Ambassadeur centrifugalbroms fråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur centrifugalbroms fråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur centrifugalbroms fråga

Servade min Amb 4601C3 idag och märkte att de sex små plastbitarna på centrifugalbromsen kärvar ordentligt.
    De flesta satt fast i innersta läget och kunde inte glida utåt och vissa funkade ok.
    Kan man enkelt byta ut den här delen eller ska man bara låta det vara?

Rullen funkar bra, men låter lite konstigt ibland vid utkast och jag får inte riktigt lika bra längd som med 5501C3'an.

Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
    Servade min Amb 4601C3 idag och märkte att de sex små plastbitarna på centrifugalbromsen kärvar ordentligt.
    De flesta satt fast i innersta läget och kunde inte glida utåt och vissa funkade ok.
    Kan man enkelt byta ut den här delen eller ska man bara låta det vara?

Rullen funkar bra, men låter lite konstigt ibland vid utkast och jag får inte riktigt lika bra längd som med 5501C3'an.

Skicka ett mejl till UT så skickar han några gratis till dej.. de gjorde han iaf till mej..

Kommentera

Det är inte så att du själv kan bestämma hur många klossar du vill ha aktiverade? I så fall sitter de inaktiverade fast inne närmast spolaxeln.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av _StoraLe_ Visa inlägg
        Skicka ett mejl till UT så skickar han några gratis till dej.. de gjorde han iaf till mej..
        Jag vet inte, men det kanske inte är så smidigt att säga att någon annan skickar gratis reservdelar åt höger och vänster...

Prova först att ta loss centrifugalvikterna och rengöra dem, det låter konstigt om de skulle vara trasiga utan vidare. Viktigt att veta är också att de ska sitta fast när de är intryckta. De har ju två lägen, ett fast och ett rörligt.
        Senast ändrad av ob; 2007-03-18, 17:48.

Kommentera

Jaha, Kan man? Då har jag nog strulat till det för jag tog en liten skruvmejsel och knäppte loss allihopa, jag trodde de fastnat.

Hur många ska man ha lösa och vilken effekt blir det av att jag har alla 6 lösa?

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
            Jaha, Kan man? Då har jag nog strulat till det för jag tog en liten skruvmejsel och knäppte loss allihopa, jag trodde de fastnat.

Hur många ska man ha lösa och vilken effekt blir det av att jag har alla 6 lösa?
            Börja med kanske 4-5 lösa och kasta lite försiktigt och se hur det känns. Sedan är det bara prova dig fram tills det fungerar bra.

Kommentera

Alltså vilket symptom ger fler/färre lösa vikter?

Kommentera

Ju fler lösa vikter ju mer bromsas spolen. Användbart i motvind och vid dålig kastteknik.

Någon eller ingen aktiverad användbart vid lätta beten, medvind ocxh/eller god kastteknik.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ju fler vikter du har desto mer bromsas spolen. Har du inga vikter alls kommer du få ett jäkla trassel, så det gällar att kompromissa....

Kommentera

Jag trodde det var det man hade ställskruven på vevgaveln till? Alltså att ställa hur lätt spolen ska gå vid utkast... ??
                    Kastar bra med mina Ambissar, men nu blev jag fundersam hur det egentligen funkar

Kollade precis min 5501c3 och den har två vikter och de går inte att låsa, de flyter fritt och knäpper inte fast om man trycker in dem.
                    Senast ändrad av Test005; 2007-03-18, 18:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 450 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13