Gös-abborrkombo - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gös-abborrkombo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gös-abborrkombo

    Jag söker tips på multikombo till jiggfiske för gös och abborre.
    Budget 1500-2000 ink lina.

  • #2
    Vilka betesvikter tänker du dig? Med den budgeten skull jag primärt men ej enbart söka rea/begagnat för att få bättre grejer för pengarna.

    Säg 10-30g då är Svartzonker 7'5 6-21g ett vettigt borrespö med "göstycke". Underklassat, klarar mer. Ganska allround i aktionen åt det lite toppigare hållet, så funkar bra för jigg. Jag köpte mitt beg, nu kanonpris
    https://happyangler.se/produkt/abu-g...o/#productInfo

    Låg nyss två fina mkt lämpliga Daiwarullar inom budget med ovan spö på säljes men tyvärr sålda/borta bevaka där! Ska du mest köra 8-10g eller mer lär denna göra jobbet utmärkt https://www.olssonsfiske.se/rullar-2...tatula-100h-rh
    Senast ändrad av anteman; 2022-08-06, 12:41.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Vilka betesvikter tänker du dig? Med den budgeten skull jag primärt men ej enbart söka rea/begagnat för att få bättre grejer för pengarna.

      Säg 10-30g då är Svartzonker 7'5 6-21g ett vettigt borrespö med "göstycke". Underklassat, klarar mer. Ganska allround i aktionen åt det lite toppigare hållet, så funkar bra för jigg. Jag köpte mitt beg, nu kanonpris
      https://happyangler.se/produkt/abu-g...o/#productInfo

      Låg nyss två fina mkt lämpliga Daiwarullar inom budget med ovan spö på säljes men tyvärr sålda/borta bevaka där! Ska du mest köra 8-10g eller mer lär denna göra jobbet utmärkt https://www.olssonsfiske.se/rullar-2...tatula-100h-rh
      Tack för bra svar!
      Det jag kommer köra med är skallar upp till 20-25 gram för gös och upp till 14 gram till borren.
      Idag kör jag allt abborrfiske med ett westin finesse 5-25 gram, men upplever att det är lite mjukt för mothugg på gös.
      Därför skulle jag vilja ha ett dedikerat jiggspö, och då gärna med multirulle då jag gillar tekniken.
      Jag fiskar nästan uteslutande från båt och skulle därför vilja ha så kort butt som möjligt. 7 fot är lagom i längd på spöt.

      Kommentera


      • #4
        Ok, till del en smaksak men till jigg från båt ser jag ingen fördel med 7" före t ex 7,5" du kan fortfarande manipulera betet bra, kastar lite längre och sträcker upp lina lite bättre.

        SZ spöt har lite längre bakhandtag och det funkar mkt bra även det till jiggfiske från land och båt, bakhandtaget vilar bra mot underarmen. Har dock kortare bakhandtag på spön för knyckwobbler, alltså mer en fråga om fisketeknik än var jag står.

        Givet att du redan har ett borrespö och ska köra upp till 25g skalle+gummi så kanske detta spö ska ha mer fokus på gös, lite kraftigare? Läste iof nån som sa att SZ användes till gös och 35g men nu är det för långt både här och där..

        Hoppas du får svar här, budgeten gör som sagt att beg/rea absolut bör övervägas.

        Kommentera


        • #5
          Ev kan denna rulle vara något? https://fishline.se/shimano-slx-xt-151-vanstervev/ är nog likvärdig med Tatulan och ett par hundra lappar billigare. Men det kan vara svårt att klämma in ett spö som är bättre än vad du har plus Lina inom budget. Har ett Westin W3 finesse T&C till min haspel och förstår vad du menar. Köpte en multirulle och spö tidigare i somras och det drog iväg mycket mer än vad jag först tänkt. Nämligen dubbelt så mycket…..
          Senast ändrad av JohanK; 2022-08-06, 16:57.

          Kommentera


          • #6
            Letar också efter något liknade... ....typ samma..prisklass..frågan är om man ska lägga mest på rullen eller spö ..Begnat får man nog mest för pengarna

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
              Letar också efter något liknade... ....typ samma..prisklass..frågan är om man ska lägga mest på rullen eller spö ..Begnat får man nog mest för pengarna
              I den prisklassen så hade jag lagt mest på rullen för att få bästa möjliga kastegenskaper.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

                I den prisklassen så hade jag lagt mest på rullen för att få bästa möjliga kastegenskaper.
                Priset på rullen avgör absolut inte några kastegenskaper enligt mig. Dom två billigaste rullarna jag har ligger i topp när det gäller långa kast. Den ena är en ABU Garcia Max X och den har i mitt tycke en av dom bättre magnetiska kastbromsarna på rullar under tusenlappen som jag har provat och till jiggskallar mellan 10 och 25 gram plus betets vikt är toppen för den rullen.


                En sån plus ett Svartzonker Power Series 7'3'' 8-32g Casting för att få ett spö i rätt härad med korkhandtag och det ger en slant över till en bra lina.

                som JohanK skriver skulle jag även klämma på Shimano SLX XT 15* och som en liten "wildcat" skulle jag även kika på Daiwa PR100.

                Det är så pass lite pengar det faktiskt handlar om... två plattor öl kostar ju mer än daiwan och ger bara huvudvärk... eller 4 biobiljetter...

                ​​​​​​​

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 299 svar
                262 597 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg barnmorskan  
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                858 svar
                139 389 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gaddivar  
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 031 svar
                193 536 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                7 svar
                2 141 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg billion
                av billion
                 
                Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                79 svar
                12 299 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Torekrok  
                Arbetar...
                X