Haspelspö hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö hjälp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspelspö hjälp

    Hej

    har tagit upp fisket efter många år och köpt en
    Daiwa 20 Fuego LT 2500-XH Pitch Black

    jag skulle vilja ha lite hjälp av er kunniga för behöver ett
    Haspelspö till denna rulle har ni några bra tips

    ska för det mesta fiska från land abborre & mindre gädda

    Tack

  • #2
    Ursprungligen postat av Fisken22 Visa inlägg
    Hej

    har tagit upp fisket efter många år och köpt en
    Daiwa 20 Fuego LT 2500-XH Pitch Black

    jag skulle vilja ha lite hjälp av er kunniga för behöver ett
    Haspelspö till denna rulle har ni några bra tips

    ska för det mesta fiska från land abborre & mindre gädda

    Tack
    Vad har du för budget?

    Kommentera


    • #3
      Runt 1000 - 1200kr

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Fisken22 Visa inlägg
        Runt 1000 - 1200kr
        Eftersom du kastar från land är ett spö runt ca 7,5 fot och upp att föredra, vilket i regel genererar lite bättre kastlängder.

        Fiskar du efter gädda och abborre blir det svårt att hitta ett spö som gör allt, inkl jiggfiske. Men några bra spön i prisklassen som jag kan gå i god för:

        Daiwa Prorex X 10-40g 8ft 999 kr
        https://www.hylte-lantman.com/daiwa-...spin-80-10-40g

        Daiwa Prorex S V2 10-40g 8ft 798 kr
        https://www.fiskejournalen.se/daiwa-..._BwE#231=25985

        BFT Instinct Big Shad 10-32g 7,6 ft 1349kr (finns även i en nyare version kallad "Reloaded", har inte känt på det själv
        https://fishline.se/bft-instinct-76-...o1IqttGXc2TLDA 1rQ1xH7J2L-UscdWqah0tAPYRjiy4OSV_JBoCe74QAvD_BwE

        Savage Gear SG4 10-30g 8ft eller 12-35g 7,3 ft 1049-1145kr
        https://www.fiskejournalen.se/savage...jwKCAjwwb6lBhB JEiwAbuVUSiRdRflStN1MFDSp-OaQHgEJvxo13mp9LNQvGuKG_2_3VcZbFaTjuxoCZZUQAvD_BwE #231=18050

        Westin W3 Powerstrike 10-40g 7,6 ft 1199kr
        https://www.dogger.se/fiskespon-fisk...buVUSjOOMHL55R fv0Ypwo7igTQilO5sZ8lLe5BP-vW177XoaPzTEAIe75xoCfKIQAvD_BwE

        Okuma Psycho Perch 7-32g 7,3 ft 799kr
        https://wollmars.com/produkt/okuma-p...erch-ufr-spin/
        Senast ändrad av senzitivity; 2023-07-13, 16:33.

        Kommentera


        • #5
          Tack! En fråga till kastvikten går det fiska med drag som överstiger kastvikten ta exempel scout swimmer på 67 gram eller går spöt sönder ?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Fisken22 Visa inlägg
            Tack! En fråga till kastvikten går det fiska med drag som överstiger kastvikten ta exempel scout swimmer på 67 gram eller går spöt sönder ?
            Hade du sagt beten runt 45 och även 50g i vissa fall så hade jag sagt möjligen om man är försiktig. Men att dra iväg beten som är 60% tyngre än rekommenderad max vikt är lite att ta i.

            Kortfattat, nej det går inte, spöt går sönder. Köp hellre två olika spön från Savage Gears SG2 serie till båda ändamålen. Kombinera Gädda och Abborre är smått omöjligt i ett spö.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Fisken22 Visa inlägg
              Tack! En fråga till kastvikten går det fiska med drag som överstiger kastvikten ta exempel scout swimmer på 67 gram eller går spöt sönder ?
              Det finns viss risk att spöt går sönder om man kastar beten som är tyngre än vad spöt är specat för. Ju mer över maxspecen man går desto större risk att spöt inte tål själva kastet. Man bör även tänka på att inte dra all vad man orkar i spöt om man fastnar i vegetation eller botten. Jag har sett fler spön gå av vid bottennapp eller vegetationsnapp än vid kast.

              Ett spö som är 7-8 fot långt och klassat 7-32, 10-30, 10-40 eller 12-29g funkar fint att fiska både abborre och smågädda med. Begränsningen ligger mer i att man får välja bland de beten som spöt tål. Salmo slider finns inte bara i 12cm utan även i 10 och 7cm. Buster jerk finns inte bara i 15cm utan även i 12cm.

              Nedåt är det däremot inte så begränsande att bara ha ett spö. Ett åttafots haspel spö 10-30g kastar oftast ett 4g drag halvvägs till månen om man har tillräckligt tunn lina. Känslan i kastet kan möjligen bli lite sådär.

              Jag fiskar själv med två spön. Ett 5-25g och ett 18-65g. I år har jag bara fångat gädda på 5-25g spöt. Dock ingen större än 80cm.

              köper inga drag under 2g eller över 60g.

              5-25g spöt står det 7-32g på men för mig och tidigare ägaren är det ett 5-25g spö.

              18-65g spöt står det 14-56g på.
              Senast ändrad av Kulfisk; 2023-07-13, 22:32.

              Kommentera


              • #8
                Tack för info och hjälpen.

                Kommentera


                • #9
                  Mitt tips. Om du riktar fisket mot framför allt abborre, så välj inte för hög vikt. Jag själv kör med ett Westin W2 8fot 7-30g och kan tycka ibland att jag vill även ha ett lättare. ett mellan typ 5-20g eller 5-15/18g. Aborren är ju inte så grov alltid och ibland vill man ju fighta de mindre också. Jag har aldrig riktat fiske mot gädda men ändå har jag fått 6kg gäddor med beten för abborre och då böjer sig spöt gött kan jag lova! riktigt roliga kamper med gäddan då. Men de som fiskar efter gädda letar ju de där stora på 14-16kg. Då kör de ju med beten som är stora som jollar och spöt behöver ju vara rätt grovt då.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av phyxzy Visa inlägg
                    mindre också. Jag har aldrig riktat fiske mot gädda men ändå har jag fått 6kg gäddor med beten för abborre och då böjer sig spöt gött kan jag lova! riktigt roliga kamper med gäddan då. Men de som fiskar efter gädda letar ju de där stora på 14-16kg. Då kör de ju med beten som är stora som jollar och spöt behöver ju vara rätt grovt då.
                    Det där är rätt intressant. Alla mina spön är budgetspön (kan inte ha kostat mer än 200-300 SEK) och på ca 10-30 gram och det har fungerat utmärkt från fiskar på 2 cm upp till 3 kg. Kan mycket väl tänka mig att 6 kg också skulle gått fin fint.

                    Men, som du säger, när man läser gäddfisketips så får man känslan av att spön och tackel är framtagna för gäddor på 14-16 kg eller mer.

                    Så jag brukar alltid fundera på hur ofta man får gäddor på 14-16 kg på kroken och om det inte är lite onödigt att överoptimera utrustningen? Nu säger jag detta som insjöfiskare i Uppland, så jag brukar inte åka til Norrland eller andra lyxområden för fiske där det bevisligen finns gäddor eller laxar på 14-16 kg eller mer.

                    Sista funderingen jag har är att med mina spön så skulle nog linan gå av innan spöet går av om jag fick ett sådant monster på kroken.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 308 svar
                    263 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    857 svar
                    139 493 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 818 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X