Havsöringslyx - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringslyx

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Tror säkert du blir nöjd med SW SS8 du vet hur den är.... men flera på bl a FS (och Henry Gilbey) säger att Gore 131 och Goosen är något extra, precis som kittet ditt, så...

    Gillar och kör också SW SS8 och risken med att pröva de andra är väl att ribban för "bra" höjs men rubriken var ju lyx... :-)
    Jag kommer att spola på en rulle fireline 0.17 tillsvidare, inte så lyxigt som kombon är värd kanske - jag vet dock att den linan klarar en 4,5 kilosöring som var mer över än under ytan och det är ju trots allt det viktigaste.

    Kommentera


    • #52
      Första intryck efter att ha kastat lite från land:

      Man kastar galet långt, föga oväntat. Spolen grundare än jag trodde, gick inte på 150m 0.17, svårt att bedöma exakt hur mycket. Väldigt slimmad rulle. Utväxling sådan att man nästan vevar upp betet i ytan om man inte gör pauser ofta, trots detta extremt lättvevat. Bakre handtag på spöt hade kunnat vara något längre. Kastar troligen 30-40 gram problemfritt, jag kastar max 22 gram. Eftersom det är kolfiber i typ allt så fortplantar det sig lite rasp från linan upp i handtaget, säkert något man snabbt vänjer sig med. I övrigt, fjäderlätt kombo med hi-techkänsla och kvalitet utöver det vanliga. Återstår att fajta fisk på grejerna för att få komplett bild.

      Kommentera


      • #53
        Nu har jag kört ett längre pass, från land för ovanlighetens skull, och blivit kompis med kombon efter att ha fått drilla fisk - dock var det en gädda vilket jag aldrig tidigare fått någon under öringfiske. Grym känsla, fattas bara annat för den pengen. Dock, spolen på rullen är helt klart i grundaste laget för jag åkte på att ta av väldigt mycket lina efterhand för att det inte skulle bli vindknutar. Beställt Sufix 131 för att prova om det går bättre men jag tvivlar på att det ens går på 100 meter 0.17-0.18.

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Nu har jag kört ett längre pass, från land för ovanlighetens skull, och blivit kompis med kombon efter att ha fått drilla fisk - dock var det en gädda vilket jag aldrig tidigare fått någon under öringfiske. Grym känsla, fattas bara annat för den pengen. Dock, spolen på rullen är helt klart i grundaste laget för jag åkte på att ta av väldigt mycket lina efterhand för att det inte skulle bli vindknutar. Beställt Sufix 131 för att prova om det går bättre men jag tvivlar på att det ens går på 100 meter 0.17-0.18.

          Kul att få fisk direkt på nya prylar då de fiskas in och får lite mojo. Gällande din rulle och linmängd låter det i mina öron som den har för liten linkapacitet vilket kan medföra kortare kast. Sen blir jag ju nyfiken på ditt spö för jag fattar att kolfiber och andra hi-tec supernano material i rullfästena ser snyggt ut men är kalla och obekväma att hålla i vid kyligt väder. Att du känner minsta pet är säkert bra men för egen del har jag aldrig missat ett hö hugg på grund av att jag inte kände vad som sker under ytan. Dessutom tycker jag de flesta finare spöna har för korta bakhandtag för att vara optimala kastkanoner som gärna blir framtunga vilket förr i tiden var ett icke problem på fler spön. Hur som helst så hoppas jag du blir nöjd med prylarna!

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg


            Kul att få fisk direkt på nya prylar då de fiskas in och får lite mojo. Gällande din rulle och linmängd låter det i mina öron som den har för liten linkapacitet vilket kan medföra kortare kast. Sen blir jag ju nyfiken på ditt spö för jag fattar att kolfiber och andra hi-tec supernano material i rullfästena ser snyggt ut men är kalla och obekväma att hålla i vid kyligt väder. Att du känner minsta pet är säkert bra men för egen del har jag aldrig missat ett hö hugg på grund av att jag inte kände vad som sker under ytan. Dessutom tycker jag de flesta finare spöna har för korta bakhandtag för att vara optimala kastkanoner som gärna blir framtunga vilket förr i tiden var ett icke problem på fler spön. Hur som helst så hoppas jag du blir nöjd med prylarna!
            Det kortare bakhandtaget funkade faktiskt bättre nu med lite tjockare kläder så det störde inte, kombon är så galet lätt så det är inte tröttande att inte kunna sticka in handtaget i armhålan. Vad gäller rullfästet så är det foamhandtag framför det vilket jag för det mesta hålller i för bättre balans och det är ju inte kallt att hålla i, vidare kör jag med handskar när temperaturen början krypa neråt så då spelar det ju ingen roll längre. Spolen på rullen, tja visst räcker linkapaciteten i normala fall men skulle man behöva kapa linan ett antal meter under ett pass är det i princip bara att åka hem för att spola på ny lina, dessutom får man ju offra mycket lina när man köper 135 meter och kanske bara får på 90.

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

              dessutom får man ju offra mycket lina när man köper 135 meter och kanske bara får på 90.
              Då köper man lina på bulkspole.

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

                Då köper man lina på bulkspole.
                1500 meter Sufix 131 kostar 4000 spänn, känns ju som en rätt trist utgift i förhållande till om spolen vart lite djupare. En sån bulkspole räcker så länge att det troligen kommit bättre linor innan man hunnit igenom den.

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                  1500 meter Sufix 131 kostar 4000 spänn, känns ju som en rätt trist utgift i förhållande till om spolen vart lite djupare. En sån bulkspole räcker så länge att det troligen kommit bättre linor innan man hunnit igenom den.
                  Ja det är ju rätt saftigt.. här är bra pris på småspolar Sufix G-Core X13 Braid 135m. online hos olssonsfiske.se
                  Senast ändrad av stefan1; 2022-10-01, 22:34.

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

                    Ja det är ju rätt saftigt.. Vad kostar 135m?
                    249 hos Olssons fiske.

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                      249 hos Olssons fiske.

                      ser faktiskt ut att vara 199kr just nu!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 300 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X