryggen. Har många gånger fått "skäll" för att St.croix har mycket skönare spön och visst jag har i år införskaffat ett beggat Legend Elite 8'6. Visst är det väldigt lätt, och klingan är väldigt skön men tyvärr kommer jag inte överens med det delade bakhandtaget. Dessutom passar inte rullfästet eller pistolgreppet min hand särskilt bra vilket gör att jag kramar det alldeles för hårt när jag fiskar. Spöt fick dock bekänna färg när en stark junigädda på 9,61kg både rusade och vältrade sig i ytan. Där gjorde den sig riktigt bra men det är som sagt någonting med greppet och kasten som inte riktigt lirar för
                    Shimano exsence DC -12 till gädda? Det har jag inte tänk på att använda min till. Håller den för lättare bete tro, typ 53-58g Westin swim?
                    Den satt riktigt bra på mitt Daiwa Ags 120g iallafall som annars är mitt favoritspö till gädda med min Shimano- 19 Calcutta Conquest 201 DC. Kör aldrig bete över 100g.
                    Senast ändrad av Hepper2; 2022-08-03, 21:59.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 965 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 459 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X