Spinnspö gösfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö gösfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spinnspö gösfiske

    Haft ett Levante F5-611LV 10-42g till gösfisket då jag ofta jiggar gös med beten 25-35 g och prickskjuter. Mycket nöjd med spöt.

    Tyvärr fick jag ett spöbrott mot slutet av förra säsongen och har nu väntat på en ny topp sedan februari och det verkar dröja, butiken jag beställt ifrån kan inte ge ngt besked om när man får leverans från importören (Inter Tackle). Trött på att vänta och är således ute efter nytt spö.

    Shimano Expride och Poison Adrena ligger högt på listan (14-42 gram) men dessa är slutsålda så vitt jag ser. (Någon som har ett liggandes till salu?)

    Förslag på spö i den klassen?
    Spinn, snabb topp/aktion, runt 6-7’, klassning upp till 40-50gram och gärna normal/kort bakdel. Ska paras med en Zillion SV TW 100.

    Bespara mig rådet att åka till butik och känna på spön etc.
    För övrigt är alla förslag välkomna! Import från Japan/Tyskland etc funkar också.

    Tack på förhand

  • #2
    Hej Amiala!

    Kalla mig dum, men prickskjuter du endast med det spöt eller jiggar du vanligt också? Sk bottenknack?
    Är det relativt korta spöt pga att det är lättare att pricka eller varför så kort spö?
    Av dina krav på egenskaper på spö låter det ju nästan som att ett vertikalspö skulle funka ?
    Annars är det över lag väldigt svårt att hitta just spinnspö för gösfiske... ( tro mig jag har letat )

    Mvh Sadda

    Kommentera


    • #3
      Jag fiskar efter gös med i huvudsak bottenkontakt som metod.

      För ändamålet är Poison Adrena (10-30, 173MH-2) exeptionellt spö sett till känslighet och extremt snabb återhämtning vid knyck. En ren njutning.

      Jag har haft Zodias 14-42g och jämfört mot Expride i motsvarande viktklassning. Båda uppför sig väldigt lika, där det senare är något mer allround men inte riktigt medium/fast som Adrena. Fantastiska spön, toppiga och enormt med pulver i ryggraden! Får du bottennapp kan du säkert lyfta stenen som jiggen sitter fast i med det.

      Hävdar att just Zodias och Expride är perfekta Gös-spön i mitt tycke.

      Känsligheten och återhämtningen vid knyck kan dock inte jämföras, där är Adrena i en klass för sig och väl värd pengarna om det skiljer Max 1000 kr dem emellan, annars köper jag hellre två Expride.

      Jag gav 3200 kr inkl frakt för mitt PA från Tackle Deals.de där jag handlar ofta. Expride hamnar runt 2200 kr hos dem (fri frakt vid 250 eur, annars 12 eur, Schenker).

      Pm så får du rabattkod om du väljer att handla där.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg
        Haft ett Levante F5-611LV 10-42g till gösfisket då jag ofta jiggar gös med beten 25-35 g och prickskjuter. Mycket nöjd med spöt.

        Tyvärr fick jag ett spöbrott mot slutet av förra säsongen och har nu väntat på en ny topp sedan februari och det verkar dröja, butiken jag beställt ifrån kan inte ge ngt besked om när man får leverans från importören (Inter Tackle). Trött på att vänta och är således ute efter nytt spö.

        Shimano Expride och Poison Adrena ligger högt på listan (14-42 gram) men dessa är slutsålda så vitt jag ser. (Någon som har ett liggandes till salu?)

        Förslag på spö i den klassen?
        Spinn, snabb topp/aktion, runt 6-7’, klassning upp till 40-50gram och gärna normal/kort bakdel. Ska paras med en Zillion SV TW 100.

        Bespara mig rådet att åka till butik och känna på spön etc.
        För övrigt är alla förslag välkomna! Import från Japan/Tyskland etc funkar också.

        Tack på förhand
        Hej Amiala.

