Shimano Tranx 500 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Tranx 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av RichardO Visa inlägg
    Ja det var bara PG modellen som fanns. Ville egentligen ha HG. Jag ska ha den i Norge i sommar. Annars vet jag inte vad jag ska ha den till. Ville bara ha en helt enkelt, dum som man är. Barnen måste ju ha nåt kul att ärva…
    Har själv varit på jakt efter 500 hg. Fanns en beggad hg för 4700kr som skulle vara använd endast en dag i Älvkarleby men när jag mötte upp snubben så visade det sig vara skitsnack så jag avstod köp. För mig är hg ett måste annars får det vara.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

      Har själv varit på jakt efter 500 hg. Fanns en beggad hg för 4700kr som skulle vara använd endast en dag i Älvkarleby men när jag mötte upp snubben så visade det sig vara skitsnack så jag avstod köp. För mig är hg ett måste annars får det vara.
      jag var faktiskt lite inne på om man skulle beställa bara huvuddrev och pinjongdrev och konvertera till HG. Tänkte ändå beställa ”rod clamp” till den om stor-kveiten hugger. Vet dock inte om det är så enkelt som att bara byta dreven..

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av RichardO Visa inlägg

        jag var faktiskt lite inne på om man skulle beställa bara huvuddrev och pinjongdrev och konvertera till HG. Tänkte ändå beställa ”rod clamp” till den om stor-kveiten hugger. Vet dock inte om det är så enkelt som att bara byta dreven..
        tror det borde vara så enkelt faktiskt. Kan inte tänka mig att spolaxeln är annorlunda och det är det ända som kan sätta stop för det hela vilket jag inte tror är fallet.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

          tror det borde vara så enkelt faktiskt. Kan inte tänka mig att spolaxeln är annorlunda och det är det ända som kan sätta stop för det hela vilket jag inte tror är fallet.
          Luskat lite om att byta utväxling nu, man behöver huvuddrev, pinjong samt bromsskivor och tryckplatta. Huvuddrevet skiljer i storlek mellan PG och HG tydligen därav behövs andra skivor.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av RichardO Visa inlägg

            Luskat lite om att byta utväxling nu, man behöver huvuddrev, pinjong samt bromsskivor och tryckplatta. Huvuddrevet skiljer i storlek mellan PG och HG tydligen därav behövs andra skivor.
            Där ser man. Trodde inte det var så stor skillnad i storlek på drevven. Då vet man. Berätta gärna hur det gick om du bestämmer dig för att genomföra ingreppet :-)

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av RichardO Visa inlägg
              Luskat lite om att byta utväxling nu, man behöver huvuddrev, pinjong samt bromsskivor och tryckplatta. Huvuddrevet skiljer i storlek mellan PG och HG tydligen därav behövs andra skivor.
              Är det nya drevet större kan du högst troligen använda samma lameller/skivor förutsatt att innerdimensionerna är samma hos båda växlarna.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Är det nya drevet större kan du högst troligen använda samma lameller/skivor förutsatt att innerdimensionerna är samma hos båda växlarna.
                Ja, så kan det säkert vara… Kom in på ett par amerikanska forum där folk ställt samma fråga och det var där jag läste om att bromsskivorna skiljde. Verkar som att huvuddrevet är mindre på PG. Ska börja med att testa den som den är när gäddfisket kommit igång efter leken. Kanske trivs med den utväxlingen som är.

                Kommentera


                • #28
                  Idag kom rullen. Skaplig pjäs kan man säga!
                  Bifogade filer

                  Kommentera


                  • #29
                    Gillar dom runda formerna skarpt. Som tidigare nämnt så var jag och tittade på tranxen tidigare och den känns verkligen gedigen. Berätta hur det gick om du byter drev och spara gärna "partsnumber" på delarna som behövs.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ja, den känns solidare än vad jag trodde. Ordentligt distinkt ”klick” när man frikopplar och noll spel/glapp i veven. Den andas premiumkvalitet och det ska man kräva tycker jag när den kostar som den gör. Men man får passa så veven inte snurrar till när man kastar. Kan snabbt bli dålig stämning i båten när man tvärnitar ett bete i luften och möblerar om rullens inre

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 300 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X