        Kontakta Sportfiskeprylar.se och hör vad de kan erbjuda dig för spön som passar dina önskemål...
        Mvh Old Firehand, Leif Engström

        Kommentera


        • #5
          Låter ju som om vilket Bass spö som helst med f, xf med en kastvikt på 1,5oz skulle fungera utmärkt. Finns ju hur många sådana som helst i USA eller Japan. I Sverige finns ju några stcroix bla...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
            Hej Amiala!

            Kalla mig dum, men prickskjuter du endast med det spöt eller jiggar du vanligt också? Sk bottenknack?
            Är det relativt korta spöt pga att det är lättare att pricka eller varför så kort spö?
            Av dina krav på egenskaper på spö låter det ju nästan som att ett vertikalspö skulle funka ?
            Annars är det över lag väldigt svårt att hitta just spinnspö för gösfiske... ( tro mig jag har letat )

            Mvh Sadda
            Skulle nog säga 80 % traditionellt jiggfiske och 20% prickskytte. Håller med om att 6' är kort men 7' är i min arsenal ett "normallångt" spö. Mitt Levante är 6'11" och jag upplever längden som behaglig i min hand. Har dock viktat om butt för bättre balans. Ffa vid prickskytte tycker jag att jag har bättre precision med det spöt än med mitt haspel AGS som är 7'3", men det kanske sitter mer i huvudet än handen. Vertikalfiskar aldrig men föreställer mig att vertikalspön är relativt styva och utan den känsliga topp jag gillar med bl a AGS och vissa Megabass.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg
              Jag fiskar efter gös med i huvudsak bottenkontakt som metod.

              För ändamålet är Poison Adrena (10-30, 173MH-2) exeptionellt spö sett till känslighet och extremt snabb återhämtning vid knyck. En ren njutning.

              Jag har haft Zodias 14-42g och jämfört mot Expride i motsvarande viktklassning. Båda uppför sig väldigt lika, där det senare är något mer allround men inte riktigt medium/fast som Adrena. Fantastiska spön, toppiga och enormt med pulver i ryggraden! Får du bottennapp kan du säkert lyfta stenen som jiggen sitter fast i med det.

              Hävdar att just Zodias och Expride är perfekta Gös-spön i mitt tycke.

              Känsligheten och återhämtningen vid knyck kan dock inte jämföras, där är Adrena i en klass för sig och väl värd pengarna om det skiljer Max 1000 kr dem emellan, annars köper jag hellre två Expride.

              Jag gav 3200 kr inkl frakt för mitt PA från Tackle Deals.de där jag handlar ofta. Expride hamnar runt 2200 kr hos dem (fri frakt vid 250 eur, annars 12 eur, Schenker).

              Pm så får du rabattkod om du väljer att handla där.
              Tack för input! Har du testat PA 14-42? Isåfall skillnad mot 10-30? Blir 10-30 nervös vid (kontrollerade) kast med säg 35-40 gram?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg

                Tack för input! Har du testat PA 14-42? Isåfall skillnad mot 10-30? Blir 10-30 nervös vid (kontrollerade) kast med säg 35-40 gram?
                Nej, har inte haft PA i 14-42, men däremot vet jag att PA har en bättre överensstämmande klassning, varken över eller underklassade spön.

                Även om mitt 10-30 känns brutalt robust skulle jag inte gå på 40g med det, men 35 tot vikt, möjligen. Då skulle jag hellre kört på Expride 10-30 som upplevs något underklassat, eller 14-42 som är en bulldozer till spö.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg

                  Nej, har inte haft PA i 14-42, men däremot vet jag att PA har en bättre överensstämmande klassning, varken över eller underklassade spön.

                  Även om mitt 10-30 känns brutalt robust skulle jag inte gå på 40g med det, men 35 tot vikt, möjligen. Då skulle jag hellre kört på Expride 10-30 som upplevs något underklassat, eller 14-42 som är en bulldozer till spö.
                  Great. Tackledeals.de verkar ha det mesta hemma, skickar PM!

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                  107 svar
                  23 932 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Utter
                  av Utter
                   
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 295 svar
                  261 887 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                  852 svar
                  138 375 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg El_Kebabo  
                  Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                  1 030 svar
                  192 670 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                  7 svar
                  2 081 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg billion
                  av billion
                   
                  Arbetar...
                  X